NABUCCO
2023.október 11. 19:00-22:00 Operaházban
Link: https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/nabucco-2023/eloadas-202310111900/
A főcímet illetően ennek a rendezésnek semmi szégyelnivalója nincs. Jöjjön első körben az Instagram bejegyzésem az estről:
Nabucco. Nem is emlekeztem milyen csodalatos ez a darab! Oda es visszavagyok, akarcsak a kozonseg volt, a foldszinten a szelso sorokban ulok megrohamoztak a zenekari árkot az előadás végén. Tapscunami. A tortenetet jobban megértettem, mint amikor fiatalabb koromban láttam az Erkelben. Es talan ez a kulcs a megértéshez, az idő, az érettség. Lehidaltam. Megérintett. A zeneje pedig kimondottan erolteljes, ringato, pezsdito. És a Szabadsag kórusa...uh, szavakkal leirhatatlan. Az uj koncepcio, a rendezes egyedulallo es módfelett tetszetős. Ajánlom!!! #nabucco #szabadsagkorusa #megtérőlélek #vallas #testverhaboru #bikafejutron #giroszkóp #eztnemertettem #bárány #aldozatiszimbolum@operabudapest #mindenelismerésem #gratulálok #beautifuldirection #operaelmeny #opera #operazenekar #operaenekkara #bigloveforyou❤️ juj és ne felejtsem el! Uj kedvenc helyet, egyben az uj-regi berletemet most avattam fel. Ez volt az elso eloadas. Megyunk tovabb! 🤗
Nem igazán voltam meggyőzödve, hogy látni akarom a darabot, mivel már pár éve volt szerencsém a Naubcco-hoz, akkoriban még az Erkelben rendezték. Viszont abolszolute pozitívan csalódtam. A mostani, az Operában látott verzió viszont sokkalta jobb, mint a korábbi volt. Érzelmi szinten, ábrázolásban. Nem modern, ettől jó.
Az újjítások, mint például a Szabadság kórusa, a kerámia edényekből feltörő füst, hatásos. A szereplők az edényekkel állnak egy helyben, míg a dal először hangzik fel. A látvány magáért beszél, és oda is illik. Egyfajta fóhász, vágyakozás a szabadság után. A jelenet kiemelkedő, érdemes rá várni, ugyanis a 3. felvonásnban hallható-látható. Második alkalommal, a tapsrendet koronázzák meg az ismert dallal, de már a színpadon ülve, a főszereplők társaságában hangzik fel, ugyanakkor, hogy a kórus ne zavarodjon meg hangzásilag, a főszereplők csak jelenlétükkel, de némaságukkal tisztelik meg a pillanatot.
Mindhárom felvonás sajátos, és izgalmakat foglal magába, az 1. felvonásban pl. a templom falai dőlnek össze. Hanghatás, robaj és lezúdúló kőzápor a színpad belső terén, mindezt egy kör alakú keretből figyelhetjük. A 2. felvonásban ez a keret már nem álló, hanem a színpadon fekvő pózban tárul elénk, és a szereplők sajátos módon ezen mozognak. Nehézkesen, mert a körcikkelyek folyamatosan mozgásban vannak, úgyhogy figyelni kell, adott szereplőnek, hogyan és mikor lép rá. A felvonásban feltűnnek a mózesi kőtáblák, az imádkozó főpap; Abigél, akinek a származásáról tudomást szerzünk, és a jelenet végén - már nem csak hang formájában a színpad takarásából kiabál be a Nabucco-t alakító Kálmándi Mihály, hanem megjelenik, és istenkompleszusa miatt belecsap a villám.
A 3. felvonásban, mindenki megtér (Nabucco eredeti lánya zsidó vallást veszi fel a szerelme és a nép miatt; Nabucco visszagondol gyermekére-aki egy báránnyal ácsorog a háttérben és megbánja, hogy Abigélt lányaként nevelte fel és az eredetit nem tudja megmenteni; Abigél királynőként parádézik és nem hajlandó kegyelmet gyakorolni "áruló" testvére felett, még apja kérésére sem), de végül mindenki búzgón hívő lesz, a katarzist a Szabadság kórusa adja.
A rendező - az Opera székét megpályázó - Kesselyák Gegely volt, kinek munkásságáért, Tóth Erika felel, mivel, mint ismeretes, az újra megválasztott és kinevezett igazgató, Ókovács Szilveszter, szerződést bontott a karmesterrel...
Összefoglalva: látványban pompás, ahogy történetében és zenéjében is kíváló ez a rendezés. Mindenképpen érdemes rá jegyet váltani.
Az opera.hu oldalról mentve:
Opera három részben, négy felvonásban, olasz nyelven, magyar és angol felirattal
Verdi Nabuccója fordulópont volt a zeneszerző életében, az első igazán elsöprő sikert ezzel a művel aratta. Elvarázsolta őt a librettó erős bibliai története, és ez a varázs a zene mélységén és szenvedélyességén keresztül mindörökre velünk marad. A „Va, pensiero...” kórus pedig már az 1842-es bemutatót követően a szabadság himnuszává vált. Kesselyák Gergely látványos rendezésében a hatalmi és vallási erőviszonyok változását, az első szentély lerombolását és a babiloni fogság történetét a világtörténelmi korszakváltások örök körforgásában mutatja be.Cselekmény
Verdi huszonhét évesen elhatározta: soha többé nem ír operát. Szakmai és magánéleti mélyponton volt: A pünkösdi királyság megbukott, majd eltemette két kisgyermekét, és végül feleségét is. Csak ügynöke rábeszélésére olvasta el Solera librettóját, a Nabuccót. 1842. tavaszán már egész Milánó a 'Va, pensiero...'-t dúdolta.
Az
opera középpontjában egy történelmi korszakváltás áll: megváltoznak az
értékrendek, más összefüggések irányítják az életet, mint korábban.
Leigázók és leigázottak konfliktusának kereszttüzében egy családi dráma
bontakozik ki, melyben az olasz mester zenéje a legszélesebb érzelmi
skálán vezeti végig a nézőt. A történetet az előadás kiemeli a bibliai
korból, és kozmikusabb térbe és időbe helyezi.
1. felvonás
Mert
orczámat e város veszedelmére fordítottam és nem megszabadulására, azt
mondja az Úr: A babiloni király kezébe adatik, és tűzzel égeti meg azt! (Jeremiás 21:10)
Jeruzsálem.
A zsidók Salamon templomában segítségért könyörögnek Nabucco, babiloni
király támadása közben. Zakariás főpap Nabucco lánya, a zsidók
fogságában lévő Fenéna társaságában érkezik, majd megnyugtatja népét,
hogy az Örökkévaló nem hagyja magukra őket. Izmael kettesben marad
Fenénával, akivel babiloni fogsága idején egymásba szerettek. A lány
segítségével szökött meg, aki aztán követte ide. Beszélgetésüket Fenéna
féltestvére, Abigél megjelenése zavarja meg. Ő is szerelmes Izmaelbe,
akitől népe megmentéséért csupán érzelmei viszonzását kéri, de a fiú
visszautasítja. A zsidók visszamenekülnek a szentélybe, Nabucco csapatai
élén belép a templomba, ahol Zakariás Fenéna meggyilkolásával
fenyegetőzik. Izmael lefegyverzi a főpapot és átadja a lányt Nabuccónak,
aki elrendeli a szentély lerombolását.
2. felvonás
Ímé, az Úrnak szélvésze, haragja tör elő, és a rohanó szélvész a hitetlenek fejére zúdul. (Jeremiás 30:23)
Babilon.
Nabucco távollétében Fenéna a helytartó. Abigél megtudja, hogy
rabszolgavérből származik. Elképzeli, ahogy Fenéna nemsokára Izmael
oldalán uralkodik majd Babilonban, és bosszút esküszik testvére és apja
ellen. Fenéna szabadon engedi a zsidó foglyokat. Baál főpapja ezt
felségárulásnak tekinti és Abigélt ülteti a trónra; elterjesztik, hogy
Nabucco meghalt.
Zakariás azért imádkozik, hogy a babilóniaiak adják
fel a bálványimádást. Fenéna zsidó hitre tér. Abigél és Baál főpapja
elfogja őt és az új uralkodó épp megkoronázná magát, amikor belép
Nabucco. Elveszi a koronát és kijelenti: ő nem csak király, de Isten is.
Büntetésül villám csap le rá. Abigél győz, megszerzi a koronát.
3. felvonás
Azért sakálok lakoznak ott baglyokkal, és struccmadárnak fiai lakoznak benne, és soha többé nem lakják azt, és nem lesznek lakosai nemzedékről nemzedékre. (Jeremiás 50:39)
A babiloni függőkertekben Abigélt dicsőítik. A Főpap sürgeti a zsidók kivégzését, de mielőtt a királynő elrendelhetné azt, Nabucco jön arra ziláltan. Abigél csellel ráveszi, hogy kiadja a halálos ítéletet, ami Fenénára is vonatkozik. Nabucco hiába könyörög gyermeke életéért.
Az Eufrátesz partján a zsidó foglyok a hazatérésről álmodoznak. Zakariás megjósolja felszabadulásukat és Babilon pusztulását.
4. felvonás
Hirdessétek a nemzetek között és hallassátok, emeljétek fel a zászlót: hallassátok és el ne titkoljátok; ezt mondjátok: Bevétetett Babilon, megszégyenült Bél, letöretett Merodák, megszégyenültek az ő faragott képei, letörettek az ő bálványai. (Jeremiás 50:2)
Nabucco börtöne ablakából figyeli, ahogy a zsidókat Fenénával együtt kivégzésre vezetik. Kétségbeesésében Izrael istenéhez imádkozik megbocsátásért, megígéri, hogy népével együtt felveszi a zsidó hitet. Őrült elméje meggyógyul, összehívja csapatait, és élükön elindul, hogy visszaszerezze a trónt és megmentse lánya életét. Fenéna épp imádkozik, hogy bebocsáttatást nyerjen a mennybe, amikor Nabucco berohan és megakadályozza a kivégzéseket. Abigél megbánva tettét megmérgezi magát, és bocsánatért könyörög Istenhez. Nabucco áttér a zsidó hitre, visszaadja a foglyok szabadságát, és útnak indítja őket hazájukba, hogy újjáépíthessék a szentélyt. A zsidók és babilóniaiak együtt dicsőítik az Urat.
Saját képek az eseményről
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése