SPARTACUS előadáson jártam
Időpont: 2023.október 18. 19:00-22:00 Operaházban
Link: https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/spartacus-2023/eloadas-202310181900/
Régi vágyam volt, hogy ezt a világhírű balett-et megnézzem. A zenéje nagyon ismert, íme:
Történet, ismertetés:
A római korban játszódó történet, talán nem ismeretlen a nagy közönség számára. Mint ismeretes, Spartacus rabszolga volt, aki gladiátorrá lett kiképezve. Ráébredve erejére, és a sorstársai szenvedésére megoldást a lázadásban találta meg. De sajnos, a felkelést leverik a gaz római katonák, és Spartacus kereszten végzi társaival együtt….
A darab a bujtatott jelzőt is megkaphatná tőlem, hiszen sokszor egy váratlan lepelből/leginkább ruházatból cserélődnek vagy bújnak elő a szereplők… Ilyen például:
1. 1. felvonásban a hadvezér, Crassus körül jelennek meg a szeretői, váratlan módon, a ruházatát képező lepel takarásából. Az egyik még általa bújik elő (Júlia), míg a második (Claudia) a Crassus leplét átvevő barát forgatja a ruhadarabot, és ő is váratlanul előbukkan.
2. 2. A gladiátorok viadala közben beiktatnak egy szusszantnyi szünetet, ez egy táncosnő és egy öreg lantos párosából áll. Az utóbbit kísérik be a nézőtérre az őrök. Gyanúsan lesz kitámogatva a színről – ezért gondolom, hogy a ruházata mögött várakozott a női főszerepet alakító, Yakovleva Maria (előző évben még a bécsi operánál dolgozott, nyáron szerződött át a magyarba). Az aréna bejáratánál feltűnik az eredeti táncosnő, Kosyreva Diana, őt váltja a főszereplő egy adott pillanatban, szimbolizálva a római hadvezért vágyát, Spartacus felesége iránt.
A darab felépítése nagyon szimpla, tulajdonképpen jó lett volna, ha 3 helyett 2 felvonásban tálalják. Hiszen, a darab elején megismerjük a karaktereket, a rabszolgákat, hogyan és miként harcolnak/edzenek, amíg felkészülnek egy-egy megmérettetésre. A hölgy rabszolgákat, akik megitatják a szomjazókat, köztük van Spartacus felesége (Flavia) is. Jelenése imponál több férfinek is, a szabadság szimbolikájának tekintik. Ennek jelentősége, akkor teljesedik ki, amikor a kiválasztott 4 férfi utolsó közös estjét tölti a gladiátorképzőben, és Flavia jön „elbúcsúzni” a férjétől, ugyanakkor a rácsokat „átlépve” belép a 4 férfihoz és táncba viszik, illetve elrejtik az őrök tekintete elől, akik ellenőrizni érkeznek. Flavia mindvégig kitart a férje mellett, a darab elején a kereszt alatt kuporodik, férjét a lázadás szitása miatt a keresztre feszítették…a férfi szenvedésén keresztül visszaidézi, miként végződhetett a sorsa kegyetlen módon… életre kellenek újfent a rabszolgák, és eljutunk a gladiátorképzőbe, ahol minden kezdődött…
A római hadvezér és sleppje vigadni szeretne, ezért felajánlják nekik a gladiátorviadalt, 4 férfi küzd meg életre-halálra. Az első párviadal lezajlik, lesz egy győztes. A második viadal esetében, Spartacus mérkőzik meg az Afrikai-val. Ez utóbbi fellázad a római vezér ellen, és, hogy egymást megöljék a rabszolgák a gazdagok szórakoztatására, meg akarja támadni, célba veszi a pulpitust, ahol a vezér és a társai helyet foglalnak, de nem sikerül felérnie, mert az egyik őr, egy lándzsát állít a hátába… Spartacus karjai között hal meg. Társa halála felett érzett bánat gyűlöletbe fordul át, és felkelést fontolgat. Az első viadalt megnyerő társával közösen próbálnak kiszabadulni a gladiátorképzőből. Megölnek egy őrt, de otthagyják útban, és nem is kell sok, hogy annak a társa megtalálja és riadót fújjon. Az összesereglett őrség mégsem képes megfékezni a dühös tömeget, kitörnek (egyszerű rabszolgák, a vízhordó lányok és a gladiátorok). A palotában élénk, életet éltető, vidám forgatag ünnepel. Crassius 2 szeretője egy-egy különleges szólószámot ad elő, kísérőkkel közösen (Júlia hattyúk tavára emlékeztető nőies, gyöngéd forgásokat, piruetteket mutat, míg társnője, Claudia szinte pucéran, bikinire vetkőztetve – lebegtetve érkezik be a színpadra – őt ugyanis a csengettyűs férfiak szállítják és rajongják körbe. Ez a tánc már erotikus, búja mozdulatokban bővelkedő és csengettyűkkel teletűzdelt – így adva a különleges hangzásvilágot a jelenetnek). A palotába betörnek a lázadok, és megtépázzák a gazdagokat… (Crassius szeretőit illetően csak annyit mutattak, hogy leplek alá bújtak, de végül megtalálták őket a női lázadók és megtépésen kívül nem tudni milyen sors várt rájuk) A szenátus elé kerül egy katona, akit a lázadok megtámadtak…a férfi szemük láttára meghal, Crassius bosszút esküszik, seregével legyőzi a felkelőket. Flavia egyedül marad.
Szereplők / summa: a történet egyszerűsége miatt nem tudott kibontakozni a színpadon. Amellett, hogy bemutatta a különleges szólótáncokat, semmi fejlődés nem látszódott a főszerepet alakító Kekalo Iurii-nál. Nem tudom, hogy a többi táncos, hogyan építi fel a karaktert, de azonkívül, hogy tökéletes volt a koreográfia kivitelezése, elveszett a férfi varázsa. Nem tudtam elhinni a Flavia-hoz való kapcsolatát sem. Nem állt össze az egész történet, sajnos. Borítékolható volt a kudarc, hiszen a darab elején bemutatják, hogy a lázadásnak nem volt értelme, saját magát ölte meg, és taszította a szomorúságba/nyomorúságba a feleségét. Nem tudta megmenteni a társait sem, hiszen résztvevők voltak a felkelésben, bűnrészességben ugyanaz a vég vár rájuk is…
Koreográfia: Seregi László; Zene: Aram Iljics Hacsaturján; Karmester: Paul Connelly
A karmesterről sokáig nem derült ki, hogy milyen nemű - legalábbis nekem.
A díszlet: korhű, könnyen mozgatható elemekkel, - szerencsére minden, aminek el kellett dőlnie, az eldőlt (a vágyakozás a szabadság felé, és a nép haragját tökéletesen reprezentálta a gladiátorképző ajtajának bedöntése). Semmi hiba nem akadt.
A jelmez: idomul a karakterekhez, rájuk tesznek egy kis mocskot, hogy látszatát keltsék, valóban a pornépről szól az előadás. A férfiak öltözőke szellős, és ahogy várható gladiátoros... jobbára a zokninak ható lábbelijükkel nem volt kibélkülve. Egy példa:
Leblanc Gergely (forrás: az opera.hu oldalról)
Az emberek a közönség sorai közt: megint volt vegyesen. Az új helyem megint dicséretes, emelet első sortól nem is várok mást, mint kitűnő látáskörülményeket és irigykedő második sorban ülő személyeket... :D ez járt ezúttal is. Nem zavart. A cukroszacskó zörgése annál inkább...miért nem képesek azt a vackot a darab kezdete előtt bevenni??? Mindig akad egy ilyen ember, de most kettő is volt... Más, a laoszi vendégmunkás, aki folyton változtatta a helyzetét, felvonásról felvonásra. Végül az idős házaspár, akik közül a nő folyton képeket vagy videót készített (ez utóbbinál szóltak végre rá a jegyszedők)... mivel nem vagyok jegyszedő, rosszul éreztem magam, hogy nem szólhatok rá... de megnyugtat a tudat, hogy azért a felvételen látszott, hogy csúnya a felvétel a színpadi fények-megvilágítás miatt...
A zenéjét felhasználták egy tengeren játszódó sorozathoz is, aminek az volt a címe az Onedin család.
Összességében a zenéje (Adagio from Spartacus) teszi rendkívülivé a darabot, ami valóban egy csodálatos dallam. A koreográfia látványos (nem csoda hiszen Seregi) - kopácsolós (attól tartottam szétütik a színpadot, annyit kopácsoltak), de a történet maga nem túl megnyerő. Egyszer mindenképpen megtekintős.
Az opera.hu-ról mentve:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése