Ami kimaradt Mefistofele, most pótolva lészen!
2023.03.05. vasárnap este a kulturális csatornán, M5-ön
Tartja a mondás, ha kedvenccel nézel egy darabot, repülve tovaszáll az a
pár óra, amit az operában vagy más színházakban töltesz. Így történt ez
velem is, a napokban, az M5 kulturális csatorna elővette azt a bizonyos felvételt, amin Erwin Schrott alakítja a címszerepet az olasz remekműben,
a Mefistofele-ben. 2022-ben volt a darab látható az Operaházban. Csak
sajnos, én őt nem kaphattam meg, mert délelőtti alkalmat nem vállalt.
Hittem benne, hogy elő fog kerülni a felvétel, amin viszont őt
örökítették meg.
Erwin Schrott mimikája, a színpadi játéka és a
csodálatos baszbariton hangjával mesterien hozta azt a figurát, aki a
sötétség, a Pokol urának tekinthető. Mellette volt a dél-koreai énekes
(szerepe: Faust), akit szintén nem kaptam meg élőben, illetve - őt már
láthattam, mert nem volt váltója, a női főszerepet alakító Létay-Kiss
Gabriellát. Neki aztán közelről borzalmas mimikája van, őt jobb távolról
figyelni, de hangilag a top operaénekesek közlé sorolom.
Volt
két jelenet, amikor a közönséget vegzálták az előadás alatt Faust és
barátja a nézők között foglal helyett, és ők onnan másznak ki, amikor
rájuk kerül a sor, hogy szerepük szerint belecsöppenjenek a történetbe. Előzetesen a Purgatórium jelenet alatt megismerhetjük
a "táncos" Faust-ot, akit az angyalok táncba kergetnek, és akire tárgyként tekint a sötét Mefisto és a világosság Ura, Isten.
Megegyeznek, ha a férfi eladja a lelkét az ördögnek a boldogságért,
akkor a Pokolban szolgálni fogja Mefistot, ellenkező esetben a férfi
lelke fel fog szabadulni. Nem is kell mondanom, hogy ez utóbbira fog
sor kerülni. A második vegzálás, a darab végén látható, amikor az énekes
Faust találkozik a táncos Faust-tal, ő a nézőtéren lépked a színpad
felé, ahol mindenki várakozás teljesen nézi őt, Margit ki is nyújtja a
kezét, aztán végül ebből a találkozóból most nem lesz semmi, amíg Faust
nem dönt, hogy visszatér az Úrhoz, akkor viszont már a színpadon látjuk
viszont, előtte visszarohan a nézőtér belső terébe, otthagyva a
színpadon várakozókat.
Erwin-t közelről látni,
élmény. Az arca, ahogy alakítja, szinte úgy éreztem végig, hogy a
szöveget annyira tudja, hogy pontosan tudja a helyét a cselekvésnek,
mikor mit kell tenni. Fütyülni, mint egy kocsis, grimaszolni, aki
dilettáns hülyéket lát a kaszinóban (Boszorkányszombat jelenet), távolodni a nőtől, aki rá akar mászni, majd mégis elfogadni annak
közeledését. Egyedül az öreg szerzetes "álca" nem jött át, amikor első
alkalommal találkozik az operaénekes Faust-tal.
A
darab 3 felvonásos, és sokkal jobb volt, mint élőben, bár akkor is
lenyűgözőnek találtam illetve, helyenként mélyen elvontnak (athéni
jelenet) vagy szexuálisan túlfűtöttnek (kaszinó - Boszorkányszombat)
vagy nagyon filozofikusan gyerekesnek (első találkozás Margit és Faust,
babaház).
Az én véleményem az élőben megtekintett előadásról: http://phantomvizio.blogspot.com/search?q=mefistofele
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése