Máté-passió / Keresztkantáták
2022.ápr.14. 19.00 Nagycsütörtök, helyszín: A Magyar Állami Operaház
2022.ápr.16. 11.00 Nagyszombat, helyszín: Eiffel toronyház
Elmondhatatlan mennyire szeretem az Operaházat, mennyire szeretek elmenni előadásokra, amiket itt tartanak. Mostanság zenét hallgatok, ahogy megérkezem az épület elé, és szinte mindig valami olyan dallal fejezem be a sétámat, és állok meg az épület előtt, ami illik hozzá (Mayerling - A hattyúk tava szerelmi rész; Mefistolénál nem emlékszem mi volt, lehet egy Katy Perry szám a nem cukiskodó fajtából; Máté-passióhoz Az Operaház Fantomja tetőjelenet rock verziója Jonathan Young feldolgozása).
Insta bejegyzés (klaudia.kovacs.20)
"Mindannyian megallunk es kialtunk a sirba: Nyugodj
bekeben, bekeben nyugodj." A Nagyhét a megrendito Máté- passióval
kezdetét vette. Nagyon szép volt, az oratorium 2 és fél oras,
megszakitas nelkul. #operahaz #operazenekar #operahazgyermekkara
#operaénekes #operaénekesnő #mátépassió #szünetnélkül #németnyelven
#repkedtekaszavak #vetitoszoveg #operahouse #operabudapest #megrendítő
#konnyvisszafolytos
Az estről
Nem gondoltam volna, de teltházas volt az előadás. 2 és félórás oratoriumot hallgattunk, Kovácsházi István, mint Jézus szerepében, kívülről megtanulva szövegét szépen énekelt, szerepelt (leginkább szerintem a szombati Keresztkantátákban teljesedett ki, ott ő egyedüli énekesként vitte hátán a darabot). Kifejezetten kiemelni senkit sem szeretnék, egyformán jók voltak, a kórus is kiválóan teljesített, illetve hát csodálatos zenekar - róluk -mint általában- szuperlativuszokban kell beszélnem, mert megérdemlik. A kórus a színpadon foglalt helyett, a szólóénekesek az előtérben ültek/álltak, mögéjük és a kórus elé egy ponyvát engedtek le, amin a német szavakat jelenítették meg különböző módokon, szertefoszlottak, egyes megjelenések nagy összevisszaságot keltettek, bizonyos szavak/mondatok jobban ki voltak emelve. időnként pedig egy vagy a kezdetben két különböző személytől származó kéz adta át a mécsest, egyik a másiknak.
A Húsvét szellemiségét megéltem, ráhangolódtam az ünnepre, de valójában mindig elszomorít...
"Oratórium egy részben, német nyelven, magyar és angol felirattal
A Máté-passió Bach
legnagyobb műve, mely nemcsak a protestáns egyházzenében, hanem az
egyetemes zenetörténetben is felülmúlhatatlan csúcspontot jelent. Bach
halála után a mű feledésbe merült. 1829. március 11-én, az eredeti
előadás után egy évszázaddal a darab Felix Mendelssohn-Bartholdy
vezényletével újra megszólalt Berlinben. A zeneszerző karmester a
romantikus előadói gyakorlathoz igazította a művet, egyharmadával
megrövidítette, hatalmas (158 fős) kórust és ehhez illő nagyzenekart
alkalmazott. A nagy sikerre való tekintettel Bach születésnapján,
március 21-én megismételték a hangversenyt, amely jelentős társadalmi
eseménnyé vált, jelen volt az udvar és a korabeli német értelmiség
színe-java. Ez indította el a Bach-reneszánszot, tágabb értelemben a
régebbi zenék feltámasztásának szokását is.
Az oratórium eredeti kiadója - Publisher: Bärenreiter Verlag / Urtext Edition - Bärenreiter Praha s.r.o."
Insta bejegyzés (klaudia.kovacs.20)
Keresztkantáták. Kortars balett vegyitve Bach muzsikajaval. 1 oras eloadas. Hatalmas ovacio es taps Kovacshazi Istvannak, aki a darab hangja volt. A tanc nem volt szamomra annyira megnyero... Boldog Nyulat Mindenkinek! #eiffeltorony #eiffelműhelyház #eloadasonjartunk #keresztkantáták jah, es a kocsi, az a Tunderkiralynobol valo tok veletlenul fedeztem fel, pedig ott volt, szinte az arcomban...
A darab 1 órás volt, felemelkedett hangvételű, magyar-német nyelven szóltak a dalok. A táncosok kortárs balettot adtak elő, néhol eléggé fura volt a kontraszt, a kezdőkép, hogy papoknak vannak öltözve, még a nők is, nagyon tetszett, illetve a térbeli sakktáblaszerű építmény, amin lépkedtek különleges hatást nyújtott. A szöveg elvont, nem konkretalizált volt, a zenekar kisebb felállással szerepelt, mint szokott. A zene csodálatosan szép volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése