2022.szept.1. csütörtök este - A makrancos Kata (főpróba)
Jaj, nagyon szerettem! Annak ellenére, hogy a zenéje semmitmondó volt, a története megnyert magának. A táncosok csodálatosak voltak, a koreográfia Seregi Lászlót dicséri, Vágó Nelly jelmeztervezőként közreműűködött, sikerült felfedezni, azok a fodros ruhákat, a harmonikus színeket, mind-mind az ő elképzeléseit mutatja meg színpadon. olyan kár, hogy már nem találkozhatunk velük, igazi művészek voltak a szakmájukban.
A darab 2 felvonásból áll, a szünetben megint szórakoztató volt, bár az igazán újdonságnak számító vadonatúj élmény a Hoffmann meséi alatt ért.
A darab főpróba volt, és kedvenc helyemről követtem nyomon, betársultam akaratlanul idős hölgyek klubjába, akik eleinte furcsa szemekkel méregettek, aztán befogattak, mert közéjük szólt a jegyem, megbontva a nénik egységet...hát, van ilyen. A főpróbákról azt hittem, hogy kevesen lesznek a nézőtéren, ez a Hoffmann-nál újra bebizonyosodott, de itt a darab újdonsága miatt, feltételezem nagyobb érdeklődést váltott ki, és ezrét volt tömeg, mintha csak a rendes opera előadásra mentem volna.
A történet színház a színházban, vagyis egy kocsma a kezdő és zárókép, egy író Kata történetét írja. Eleinte - mivel most sem olvastam el a szinopszist, teszem ezt azért, mert meg akarok lepődni a darabon - kissé zagyva volt, káoszos, hogy ki az igazi főszereplő. Mostanság már megszokottá vált, hogy a balettek főszerepét illetően javarészt Felméry Lilit kapom, aki ezúttal is jelen volt, de később kiderült mellékszereplő. A főkarakter pedig aza személy,a ki elfenekelte, holott inkább a viselkedése miatt az anyai figurát láttam benne. Vicces jelenetek bőven akadtak, például, hogy az egész falu retteg Kata megjelenésétől, viharszerű viselkedésével végigsöpör a színpadon, mindenki elugrik előle, mert félnek, hogy megveri őket. Aztán egy kevésbé tehetős, ám daliás kinézetű herceg megszelidíti a nőt, elveszi feleségül (persze ez a jelenet sem viszontasgságotoktól mentes, hiszena hercegféleség jól kiünnepli magát előző este, így sokára érkezik a mennyegzőre - szegény Katát már másodszorra alázza meg, a szeledítés volt az első) és a kastélyába vitteti. Az új otthonban sem bánik kesztyűskézzel a nővel, nem ad neki sem enni, semm inni...az úraság szolgálatában álló cselédek megkedvelik az arát. A közös fürdő a hites urával megváltoztatja a kapcsolatukat, immáron van étel és ital is.
Visszatérnek később a faluba, ahol a herceg megmutatja egykori barátoknak, ismerősöknek, hogy az ő felesége a legeslegengedelmesebb.
A darab leírása (opera.hu oldalon):
El ne vesszen később a tartalom, kimásoltam:
"Balett két felvonásban
Shakespeare A makrancos hölgy c. vígjátéka egy
sor zenés színpadi és filmes adaptációt ihletett. A
balett-feldolgozások közül fontos megemlíteni Maurice Béjart 1954-ben
készített koreográfiáját Scarlatti zenéjére, a cseh Vera Untermüllerová
1961-ben cseh zeneszerző dallamaira készült művét, vagy John Cranko
ugyancsak Scarlatti zenéjére készített alkotását 1969-ből.
Ezt a sort folytatta Seregi László 1994-ben, aki koreográfiájához
Goldmark Károly zenéjét választotta, a komponista így Hidas Frigyes
igényes válogatásának köszönhetően (kis híján 80 évvel a halála után)
Shakespeare társszerzője lett. A szerkesztett balettzene új egységes
műként hat, mintha a rég halott zeneszerző épp ehhez a koreográfiához
írta volna.
A makrancos Kata része Seregi László Shakespeare-ciklusának, melyben a nagyon sikeres Rómeó és Júlia, és a Szentivánéji álom
után következett a sorban. Seregi László meghatározó egyéniség volt a
Magyar Nemzeti Balett történetében, magáénak érezte a reneszánsz
világlátást, és ez érzékelhető volt ezen műveiben is; de legfontosabb
koreográfusi képessége kiemelkedő dramaturgiai érzékében érhető tetten,
mellyel közérthetően, és szórakoztatóan fordította le a drámai műveket a
tánc nyelvére.
Cselekmény
I. felvonásElőjáték
A
londoni Hableány kocsmában egy magányos alak ül és ír. Írás közben
megelevenednek lelkének elképzelt alakjai. Lassan megtelik a kocsma, az
alakok egyre többen és többen lesznek, szinte már szétfeszítik a
falakat, és hirtelen Pádua piacterén találjuk magunkat, ahol javában
tart a farsangi mulatság.
1. szín
A maszkos,
karneváli népség között feltűnik Bianca, a gazdag Baptista lánya, Kata
húga, akit udvarlók serege vesz körbe. Megjelenik a fiatal diák,
Lucentio, aki Páduába jött tanulni, és azonnal szerelemre lobban Bianca
iránt. Bianca többi kérője is megérkezik, azonban a régi szokás szerint
Baptista addig nem adja a kisebbik lányát, míg a nagyobbik, Kata el nem
kel. A kérők méltatlankodására nyílik az ajtó, és színre lép Kata,
akitől az egész város retteg. Szétcsap a piaci népség és a kérők között,
majd visszavonszolja húgát a házba. Megérkezik a gazdagnak épp nem
nevezhető veronai nemesember, Petruchio, a szolgájával, Grumióval. A
páduaiak rábírják a bátor Petruchiót, hogy vegye feleségül a gazdag
makrancos lányt, így téve szabaddá az utat Bianca férjhezmenetele előtt.
A Biancát kergető Kata újra színre lép, ám Petruchióba ütközik, akit
most lát először. A férfi ígéretéhez híven megtöri a lány ellenállását,
majd beviszi Katát Baptista házába.
2. szín
Baptista
házában a magát zenetanárnak kiadó Lucentio hárfázni tanítja Biancát.
Kata varrónők kíséretében viharzik át a színen, és tiltakozik az ellen,
hogy felpróbálja a közelgő esküvőre készített ruhát. Baptista érkezik,
hogy lányát a templomba kísérje, de Kata bezárkózik a szobájába. Az apa
könyörgésére nyílik az ajtó, Kata gyönyörű menyasszonyi ruhában jelenik
meg, a boldog apa a háznép és a tömeg ovációja közepette vezeti lányát a
templom lépcsőjére. Az egész város izgatottan várja a házasságkötést, a
vőlegény azon¬ban sehol. Múlnak az órák, végül megjön Petruchio
részegen és az alkalomhoz nem illő öltözetben. A szertartás kis híján
botrányba fullad: Petruchio a Kata szájára forrasztott csókkal mondat
igent kedvesével. A megkönnyebbült család és Bianca kérői örömmel
üdvözlik a kierőszakolt házasságot. A főtéren már a lakomához terítenek,
ám Petruchio erőszakkal viszi Katát Páduából a saját házába.
II. felvonás
1. szín
Esőben, szélben, zimankóban viszi haza Petruchio az ázó-fázó Katát.
2. szín
Petruchio
házában a lusta cselédek felpattannak gazdájuk érkezésekor. Próbálnak
rendet csinálni, de a gazda szétcsap közöttük, és ennivalót kér az éhes
Katának. A terített asztalon ínycsiklandó falatok vannak, ám a
farkaséhes Kata nem ehet belő¬lük: Petruchio üti-veri szolgáit, majd
mindenkit elzavar, mondván, hogy elrontották a vacsorát. Az éhes Kata a
földön fekve alszik el. Másnap reggel, a nehéz éjszaka után
összebarátkozik a szolgákkal, és velük együtt kitakarítja a szétvert
házat, majd átöltözteti az elhanyagolt külsejű cselédséget. A
hálószobából kilépő Petruchio rendet és tisztaságot talál, megdicséri
Katát, de szóvá teszi hozzá nem méltó öltözetét. Udvari főszabója
csodálatos ruhakölteményekkel érkezik, ám ez is csak átverés: a
bemutatott ruhákat széttépi Petruchio. Kata tehát újabb leckét kapott.
Petruchio fürdőt vesz, és felszólítja Katát, hogy segítsen neki. A férj
többé nem titkolja szerelmét, és lassan Kata is melegséget érez a szíve
táján. A kegyelem órái jönnek: Kata enni-inni kap, Petruchio az ágyába
fekteti, és gyengéd csókkal búcsúzik tőle. Megígéri, hogy vissza-viszi
Páduába, hogy megüljék a menyegzőt.
Intermezzo
Páduában
járunk, Baptista házában. Az ünneplő tömeg három friss házaspárt
üdvözöl: Petruchio Katával, Lucentio Biancával és Hortensio az özveggyel
házasodott össze. A három férj fogadást köt: kinek a felesége a
legkezesebb? Először Lucentio hívja Biancát, aki meg se hallja férje
szavát. Hortensio a második, de az ő neje se hallgat rá. Amikor
Petruchio megparancsolja, hogy Kata lépjen elő, az engedelmes, szerelmes
Kata megjelenik a színen. Szerelmi kettősük bizonyítja, hogy valóban
egymásra találtak. A vendégsereg ünneplése tornádó-szerű forgatagba csap
át, amely a nézőt és a színpadot visszaragadja a Hableány falai közé.
Utójáték
A magányos költő körül szétszórt, teleírt papírlapok hevernek a földön."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése