2025. április 22., kedd

A mágust lelövik mégis túléli avagy hogyan bántott meg véglegesen a Kékszakállú?

2025.04.11. Operaház <3

Mário és a varázsló / A kékszakállú herceg vára
A rendező mindkét előadásnál: Galambos Péter
Zeneszerzők: Vajda János / Bartok Béla
Link: https://www.opera.hu/hu/musor/2024-2025/a-kekszakallu-herceg-vara-mario-es-a-varazslo/magyar-allami-operahaz-2025-04-11-1900/





Nem gondoltam volna, hogy a régi rendezés úgy lehúzza egy friss rendezés nyújtotta élményt, hogy komolyan el kellett gondolkodnom, hogy kivegyem a kedvenc operáim sorából a Kékszakállt. Valahogy egy rettenet volt. 

Két operát néztem meg, mindkettő modern látványvilággal volt ábrázolva. A márióban pont a köhönséget képező figurák voltak ismerősek és valahogy nem a közegbe valók, pl.: az arany robot a Csillagok háborújából; a csúcsfejüek; Heath Ledger-féle Joker és egy hatalmas ufo...ezek, hogy kerultek oda? A varazslot altalaban valamilyen deformitassal szoktak bemutatni, de itt nem volt. Mozesre vagy idősebb Jézusra hasonlitott, indiai népi viseletben, szigoruan feher ruhazatban. Tűnt inkább egy szektavezérnek, mint varázslónak. A csókjelenetre nagyon kiváncsi voltam, az áhitott nőről volt neki egy maszka, azt magára tette és igy csábitotta el Máriot, akit aztan kirohogtek, ezert rálőtt a varázslóra. Csakhogy nem halt meg, mert golyóálló nellény volt rajta...

Kékszakáll: nyüglődés. Végig. Festmények helyett kottákat nyitogatott a Judit. Ez az ajtó dolog nagyon nem megy a rendezőknek. Semmiképpen ne legyen konkrétum. A vége viszont nem volt tiszta, akkor most nem is halt meg a Judit, hanem csak képzeletben nyitogatott a nő ajtókat?

Ülésem ezúttal oldalra szólt, első sorba, ami a második volt. Pazar kilátás, kényelmes, csak a könyöklő keskeny. El is gondolkodtam rajta, hogy ide kellene majd vennem a következő bérletes helyemet, feltéve meghirdetik az új évadot...márc.21.-e óta várom...

Közönség és a nézőtéri ültetők: mind nagyon kedves volt, az ültetők gimnazisták lehettek, kifogtam egy segitokesz, kedves fiucskát, aki igyekezett megfelelően a helyemre kalauzolni. A külföldi, afroamcsi leányzót fotoztam az ő kérésére, mivel látott engem szelfizni, ő fel is ajánlotta, hogy segit engem lefotozni, de nem éltem a lehetőséggel. Nem vagyok annyira mániákus, hogy rólam legyen sok felvétel. Én jobban szeretem a szelfit. Meg, utobbi időkben sajnos meghíztam.






Insta bejegyzés:

Zsinorban a 3.szinhazi estem helyszine az imadott Operahaz volt. Ket kulon operat vontak ossze, mindketto magyarul szolt es tobb kulfoldi erdeklodott is iranta. Majdnem telthaz volt  akadtak még állohelyek. A Mário es varazslo egeszen megdobbento befejezest tudhat magáénak, ugyanis Cipolla nem hal meg a lövesektől, amit Mário ad le rá, mert golyóálló mellénye van 🤭🤭🤭 a 2.felvonas viszont romokba döntötte a korábban látott új rendezésű Kékszakállu herceg várát. Ez egy 8 évvel ezelotti valtozat volt, amiben, hát szintén nem voltak ajtok, hanem kottafizeteket nyitogatott a Judit és kottalapok hullottak a zsinirpadlasrol a fejukre, van benne egy kis pajzankodás, de ami érdekes volt, h a végén a nő pongoyolában, fején torolkozovel jelenik meg és betakarja a férfit, aki a fotelben elszenderedett...lehet nem is nyitogattak ajtokat? Mi a kepzelet es mi a valosag? Plusz a volt asszonyok abrazolasa olyan grafika szintu volt, tehst mintha kivetitettek volna a falra es csak az utolso erkelyes jelenet, ahol Juditnak kellett megjelennie, az volt az igazi...meg is lepodtem, h mégis igazi tancosokat lattunk, a tapsrendnel. Elso olyan eloadas, ahol vetitofuggony vegig a szinpadon marad. Mindezektol fuggetlenul en ma ereztem magam a legjobban 🥰🥰🥰 #opera #operahouse #operahaz #operabudapest #bartókbéla #vajdajános #marioesavarazslo #kékszakállúhercegvára

 





Operamentés:
Vajda János Mario és a varázsló  „Azt teszed, amit akarsz. Vagy előfordult már, hogy nem tetted meg, amit akartál? Vagy éppen amit nem akartál, azt tetted?” A Torre di Venerére való emlékezésnek kellemetlen a levegője. Egy olasz nyaralóváros közönsége akarata ellenére egy különös bűvész hatása alá kerül – egy embert kivéve.  „A tolerancia bűn, ha a gonosz megtűrését jelenti.” – mondta Thomas Mann, akinek nagyhatású elbeszélése alapján íródott Vajda János azonos című operája, amely a modern magyar operatörténet egyik legsikeresebb és leghatásosabb darabja. Galambos Péter rendezésében láthatják a művet az Operaházban.

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára  Bartók egyetlen operájában hét szimbolikus ajtón keresztül az emberi lélek titkaiba nyerünk betekintést: az enigmatikus mű két ember kapcsolatának fejlődését, az egymásra ismerés és az eltávolodás állomásait járja végig példázatszerűen, sokjelentésű szimbólumok fénytörésében, mindvégig azt sugallva, hogy nem Egy férfi és Egy nő drámája pereg le szemünk előtt, hanem A férfié és A nőé. „Minél mélyebbre jutnak a saját démonaik megismerésében, annál jobban elbizonytalanodnak. Kíváncsiságuk mégis nagyobb félelmeiknél. Démonjainkkal való szembenézés – bármilyen fájdalmas is legyen – elvezet önmagunk megismeréséhez” – nyilatkozta Galambos Péter rendező a 2013-as bemutató idején.

 

Három különböző est után, már tudok megállapitani ezt-azt. Az Operában éreztem magam a legotthonosabban, előadások tekintetében a Barátom, Harvey tetszett a legjobban, és a Centrál szinház erkély része volt komfortos, a darab közepes volt, a közönség pocsék, körülöttem. 

Nincsenek megjegyzések: