A kedvenc Mozart operámat néztem meg új rendezésben az Operaházban
Időpont: 2024.03.06. 18:00-21:30Helyszín: Operaház
Rendező: Claus Guth
Előzmény story a darabhoz
Pár nappal az előadás előtt, a Carmina Burana kapcsán botrány tőrt ki az Operában, vagyis a jelen igazgató, Ókovács Szilveszter, a büfé bevételének növelése érdekében a nevezett előadásba (ami alapjáraton 70 perc összesen), 30 perces büfé szünetet rendelt el... Napok alatt komikus mémek születtek a kijelentésre reagálva, ezen felbuzdulva, mentem én is úgy az Operába, hogy a jegyszedőket, köztük a kedvenceimet is ugrattam, többek között ilyen poénokkal fűszerezve: Megterítettek-e már a büfében?; Eljön velem fröccsözni a büfébe, Miklós? (név szerint ismerem egyiküket-másikukat) a hatás nem maradt el, és jól jöttünk mindannyian belőle, nevettünk. Ámbár, szomorú az egész eset...mindenesetre, a fél órás szünetet nem a büfében töltve sikerült elmulatnom, hanem az épület különféle egységeiben (pl. shop, teraszon esős időben). Azért a hecc kedvéért csináltam selfiet a büfében, miután megérkeztem. Az emberek egyszeráen képtelen összefogni, már aki hallott az egész dologról és nem a kő alatt lakik - simán bojkotálni kellene a büféket a különféle szinteken...de ez az összefogás, akárcsak politikai szinten a pártok között, nem tud és nem is fog soha megvalósulni... És még mielőtt a kis insta bejegyzésemet hoznám a darabról, további gondolat a Mandiner nevezetű online szennylaptól, akik az épület előtti demonstrációról írtak... Egy felfújt kaszás figura emelkedett az Operaház előtt...a többit, kedves olvasóim, itt tudhatjátok meg: https://mandiner.hu/kultura/2024/03/tuntetest-jelentettek-be-az-operahaz-ele-helyette-azonban-valami-nagyon-bizarr-dolog-tortenik
Ókovács jelen volt az előadáson, szokásos, oldalpáholyából figyelte a történetet, de azért időnként eltűnt - gondolom a lufis figura miatt is... az első felvonás alatt lelépett, majd a másodikban fel-felugrált a helyéről, majd csak a darab végére került elő ismét...biztosan a szünetre is készült fel, valakinek csak ki kellett sütnie a büfében a lángosokat...
Insta bejegyzés: https://www.picuki.com/profile/klaudia.kovacs.20
A büfében pózolva :D |
Történetről, szereplőkről, díszletről, jelmezekről
A történet kicsit át lett helyezve, egy olasz városkép helyett az erdőbe lettünk vezetve, ahol még ajtó sincs, viszont a szövegben van, így elég furán hatott, hogy éppen kinyitják a nemlétező ajtót a fák között az erdőben... Kissé, Tell Vilmos hatást nyújtott az erdei kép, a forgó színpadot kihasználták, váltakozva a helyszíneket, buszmegálló (pl. itt vicces volt, hogy Don Giovanni a szerkezet tetejére felmászott, két oldalról pedig a dühös, faképnél hagyott szerető dobálgatta feléje a faágakat, másik oldalon, pedig a Don szolgája, Leporello visszaszolgáltatta őket, szintén a férfi felé hajigálva), a Kormányzó szobra, ami a 2. felvonásban egy kidőlt fán ácsorgó madárijesztőre hasonlított leginkább... A mostani rendezésben kiemelkedik a férfi főszereplő vonzereje, hogy neki nem tud egy nő sem ellenállni, még az sem, aki frissen megházasodott, aki szűzies életet élt gazdag apjával, vagy az a nő, aki egyszerre imádja és utálja, amiért elhagyta... Nem tudunk, nem tudok egyik női karakterrel sem szimpatizálni, és ez nem a művésznők hibája, mindegyik hang tökéletes volt. Az elején nem is érthető, hogy Donna Anna most tudatában volt annak, hogy Giovanni-val szerelmeskedik? Eredeti változatában, összetéveszti a szerelmével, majd felismervén, hogy mégsem ő az, hát üldözőbe veszi...a szövegkönyv szerint itt is így kéne történni, mégis eléggé kezdeményező magatartást tanúsít a nő, ráadásul az összes hölgy ledérként simul a lovag (Don Giovanni titulusa) karjaiba...
Van pár hülye mozdulatsor, amin szintén lehet nevetni, tehát ne legyen sótlan a Don története, ami alapjáraton a főszereplő karakterétől lehet részben humoros, itt ez nem telejsül. Két domináns figura van ilyen téren, vagyis kellene lennie, a címszereplő és a szolgája. Itt csak a szolga az, aki mesterien hozza a követelményeket, a humort. Elkötelezett csicskája a lovagnak, panaszkodik rá, mégse lép le tőle, mert kap valamennyi alamizsnát. Ő se szereti a gazdáját, főleg a meglincselés esetében, mégis, amikor a végzet bekopog hozzájuk, a halott Kormányzó "szobra" (itteni ábrázolása: ásóval a kezében két fa közé áll, közben hull a hó alá... a háttérben meg beeresztettek egy farkast a díszletek közé, hogy kóvályogjon - bár ez még a Kormányzó megjelenése előtt volt, amikor a meghívást intézte a szobor felé Don Giovanni szolgája... - biztosan ezért is felugrott Ókovács, hogy megnézze nem ette meg az embereket a díszlet mögött a farkas), és arra invitálja a lovagot, hogy menjen vele vacsorázni, Leporello hirtelen nagyon esdeklő lesz, és kéri, rimánkodik gazdájának, hogy ne legyen beképzelt, ne acsarkodjon az "öreggel", bánja meg bűneit... de ezt nem teszi meg, így a pokol démonjai marni kezdik lelkét és ő térdeplő állásból, mint egy lisztes zsák eldől...
A díszletbe érkező autó látványától, valóban úgy éreztem, hogy mentem felröhögök, mert ez már nagyon modern stílust adott. És, valahol nem tudom hibáztatni, hiszen a Don Giovanni-nak mondhatjuk, lehet olyan értelmezése, vagyis lehet időtől függetleníteni, más korba áthelyezni. Ezért volt érdekes ez a koncepció, hogy mai, rohanó világunkba rendezték, példa erre a Don Ottavio, aki térerőt keresett az erdőben... a sminkelő Donna Ottavia; a kocsi, ami váratlanul megjelent és lefulladt, persze, hogy Giovanni, mint egy autószerelő megjelenik és segít a páron...
A nőfaló ideál: Don Giovanni, minden nőt magába tudott bolondítani, a kocsi jelenetben, hogy Donna Anna, aki elvileg gyűlőli őt, és meg akarja öletni Ottavio-val, mert rájött, hogy apja gyilkosa a lovag, - mégis autón keresztül elolvadva figyeli a férfi minden rezdülését, majd a 2. felvonásban szintén félreérthető, hogy miért Giovanni-val fog kezet, miközben Ottavio-nak énekel szerelmét bizonygatva...
Ezek a nők, kissé kurvásak. Ledérek, és egyáltalán nem a hűség mintaképei. Donna Elvira lenen a kivétel, de őt meg Leporello szédíti meg, gazádáját mímmelve... erősen a férfikép van felnagyítva, a gaz csábító figura, és a reménytelenül-dühösen szerelmes férfiak mintáját kapjuk.
A férfi szereplők közül a Leporello-t alakító Cser Krisztián emelném ki, hiszen évtizedek óta alakítja ezt a szerepet, talán most állt neki a legjobban, mert humort csempészett bele, pimaszságot, kapcsolata viszont nem volt meg az aktuális Don Giovanni-val (Szemerédy Károly), aki önmagában sem volt csábító hatású. Biztos vagyok benne, és a jegyszedőim is megerősítettek a gondolatomban, hogy Bretz Gábor 100x jobb nála. Vele láttam először élőben, a régi rendezésben, és felvételről Erwin Schrott performanszát.
Összefoglalva: Az első felvonás sodró lendülettel bírt, megismertük a szereplőket, voltak vicces jelenetei, a kocsi. A második felvonás már inkább nyűglődés, szinte semmi érdemleges nem történik, amíg a Kormányzóval nem találkoznak. Szextet (ha így írják) vagyis a befejezés sem pozitívm hiszen a korábbi verzióban, ott mindenki, akit megkörnyékezett a Don boldog sorsot remélhetett, erről kaptunk éneklés formájában beszámolót. A mostani változatban ez elmaradt, csak odáig jut a történet, hogy a Don megkapta a méltó bűntetését. Az operát 2 felvonásra tagolták, olasz nyelven. A félórás szünet itt indokolt, hiszen mindkettő felvonás eléggé hosszú, jól esik a mozgás a szünet alatt.
Operáról mentve
Opera két felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal
A Salzburgi Ünnepi Játékok gyártásában készült produkció eredeti jogai a berlini Staatsoper Unter den Linden tulajdonában vannak.
Cselekmény
Első felvonás
Don
Giovanni éppen újabb szerelmi légyottba bonyolódott, míg szolgája,
Leporello arról panaszkodik, hogy belefáradt a helyzetbe: állandóan
urára kell kint várnia. Már éppen ott is hagyná, amikor meghallja, hogy
vita tör ki Don Giovanni és az éppen hódítása célját szolgáló Donna Anna
között. Hirtelen megjelenik Anna apja, a Kormányzó, hogy megvédje lánya
erényét. Anna rájön, hogy atyja veszélyben van, ezért segítségért siet,
míg a Kormányzó és Don Giovanni összecsapnak. Don Giovanni Leporello
segítségével elmenekül. Amikor Donna Anna vőlegényével, Don Ottavióval
ismét a helyszínre érkezik, meglátja apját vérbe fagyva. Próbálja
megérteni a történteket, és követeli vőlegényétől, hogy bosszulja meg a
tettet.
Donna Elvira érkezik, aki férje hűtlenségéről
panaszkodik. Don Giovanni, meghallván a boldogtalan nőt, azonnal ott
terem, hogy megvigasztalja. Csak az utolsó pillanatban veszi észre, hogy
az nem más, mint Donna Elvira, akit ő maga vett feleségül, azután
elhagyta. Leporellóra marad a feladat beszámolni az asszonynak férje
szerelemi kalandjairól. Elvira összetört szíve bosszúért kiált.
Don
Giovanni és Leporelló egy lakodalomba csöppennek, ahol Zerlina, a
fiatal menyasszony felkelti Giovanni érdeklődését. A férfi meghagyja
Leporellónak, hogy távolítsa el a vőlegényt, Masettót és a többi
vendéget. Giovanni könnyedén feledteti Zerlinával Masetto iránti
hűségét, amikor házasságot ígér neki. A lány képtelen ellenállni a
csábításnak. Mielőtt azonban a férfi megkaphatná, amit akar, Donna
Elvira jelenik meg a színen, és a férjét illető vádakkal sikerül
Zerlinát elbizonytalanítania.
Don Giovanni most Donna Annával és
Don Ottavióval találkozik össze, akik baráti segítségét kérik. Elvira
ismét közbelép, és kétségeket ébreszt bennük férjével kapcsolatban.
Ottavio nem tudja mire vélni ezeket a rágalmakat, míg Anna megérti az
ismeretlen, kétségbeesett asszonyt. Giovanni azonban egyszerűen csak
bolondnak nevezi, és magával viszi. Donna Annából egyszer csak kitör a
panasz: Don Giovannit azzal vádolja, megpróbálta őt megerőszakolni, és
apja vére is az ő kezén szárad. Don Ottavio azzal vigasztalja
menyasszonyát, hogy majd ő kideríti az igazságot.
Zerlina
időközben visszatér a feldúlt, sértett Masettóhoz, és megpróbálja
kibékíteni. A fiú már éppen megbékélne, amikor meghallják Giovanni
hangját. Zerlina rémült reakciója újra feléleszti a féltékenység
lángját, és a lány könyörgése ellenére Masetto elrejtőzik, hogy
kiderítse, mi folyik Zerlina és Don Giovanni között. Mielőtt bármilyen
szerelem beteljesülhetne, Masetto félbeszakítja őket. Don Giovanni azzal
magyarázza a helyzetet, hogy csak játék volt az egész, így akarta
megünnepelni a menyegzőjüket.
Don Ottavio Donna Anna és Donna
Elvira társaságában azt próbálja kideríteni, tényleg elkövette-e Don
Giovanni azokat a szörnyűségeket, amivel a nők vádolják. Elvegyülnek a
násznép között, akiket Leporello szórakoztat, hogy közben Giovanni újra
szerencsét próbálhasson Zerlinánál – ezúttal akár erőszakkal is. A lány
segélykiáltására felfigyelve az egybegyűltek Giovanni nyomába erednek,
aki viszont Leporellót akarja bűnbaknak megtenni. De már senki sem hisz
neki, a sarokba szorított Don Giovanni elmenekül.
Második felvonás
Leporello
ugyan megfogadta, hogy most már otthagyja Don Giovannit egyszer s
mindenkorra, képtelen sorsára hagyni urát. Mikor Donna Elvira újra
felbukkan, Giovanni megint leveszi a lábáról, majd megparancsolja
Leporellónak, hogy cseréljenek ruhát. Elvirát sikerül így rászedni, és
boldogan követi Leporellót abbéli hitében, hogy sikerült a férjét
visszaszereznie. Giovanni, végre megszabadulva Elvirától, újabb
szerelmekről ábrándozik, ám megjelenik Masetto, hogy elégtételt
követeljen. Giovanni Leporellónak adja ki magát, és azt ígérve, hogy
segít megtalálni a gonosztevőt, lefegyverzi, végül összeveri Masettót. A
sebesült férfira Zerlina talál rá.
Elvira még mindig abban a
hitben tévelyeg, hogy a férjével tölt időt, és élvezi az egymásra
találás örömét. Leporello próbál szabadulni a helyzetből, de Anna,
Ottavio, Masetto és Zerlina útját állják. Azt hiszik, rátaláltak Don
Giovannira, és végre eljött a bosszú ideje, ám ekkor Leporello felfedi
kilétét. Az üldözőknek pedig be kell látniuk, újra rászedték őket.
Mostanra Ottavio is minden kétséget legyőzött magában Don Giovanni
bűntetteivel kapcsolatban, és megesküszik, hogy felelősségre vonja.
Leporello
és Don Giovanni újra találkoznak, amikor is fenyegető hang hallatszik,
ami Giovanni halálát követeli. Giovanni azt gondolja, tréfa, de
Leporello szerint csakis a Kormányzó lehet, aki most eljött, hogy
megbosszulja saját halálát. Giovanni azt parancsolja Leporellónak, hívja
meg vacsorára. A hang elfogadja a meghívást.
Don Ottavio
megígéri Donna Annának, hogy a büntetés nem várat sokat magára, és
sürgeti, hogy lépjen már vele házasságra. Anna vonakodik. Don Giovanni a
saját halálát várva fenséges lakomát tálaltat fel Leporellóval. Elvira
megint megjelenik, és férje életét féltve könyörög neki, változtasson
életmódján – mindhiába. Don Giovanni készen áll, hogy szembe nézzen a
következményekkel, és elfogadja, hogy élete véget ér.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése