2022. február
Febr. 13.-án, vasárnap 11.00-kor, Eiffel Műhelyház
Link: https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/simona-neni-a-cremonai-hegedus-2021/
Az idén szinte minden hónapban 2 vagy 3 előadáson vehetek részt az Opera szervezésében. Januárban voltam 2x az Erkelben, most februárban 2x az Eiffelben, bár ez még variálás alatt van...
Az első alkalmat, imádtam, csodálatos és mélyen megérintett - Simona néni és A cremonai hegedűs, az Insta bejegyzésem következik:
"Ideje ismet felkerekedni es meglatogatni az
Eiffel Muhelyhazat! 2 egyfelvonasos muvet neztem meg, magyar nyelven,
vigoperak voltak, de melymondanivaloval, ami uzeneter a hetkoznapokra
vonatkozoan nem art megjegyezni. A Simona neni humoros hangvetelu es
gyonyoru diszlettel rendelkezett. A szinpadkep csak kicsit valtozott a
2. Felvonas eseteben, mely eloadas sokkal liraibb, szivet szaggato
erzekelmeket vonultatott fel. Oszinten, megrenditett es konnyek fatyola
kozott neztem vegig. Nagyon szep kompozicio a 2 egyutt. Orulok,hogy
lathattam! #opera #simonaneni #acremoniaihegedus #operabudapest
#eiffelműhelyház #micsodadelelott"
Amikor meghirdették 2021 őszén az új előadásokat, ez a darab, főként a Cremonai hegedűs vonzott. Hogy miért? Nem tudom. Talán, mert szeretem magát a hangszert. Érdekelnek a romantikus történetek. Itt ugyanis mindkettő megtalálható. A darab történetét - illetve az előtte lévő Simona néni szinopszisát is végigolvastam. Mindkettő ígéretesnek tűnt. Amikor febr. 13-án a délelőtti alkalomra elmentem, nem is gondoltam volna, hogy a darab össze fogja törni a szívemet. Márpedig ezt tette.
Hubay Jenő darabja: A története szerint hegedűkészítő versenyt rendeznek Cremonában. A polgármester nagylelkűen felajánlj a nyertesnek egy arany nyakláncot, ehhez az ajánlathoz jön Ferrari mester nagylelkű ígérete, a nyertes, lánya kezét és a házát is megkapja! Két férfi küzd a hölgy kegyeiért: egy, aki gyerekkora óta ismeri a leányt, a másik pedig testi fogyatékossága ellenére is reméli, hogy a lány szeretni fogja. De sajnos nem így alakul. A tehetséges, púpos megnyeri a versenyt, de végül felajánlja a nyereményét, és a szerető szívek egymásra találhatnak. A darab rendezésében tetszettek az olyan pillanatok, ahol a harmadik fél észrevétlenül járt a többiek között (pl. A púpos a szerelmespár körül, később a szerelmes fiú a púpos és a lány között).
Azt hiszem a vége és főként a belépője a főszereplőnek tetszett és ragadott meg a legjobban lelki szinten. A sánta kiskutyát akarta megmenteni a gonosz emberektől, de az utálatuk rázúdult. Elmeséli, hogy őt kezdték el üldözni, molesztálni, de mondandója végén kifejezte reméli, hogy a sánta kutyus jól van. Nekem, mint kutyavédőnek ez fontos jelenete volt a darabnak. Amikor megszólalt a hegedű, amin nem a púpos játszott, de azt képzeltük ő az, a lánynak el kellett sírnia magát, hiszen a hegedűnek olyan ereje volt, amivel a szerelme nem versenyezhet.
A díszlet egy üvegház volt, majd a 2. felvonásban hegedűkészítő műhellyé vált. Az első felvonásbeli formája nagyon tetszett, tele volt zölddel, teljesen átadta a növény világ szépségét.
Az első darabban tetszett a fiatal lány és merész szolgálólány kapcsolata. A részeges gróf kevésbé. A süket-néma kertész vicces volt, majd csak felfedte magát, hogy mégsem az, akinek bemutatkozott. A Simona néni vidámabb, ugyanakkor egy megkeseredett nő történetét beszéli el, aki unokahúgát zárda szinten tartja távol a férfiaktól. A felbukkanó ellenkező nem képviselőiből adódnak a darab humoros pillanatai. De van egy fontos közlendője: "Hibát elkövethetsz bármennyit, de életed csak 1 van!" - ez való igaz, és tökéletesen illeszthető a főszereplő hölgyre, aki végül belátja, hogy még mindig szereti a férfit, aki egykoron az oltár előtt faképnél hagyta, és az is viszont szereti, végül de nem utolsó sorban nem zárhatja el rokonát a boldogságtól. :)
Rövid összefoglalók Opera honlapjáról (hivatkozás fentebb link alatt):
Simona néni egy apácazárda szigorúságával tartja Beatricétől távol a kérőket, ódon itáliai villájában. A nénit fiatal korában faképnél hagyták az oltárnál, és azóta mindenkit óv a szerelmi csalódásoktól. Nuto, a hűséges háziszolga gondoskodik arról, hogy egy férfi se tehesse be a lábát. Nem sejtik, hogy egy kérő álruhában már bejutott: Ghino gróf süketnéma kertésznek tetteti magát. A megfelelő pillantra vár, hogy szerelmet valljon a szépséges Beatricének, és megszöktesse a birtokról. Egyszer csak megjelenik Ghino vén, hóbortos cimborája, Florio gróf is, aki régi ismerősre talál a villában. Ez a találkozás nem várt hatással van a fiatal szerelmesek életére is.
Ferrari mester, a hegedűiről híres Cremona város céhelnöke bejelenti, hogy a polgármester pályázatot hirdet mesterhegedű készítésére. A nyertes jutalma egy aranylánc, illetve a leánya, Giannina keze. Giannina megrökönyödik azon, hogy apja egyszerűen hozzáadná a verseny győzteséhez, anélkül, hogy az ő véleményét meghallgatná. Giannina gyerekkori játszótársába, a jóképű és népszerű Sandróba szerelmes, aki Ferrari mester céhműhelyében dolgozik. A fiú, hogy megszerezze magának a leányt, jelentkezik a pályázatra egy szépen szóló hegedűvel, de a púpos Filippo, Ferrari mester másik tehetséges tanítványa is benevez. A helyzet pikantériája, hogy Sandro és Filippo jóbarátok."
Pár abszurd vagy vicces jelenet:
A második felvonásnál várakoztunk, hogy megjelenjen a zenekar vezetője, de helyette a 3 dobos hangszert meszólaltató művész jelent meg, akiket tapssal jutalmaztunk (mintegy, - na, végre, hogy megérkeztek, azt hittük elfelejtették, hogy még van 1 felvonás). Ők is nevettek. A második szintén a Cremonához csatolható, ugyanis a 12. sorban ült egy család, nagyszülők, unoka és ki tudja milyen rokoni ág még... az unoka mobilozott az előadás alatt, és amikor rászólt a jegyszedő, akkor sem rakta el rögtön, tovább folytatta.... ez szégyen, a szép-korúakra nézve...ha nem érdekli a darab, nem kell ott lennie? Ilyenkor értem meg, azt a színészt, aki a Belvárosi színházban dührohamot kapott a mobilozóktól. Felháborító volt, de nem tisztem beleszólni mások dolgába. Szerencsére ott termett az egyik jegyszedő és "lekapcsolta". Ez a helyes hozzáállás. Ha mobilozik, maradjon otthon. Senki nem kényszeríti, hogy színházba jöjjön. És, még azt sem lehetett mondani, hogy a darab unalmas, de az ilyen viselkedéssel nemcsak a darabnak, de a művészeknek is árt, aki hónapokig keményen dolgoztak (zenekar és a színészek egyaránt), hogy a színpadra kerülés sikeres legyen.
Felépítés - technika
1. felvonás
A díszlet meseszép, zöld lugas, falevelek lógnak le a zsinórpadlásról. Az erkély mindkét darabban hangsúlyt kap. Tetszett még a sziluettek játéka, ahogy előtérben a férfiak beszélgettek, míg a nők (az unokahúg és a cselédlány) beszélgetnek, illetve a nemes hölgyre rásegítik az új ruhát. Aranyosak voltak, ahogy a padlón csúszkáltak a kertésszel, a felismerés hevében. A padló is zöld volt, a növényektől.
A jelmezek nagyon színesek voltak, nem korhoz kötöttek, a nagynéninek ráadásul hatalmas hajkoronája volt....
2. felvonás
Az üvegház átalakult hegedű-készítő műhellyé, illetve Ferrari mester házává. A balkonról üdvözölték a pórnépet, és hirdették meg a versenyt.
E darabban egyedül azt hiányoltam, hogy nem volt valódi párbaj a hegedűk között. Amikor a varázslatos hegedű megszólalt, azt a zenekari árokból felemelkedő hölgy szólaltatta meg, így a púpos érdemben nem játszott a kelléken. (A zeneszerző ünnepi alkalmakkor maga játszotta a hegedűszólót - videóból kiderül.)
Viszonylag korhű, 18 századi jelmezekben szerepeltek a színészek.
Itt tömeg jelenet is volt, míg az első előadásnál csak 6 fő szerepelt összesen a színpadon.
Kitekintés más darabokra
A cremóniai hegedűs, ahogy haladtunk előre a történetben, felfedeztem közte és a legkedvesebb darabom, Az Operaház Fantomja között hasonlóságokat:
1. Adott egy csodálatos művész, aki testi fogyatékossága miatt nincs elismerve
2. A hegedű, mint központi hangszer
3. A szerelmes pár gyerekkoruk óta ismerik egymást
4. A púpos, mivel jobban szereti a lányt, hogy önző módon magánál tartsa, átengedi barátjának.
A felkészülésről mesélnek a művészek
Azt tanácsolom, ha még nem láttátok, mindenképpen tegyétek meg, megéri! :)
Képek hamarosan!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése