2022.június 11. (szombat) 11.00-14.45 Magyar Állami Operaház
Insta megjegyzés:
Szombat delelotti program, operazas! Don Carlost neztem meg, nagyon kedves ulotarsakkal. A darab tortenesei a szekembe ragasztottak, zeneileg egy szam ismert, de olyan dallamos, hogy eltekintek a dallamtapados jelzotol. Verdi darab, infansrol, markirol, kiralyrol es a Sziszifuszirol... az biztos,h felvesem az uj kedvenceim koze. Igazi elmeny volt, ket felvonasban. Nehez volt az elszakadas az Operahaztol.... az Anyegin nagyon messze van még... #opera #operabudapest #verdi #doncarlos #operahaz #mylove #patakiadorjan #palerdiandrás #szegedicsaba #galerika #nagyszerűtörténet
Majd akkor alszom én - a legismertebb dallam az előadásból, ami az utolsó felvonás kezdetén hangzik fel, Fülöp király által.
A darab modern rendezés, Verdi zenéjére írt, 2 felvonásba volt sűrítve az eredetileg 5 felvonásra tervezett darab, így az első felvonásnál, sokan fészkelődtek a helyükön. 11.00-12.45-ig tarthatott.
A főpróbás estem után, rá kellett jönnöm, hogy nem jó a bemutatkozó előadás, mert kevesen vannak a helyszínen, és az Operaház nézőtérét, páholyait, emeleteit vidám és izgatott hangoknak kell betöltenie! Annyira gyönyörű, szükség van arra, hogy a hangok betöltsék csodálatos tereit, így lesz - az amúgy is elképesztően szép épület - még varázslatosabb! Ezt az érzést már másnap megkaptam, vagyis amijkor a 11.00 órási Don Carlos-ra mentem. Kedves idős hölgyek voltak a társaságomban, szeretett székemen ülhettem, mint a főpróbán, bár azt a 2. felvonásra elhagytam. Most a helyemen ültem, és élveztem a körülöttem csendülő hangok moraját. A mögöttem ülő idősebb hölgyek és urak csapata kifinomult humorral bírt, el is nevettem magam a 2. felvonás alatt, amikor éppen a "kis szünetet" tartottak a színpadon, tehát átállás volt. (A bácsika magyarázott valamit, erre, mellette a hölgy megszólalt: Mit jártatod a szádat?") A mellettem ülő hölgy pedig a barátnőjével Gyöngyösről érkezett, elbeszélte útvonalát, ismerte amúgy az előadást is, és dicsérte a ruhácskámat, látott bejönni az épületbe.
Ezúttal sem hagytam ki a szokásos túrámat az Operaházban, ismét sok képet készítettem, de ezúttal nem lógtam be...khm...hát, ingyenes tárlatvezetésre...
Anyukám kedvenc operája, de a
legismertebb számot mégsem sikerült olyan bravúrral elénekelnie, mert nem
éljeneztek a végén. Pedig ez fontos lett volna. Amúgy függetlenül ettől a
székembe szegezett a darab. Nagyon jó volt követni a történetét, hová fog ez
vezetni (ugyanis mostanság elfelejtem elolvasni az összefoglalólat), miként
alakul az egyes szereplők sorsa… Carlos szerepében a korábbi Istvánt láthattam,
Pataki Adorjánt és a barátját pedig pont a korábbi Koppányként harcot vívó
Szegedi Csaba (Pósa márki) lépett a színpadra. Nagyon szimpatikus volt a baráti
kapcsolat a karakterek között, a fordított flamand zászlóval, a baráti
öklözések a levegőbe – mely elbúcsúzáskor szokásuk volt. A főszereplő szerelme,
vagyis Erzsébet az elejétől nem volt szimpatikus. Az erdőben találkozott Don
Carlos-szal, akivel majd „kényszerházasságot” kell kötnie. A találkozó olyan
jól sikerül, hogy mindketten egymásba szeretnek… Aztán jön a lány apjának
pálfordulása, és nem a fiúhoz, hanem annak apjához akarja lányát adni. A
hitvesnek szánt király, vagyis Carlos apja, II. Fülöp hagyja, hogy a nő
döntsön… Sajnos, nem gondolhat saját boldogságára, miközben a nép szenved, a
megkeseredett emberek nyomására és mert a háborúnak véget kell vetni, elfogadja
a kérést, és szerelmének így a mostoha anyja lesz…. Durva egy szituáció, nem
igaz? A helyzet csak fokozódik, ugyanis a nő rideg és elutasító, ahányszor csak
találkozik a volt szerelmével… Ráadásul annyira elvakult és rosszindulatú, hogy
felszólítja Carlost, ölje meg az apját és vegye el az anyját… Ha annyira, és
igazán szerette volna törődik a férfi sorsával… Pósa márkit a király bizalmába
fogadja, az udvarhölgyek kicsit „kivetkőznek” magukból… Eközben Carlos egy
kolostorban bújkál és kesereg, Pósa meglátogatja és biztosítja, hogy benne
megbízhat és mindent közösen megtudnak oldani. Később, az egyik társalkodó
hölgyet kiutasítják az országból, mert nem vigyázott a királynéra. A király
gyanakszik Carlosra és Erzsébetre, Carlos a király ünnepségére elhozza a
tartományi vezetőket, hogy megbeszélést tartsanak, békét kössenek. Pósa márki
„elárulja” a barátját majd feláldozza magát érte. A kerti találkozón a hercegnő
átveri Carlost, és dühében a királynő táskáját ellopja és beárulja a királynál
féltékenységében. A király a főinkvizitortól kér segítséget mit tegyen fiával…
mindeközben 2 alkalommal is megjelenik egy Sziszifuszi karakter, aki egy
könyvkupacot (melyet gombócként összegyúrtak) tol felfelé a lépcsőkön, de
mindig hagyja, hogy visszaguruljon. Egyszer a címszereplő, másszor annak volt
kedvese menti meg a „zenekart”, hogy a méretes golyó elcsapja őket… A karakter
állítólag egy szerzetes, és a darab végén ő öli meg Carlost… nagyon kibuktam
ezen…
Szóval, a sztori dinamikus, 1
percre sem ül le; a szereplők változatos problémákkal küszködnek, mindegyik
egyéniség, és szerethető (kivéve a szerzetes). A rendkívüli és a szeretem
kategória díjnyertes győztese. Szeretem, ha valami lendületes, halad előre,
látványos, és néha a modern megoldások is tudnak frappánsak lenni, pl. a démon
kutyák, akik elvileg a király testőrei voltak, jobbára hasonlítottak
dobermanokra. Nem igazán tudtam sehová tenni, hogy a sétáló embereket, diákokat
elkapták, elvették tőlük a könyveket, őket a földre (értsd a színpad szélére
szorították) terítették, levették róluk a cipót, aztán a papok még a felvonás
végén meg is verték őket… a tűzbe vetették az elkobzott könyveket, amely
látványos eleme volt az előadásnak, de hogy ennek mi értelme volt? Talán az erő
demonstráció, a megtorlás, milyen véres kezű ez a Fülöp király…
André Cheniér esetében a Tosca, a
Don Carlos-nál pedig a Hamlet vonható párhuzamba, ezekre a történetekre
hasonlítanak. Két darab közül az utóbbi a befutó.
OPERA.HU oldaláról:
Opera öt felvonásban, két részben, olasz nyelven, magyar és angol felirattal
1886-os modenai változat
„Spanyolország, 16. század.
Állam és egyház könyörtelen, megsemmisítő harcot folytat a nép fölötti
uralom megszerzéséért. Minden lázadást, minden emberséges társadalmi
rend felállítására vonatkozó kísérletet csírájában elfojtanak. A
humanizmus eszméi eleve halálra vannak ítélve, képviselői az inkvizíció
máglyáján végzik. A legnagyobb áldozat éppen a király fia, Don Carlos
herceg. Ő az, aki mer szeretni, álmodni, fellépni az elnyomott nép
szabadsága érdekében, ellenszegülni az államnak és az egyháznak,
megingatva azok hatalmi rendszerét” – írja Frank Hilbrich, az előadás rendezője, majd így folytatja: „Verdi
Schiller Don Carlos című színdarabjának ezt a fájdalmas felismerését
grandiózus zenével jeleníti meg. Nincs rajta kívül még egy zeneszerző,
aki számára az egyéni szabadság ilyen fontos lett volna. Operájával
félelmetes képet fest az emberi civilizációról.” Verdi az
eredeti Schiller-drámát, melynek szinte minden sorát
társadalmi-politikai gondolatok hatják át, úgy öntötte zenébe, hogy a
hangsúly az egyéni érzelmekre, lelki rezdülésekre került. Frank
Hilbrich, a német nyelvterületen már régóta elismert rendező a kortárs
operák mellett leginkább Wagner-előadásaival szerzett nemzetközi
hírnevet.
Cselekmény
I. felvonás
A fontainebleau-i erdő. A spanyol infáns, Don Carlos inkognitóban,
apja, II. Fülöp király tudta nélkül a spanyol küldöttséggel tartott,
hogy láthassa jegyesét, Valois Erzsébetet, akivel a közelgő békekötés
során össze kellene házasodnia. Összetalálkoznak az erdőben, és Carlos
azonnal beleszeret. Átadja neki a trónörökös arcképét, és Erzsébet
boldogan látja, hogy jövendő férjét ismerte meg. Most már nem kell
tartania a házasságtól. Szerelmet vallanak egymásnak.
Tebaldo, Erzsébet apródja érkezik a hírrel, hogy a francia király úgy
döntött, a lányt nem a trónörököshöz, hanem annak apjához, Fülöp
királyhoz adja. Fülöp azonban Erzsébetre bízza a döntést. Azt szeretné,
hogy a lány szabad akaratából legyen a felesége. A háborúba belefáradt
nép könyörög a nőnek, hogy mondjon igent, vessen véget szenvedésüknek.
Erzsébet nem tehet mást: elfogadja Fülöp kezét.
II. felvonás
A Szent Jusztin kolostor. Carlos nagyapja, V. Károly síremlékénél
keres vigasztalást, ahol egy szerzetes így szól az ifjúhoz: „A szív
viaskodását csak a menny nyugtatja meg.”
Carlos rég nem látott barátja, Posa márki érkezik Flandriából, ahol
Fülöp katonái véres harcot folytatnak a reformáció ellen. Carlos
bevallja neki, hogy titokban szerelmes a most már mostohaanyjának
számító Erzsébetbe. Posa azt javasolja, hogy Carlos vállaljon jövendő
királyhoz méltó feladatot: érje el, hogy Flandriába távozhasson
kormányzóként. A két férfi esküt tesz barátságukra és a szabadságra.
A királynő kertje. Erzsébet udvarhölgyei Eboli hercegnővel mulatnak.
Eboli, aki titokban szerelmes Carlosba, egyerotikus dalt ad elő. A
búskomor Erzsébet lép be, majd Posa márki jelentkezik kihallgatásra.
Párizsból hoz levelet és egy titkos üzenetet: „Bízzék abban, ki e
levelet önnek átadja. Carlos.” Posa arra kéri a királynét, hogy fogadja
mostohafiát. Erzsébet igent mond, Posa távozik Ebolival, majd Erzsébet
mindenkit elküld maga mellől.
Carlos így egyedül találja a királynét, akinek közbenjárását kéri
apjánál, hogy Flandriába távozhasson. Erzsébet megígéri mostohafiának,
hogy szólni fog érdekében a királynál. Carlos euforikus állapotba kerül,
és azt képzeli, újra egymáséi lehetnek. Erzsébet észre téríti
szerelmét, aki elsiet.
A király és kísérete érkezik. Fülöp döbbenten látja, hogy felesége
egyedül van, amiért Aremberg grófné a felelős, akit a király azonnal
meneszt. Erzsébet fájdalommal búcsúzik utolsó igaz barátjától a spanyol
udvarban.
Posa márki is az udvarnép után menne, de a király megállítja: arra
kíváncsi, miért nem jelentkezett a márki audienciára, hisz
szolgálataiért megérdemelné a királyi kegyet. Posa bátran szót emel
Flandria szabadságáért. Bár Fülöp hallani sem akar arról, hogy a lázadó,
református Flandriával szemben engedjen, megtetszik neki Posa
merészsége, és bizalmába avatja. Megbízza, szerezzen bizonyságot vagy
cáfolja gyanúját, hogy Erzsébet és Carlos viszonyt folytatnak.
III. felvonás
A királynő kertje. Éjfél. Carlos érkezik egy név nélküli üzenet
utasításait követve: „Éjfélkor, a királyné kertjében..." Azt hiszi,
Erzsébet üzent, s boldogan várja szerelmét. De az álruhában Eboli
érkezik, akinek Carlos tévedésből szerelmet vall. A döbbent Carlost
figyelmezteti hercegnő, hogy veszélyben van: a király és Posa sokszor
beszél róla titokban. Eboli meg akarja védeni szerelmét, de Carlos
gyengéden elhárítja. Eboli rájön a férfi titkára: mást szeret!
Az érkező Posa igyekszik elhárítani a veszélyt, de késő. Carlos
rádöbben, hogy akaratán kívül bajt hozott Erzsébetre: Eboli bosszút
esküdve távozik. Posa elkéri Carlostól fontos iratait, hogy biztonságba
helyezze őket. Carlos egy pillanatra meginog: most tudta meg, hogy Posa a
király bizalmasa. Mégis bízza rá legfontosabb értékeit? De végül átadja
papírjait.
A katedrális előtt. A nép az autodafét várja és II. Fülöp hatalmát
dicséri. Megérkezik a király és kísérete. Fülöp esküt tesz Isten és a
nép előtt, hogy tűzzel-vassal megvédi a koronát. Flamand küldöttek
lépnek a király elé Carlos vezetésével: a flamand nép szabadságát kérik
Fülöptől, és Carlos arra kéri apját, hogy bízza rá Brabant és Flandria
tartományait. Fülöp a flamand népet Istenhez hűtlennek, Carlost pedig
őrültnek nevezi. Az infáns kardot ránt. Senki nem meri lefegyverezni,
míg végül Posa lép elő, hogy a királyi parancsot teljesítse. Az infáns
lesújtva adja át a márkinak a fegyvert. A kivégzések megkezdődnek. Egy
mennyei hang csendül fel, mely Isten trónjához szólítja a megbocsátást
és békét kereső szegény lelkeket.
IV. felvonás
A király szobája. Hajnalodik. Fülöp álmatlanságtól szenved. Nem hagyja
nyugodni a gondolat: Erzsébet sosem szerette őt. A Főinkvizítor
érkezik. A király kérette, hogy megtudja tőle: felmenti-e az egyház, ha a
lázadó Carlost eltávolítja? A Főinkvizítor nem csupán Carlos, de Posa
kiadatását is kéri az egyház számára. Fülöp nem akar beleegyezni, de az
inkvizítor értésére adja: az egyház a király fölött áll.
Alig távozik a főpap, Erzsébet jön igazságot kérni: ékszeresládikáját
ellopták. Fülöp ekkor előveszi a ládikát, benne Carlos arcképével.
Hűtlenséggel vádolja meg feleségét, és oly erővel támad rá, hogy az
elájul. A király segítséget hív, amire Eboli, majd Posa siet be.
Erzsébet magához tér. Eboli bevallja, hogy ő lopta el a ládikát, és
kimondja, hogy a király ágyasa. Erzsébet ultimátumot ad neki: kolostorba
vonul, vagy elmenekül. Eboli elátkozza szépségét, és úgy dönt, hogy
megpróbálja megmenteni a fogságban lévő Carlost.
Carlos cellája. Posa meglátogatja a bebörtönzött infánst, elmondja
neki, hogy saját magát hozta gyanúba a flamand lázadás vezéreként, így
Carlos megmenekülhet. Arra kéri, küzdjön helyette tovább Flandriáért.
Lövés dörren: Posa halálos sebet kap. Utolsó erejével még elmondja, hogy
a királyné másnap a kolostorban várja Carlost. Fülöp érkezik, hogy
szabadon bocsássa fiát, de az apjának támad, mert őt hibáztatja Posa
haláláért. A király megrendülve értesül bizalmasa haláláról. Az Eboli
által feltüzelt nép Carlos szabadon engedését követeli. A börtönbe
betörő dühös tömeget a Főinkvizítor megjelenése csillapítja le: rettegve
esnek térdre a főpap előtt, és parancsára hódolnak a király előtt.
V. felvonás
Szent Jusztin kolostor. Erzsébet megesküdött Posának, hogy támogatni
fogja Don Carlost, így most V. Károly síremlékénél várja az infánst,
hogy segítsen neki Flandriába menekülni. Az ifjú belép, és búcsút vesz
mostohaanyjától. Fülöp és az inkvizíció érkezik Carlosért. Belép a
szerzetes, és arra figyelmeztet, hogy a szív csak a mennyben lelhet
nyugalmat. Személyében mind Fülöp apját, V. Károlyt ismerik fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése