2025. szeptember 23., kedd

Ma este elfoglaljuk A trónt! A megújult musical színházban jártam

 2025.09.19. Bemutató A trón

                                Hivatalos kedvcsináló - ajánló

Rendező: Szente Vajk
Link: https://erkelszinhaz.hu/eloadas/a-tron/

Előzmény: Az előző helyén (Kecskeméten) megsiratták a darabot, amikor utoljára játszották. Immáron Mátyás király trónra jutását ecsetelő musicalt az Erkel színházban érhetjük utol.

Insta bejegyzés: Zene nélküli a poszt, mert nem találtam a fődalt, a megfelelot. A nap soran sokat gondkodtam mit muveltek ossze es vissza az Erkel szinhazzal, ami a szivemhez kozel allo intezmeny. Bevallom, meglepeteskent ert, h a tereit nagyon klasszul ujratudtak hasznositani, gondolni, es a falfirka se annyira vészes. A trón: Maga a darab bemutato volt, tetszett a tortenet, van benne humor, vivo jelenetek, szerelem, szenvedely, 1 nagyon is fulbemaszo dallam. Leult a darab, amikor a Frigyeses reszhez ertunk, az nem volt dinamikus. Ketszer a hollo is vezeti a tarsasagot, olyan vibem volt, mintha Az Operahaz Fantomjat neznem. De csak ebben a pillanatban. A megoldas lenyugozo, latvanyos es nagyon esztetikus. A koreo rendesen megmozgatja a tancosokat, dinamikus es eroteljes, szinte minden jelenetben a tanckar remekelt. A muveszek hasonloan, egy sem volt kilogo a sorbol. Marcsak a tortenelmi hitelessegnek kell utana neznem, a nevekkel nem vagyok kibekulve: Garai Anna es Pogyebrav Kunigunda. Ez az utobbi, hát, kissé politikai tartalommal bir, fokent, h az eredeti holgyet Katalinnak hivtak...de utananezek. Tetszett,tetszett! Gratulalok a tarsulatnak!!! Biztosan elmegyek még megnezni ezt az eloadast. Wow, egyszeruen, a hangulat is bomba volt. Csak most tul zsufi volt ahhoz, h az Erkel sütit is megkostoljam,ugyanis az is van. A szinhazat, a darabot nezzetek meg, erdemes! #erkelszínház #atron #bemutató #mátyáskirály #hollo #dobbanaszív @erkelszinhaz


Múlt: Az Erkel színház mindig olyan hely volt, amit szerettem. Az egyik legkedvesebb. Amikor megtudtam, hogy elválasztják az Operától, aggódni kezdtem. Főleg, miután megtudtam kihez került. Politikai nyalásnak köszönhetően, végre elérte a célját, Szente Vajk. Minden színház, ahova beadta a igazgatói pályázatát, nem kért belőle. Az Erkelt pedig beáldozták neki. Nem vitatom Vajk tehetségét, számos előadást láttam tőle. Neki valóban a rendezés az útja, és nem a szereplés. Aztán...a gyanúm, akkor bizonyosodott be, amikor láttam, hogy összefirkálták a színház fogadóterének egyik falát, dühöt éreztem és azt, hogy nem tisztelik az épületet és annak múltját.

Jelen: meglehetősen, kellemesen csalódtam. A falfirka nem volt vészes. Ugyan valóban egy részen van a festés, közelebb mentem megvizsgáljam, hátha csak egy plakett, amit ráborítottak a falra, de nem ez a fal volt, viszont körbezárták a szlogenünkkel ellátott szalaggal. Jó volt, ötletesen kihasználták a tereket, a régi kihasználatlan tér a bejáratnál, kávézó stílusban volt utolérhető, így a lenti büfé mögé került pár asztal szék, ahol kényelmesen el lehet fogyasztani a kis frissítőket, ételeket.

A darabról: utólag olvastam bejegyzéseket, véleményeket a musical bemutatójáról. Volt, aki katyvasznak tekintette. És nem tudom érte hibáztatni, mert nekem sem volt egyben a story, a karakterek értelme és valósággal mennyire egyeztethető össze? Első benyomásnak azt írnám, hogy szuper előadás, dinamikus, lendületes, humoros, látványos a holló  feltűnésével. Egyszer ül le a story, leginkább ezek a jelenetek a Frigyes császárhoz köthetők. Ott mar szerettem volna, hogy vége legyen. 

A történet: Mátyás felemelkedése, trónra jutását mesélik el sajátos felfogásban, ahol bizonyos személyek valódiság alapját is ki kell kutatnom. Mégpedig Garai Anna ki a búbánat? Garai nádor lánya a történet szerint, jós és szerelmes Mátyásba. Ám, van itt egy régebbi opera, nevezetesen az Erkel Ferenc által írt Hunyadi László, amiben a Garai család szintén előfordul, csakhogy a leányt, Máriának hívják és nem szerelmes Mátyásba, hanem annak bátyjába... Illetve, van itt egy Pogyebrav Kunigunda, aki cseh hercegnő, az igazságos királyunk igaz történetében Katalinnak hívják. Ezt még ki kell bogoznom. A két testvére kora sincs annyira jól bemutatva, az operában Mátyás még gyerek, amikor bátyját megölik, itt szinte egykorú a két fivér.

Látszódott az egész előadáson, hogy valami nagyívűt akar létrehozni. Talán, de csak talán az újkori István a király (Bródy-Szörényi darabja) szintjére igyekszik elérni, vagy annak utódja lenni... 

Hunyadi család, V. László király, a Garaiak állnak a középpontban. A történet javarészt akkor indul be, amikor kiderül, hogy a családfő, Hunyadi János meghalt. Garai a háttérben, Cillei Ulrikkal közösen ármánykodik, de az igazi gonosz karakter, Garai, aki mindenkit megpróbál megvezetni. A királyt rábírja, hogy végeztesse ki az idősebb fiút, amit meg is tesz. Háromszor lesújt a bárd, de nem engedi szabadon Lászlót, megöleti a negyedik csapással. Mátyást elhurcolják, börtönbe vetik. Találkozik Frigyes császárral, és a kis cseh hercegnővel (Kunigunda), aki félreérthetetlen ajánlatot tesz neki... közben Mátyás megmentésére sietne a Garai lány, akit tulajdon apja sem támogat, parancsba adja, hogy felőle kivégezhetik, de amikor szemtől szembe újfent találkoznak, gyengéd apát mimmel... A lány ugyanis a bérgyilkos merényletét sikerül túlélnie. Fia megmentése érdekében Szilágyi Erzsébet hadsereget toboroz. A királyt mérgező csókkal öli meg a bérgyilkos... Mátyás is kikerül a börtönből, de a bérgyilkos nekiront és megöli a szerzetest, aki elvileg mindig vigyázza lépteit a nemes férfinak, de vajmi nagy jelenetekben tükröződik ez a cselekedete... nem mindig van ott, hogy segítse Mátyást... A bérgyilkos követeli, hogy ölje meg, de a férfi nem hajlandó lesújtani rá. A könyörületesség kifizetődő: Mátyás szabad vívóedzései alatt az ellenséggel szembe kerül, akkor nem öl meg egy katonát, akit ezt most viszonozni tudja, a bajban mellé áll.

Negatív: Nem volt mindig érthető, hogy mit énekeltek, a hangosítás nem működött igazán, egyik pillanatban úgy éreztem a fülemben dobolnak, olyan erősen szólt a zene. Másrészt kellett volna feliratozás, mert érthetetlen volt a szöveg, remélem idővel majd erre is sort kerítenek, hogy a feliratot közlő eszközt visszahelyezzék a színpad tetejére. A kusza események, mi mit követ, mi hogyan kapcsolódik a következő jelenethez. 

Negatív hangok, de talán jogosan. A Facebook-ról hoztam egy véleményt, ami jól összefoglalja érzéseimet:

Link: https://www.facebook.com/groups/1116549861715260/posts/24684072891202959/
"
A történelmi alaphelyzetben bőven lenne lehetőség elmélyülni és drámai súlyt adni a sztorinak, de ezt állandóan megtörik oda nem illő poénok és felesleges jelenetek. Az egész szétesik, káosz lesz belőle, amiből nehéz bármilyen érzelmi ívet kihámozni. 

Az énekesek viszont tényleg jók voltak: Veréb Tomi, Ember Márk és Kovács Gyopár különösen. (azt sajnáltuk hogy a Szabó P. Szilveszter kb. alig játszott és nem is énekelt…) 
 
Kár, hogy a zenei teljesítményeket a technikai problémák majdnem teljesen elnyomták: a hangosítás torz és elviselhetetlenül hangos volt, az énekesek természetes hangszíne szinte elveszett a zajban.
Összességében: látványos, de tartalmilag üres előadás, amit inkább a hype vitt a hátán, mint maga a darab."

Egyik kommentet én is nagyon-nagyon támogatom: 
"Én ezt már régóta mondom, hogy az Erkelben nagyon rossz a hangosítás. Jó darabok lennének, de a zene baromi hangos, a szöveget alig érteni. Foglalkozhatna az új vezetés ezzel a problémával."

Link: https://www.facebook.com/groups/1116549861715260/posts/24688367754106806/
"Negatívumok:
- A fantasy animációkkal tarkított LED fal, meg a nagyon erős színes fények, és a flitteres bébi kígyók nagyon zavartak, meg a rikító rózsaszín szoknyás prostituáltak.
- Szabó P. Szilvesztert nagyon vártam, és csalódtam, hogy megint nem kapott érdemi szerepet. Egyetlen nagy ívű, emlékezetes dala sem volt, szinte nem is énekelt, pedig micsoda hangja van.
- A fajsúlyos pillanatok között voltak zavaró töltelék jelenetek, a vizuális megoldások sokszor gyerekesebbé tették a történetet, kevésbé valóságossá. Inkább egy jó kis fiatal felnőtt fantasy kerekedett belőle, mintsem történelmi jelentőségű mű.
- A fiatal, álmodozó Mátyásnál még elment az Ébredj tavasz dalnak a nagyon kisgyerekes "senki nem lesz itt szárnyaszegett" sora, de az érettebb Mátyás énekeljen már valami realisztikusabbat, mert mindannyian tudjuk hogy azért a valóság elég távol állt a mesebeli igazságos Mátyás királytól. A mesei elemek teljesen komolytalanná tették a korhű részeket.
Összegzés
Azért összességében így is élveztem a darabot, Berkecz Petra Kunigundája is egy üde színfolt volt, váratlan meglepetés. Magának a színháznak pedig nagyon drukkolok, hogy beindulhasson. Remélem az Elisabeth már hozza majd a Szente Vajktól megszokott minőséget."
 
 EDDIG A FACE ÍRÁSOK :D

Kiemelt pillanat: Az mindenképpen szívmelengető volt, amikor az előadás megkezdése előtt, a két kiválóság, Veréb Tamás és Ember Márk kifutott a színpadra, hogy üdvözöljék a premier közönséget, illetve együtt ünnepeljünk, hogy előttünk fogják véghez vinni a csodát, előttünk válik musicalszínházzá az Erkel. Nagyon cukin megkértek, hogy csak az előadás végén fotózzunk. Ez kapcsolatépítés a közönséggel igazán szimpatikus húzás volt, tőlük el is hiszem, hogy a nézők szeretetét és tiszteletét igyekeznek munkájukkal kivívni.

Kiemelt pillanat 2.0: Elfoglaltam baloldali páholyban a székemet, bár, majdnem elkéstem az előadásról, elszámítottam magam a közlekedést illetően. Szerencsére, ez a páholy pont az a típus, ahol összeszólalkozhatnak az emberek, ki hol ül. A magyarázat rendkívül egyszerű, az emeleti 7-8-as számú páholyoknak kivülről egy közös ajtajuk van, ami a belső, ruhatári részen különválik egy-egy saját bejáratú páhollyá. Az én székemet is elfoglalták, de aztán csak ott ülhettem, mert a nőt átzavartam a 8-asba ahova tartozott, nálam még két hölgyike volt, akik a 2. felvonásra eltűntek. Lehet találtak jobb helyet. Nem vitatom. Én is rossz kislány voltam, de az előttem ülő is a kelleténél jobban kihajolt, persze nem volt vészes a dolog. Szünetben meg segített ez az illető, hogy bizony Mészáros Árpád Zsolt és felesége is jelen vannak, ráadásul pont, ami bal oldalunkon...A kiemelés viszont mégis a hollóra vonatkozik. Ahogy már végre kényelembe helyeztem magam, feltekintettem az erkély részre, és ott felfedeztem egy fekete madarat, egy hollót....nocsak-nocsak... A madárnak 2x van egy-egy nagy jelenete a 2 felvonás alatt, amikor útjelzőként jelenik meg, először Mátyásnak, másodszor Garai Annának és a szerzetesnek. Számítottam rá, hogy el fog mozdulni a helyéről a madár, és igazán impozáns pillanatokat tudtak vele varázsolni. A madár szépen, lassan a nézőtér fölött ellebegett, körülbelül középen meg is állt.

Kiemelt szereplők: olyan jó volt mindenki hangban, színpadi alakításban, hogy erre mondjuk profi bemutatkozás egy bemutató keretein belül. Mint tudjuk azok szoktak általában a legtöbb bakit hordozni, de mivel ez egy bejáratot darab volt, ezert könnyedséggel táncoltak, vívtak, szerepeltek,énekeltek a művészek.  

Díszlet, jelmez: esztétikus, grandiózus. Semmi extrém jelmez, kivéve a prostituáltak...

Darabmentés
A Hunyadi Mátyás történetét elmesélő musical politikai dráma, krimi és szerelmi történet egyben, és izgalmas kérdéseket vet fel a sorsról és döntéseink súlyáról.

A trón című musical nem pusztán a Hunyadiakról szól. Természetesen látjuk, hogyan kerül Hunyadi Mátyás a trónra, de ennél sokkal több rejlik benne: emberi sorsok, döntések, útkeresések. Vajon előre megírt a sorsunk vagy képesek vagyunk változtatni rajta? Sodródunk az eseményekkel vagy kezünkbe vesszük az irányítást? Ezek a kérdések ma is ugyanolyan érvényesek, mint évszázadokkal ezelőtt. És épp ettől lesz ez a történet korszerű, mert nemcsak a múltról szól, hanem rólunk is.

Összegezve: megvettem a következő alkalomra a belépőmet. Asszem ez mindent megmagyaráz... :D

Nincsenek megjegyzések: