Szöktetés a szerájból álá Mozart alapján
2022. május 14. 11.00-kor az Eiffelben
Insta bejegyzés:
Amikor a led-fal a lábaikat takarta és "újakat varázsoltak nekik", melyek mozgást mimmeltek az vicces volt...
A különleges szerzetek nagyon tetszettek, kifejezetten a lovat és a bikát tartottam érdekesnek. Ezúttal nem vittem magammal kabátot, szóval sorba se kellett állnom a Ruhatárnál. Jó volt megint az Eiffelben tartózkodni, és már alig várom a jövő hét vasárnapot, hiszen akkor újfent szívszerelmemmel az Operaházzal találkozom a Rómeó és Júlia keretein belül. A kórus a nézőtéren, később a színpadon is feltűnt. Mellettem helyett foglalt egy idős házaspár, a bácsika a kórus dalnál vezényelt...
Pozitív felfedezés: hogy az Opera lehet át fog térni a környezettudatos magatartáshoz, ugyanis ezúttal színlapot nem kaptunk, helyette a Bánffy Miklós terem bejáratainál elhelyezett nagy képernyős tévéken volt látható kivetítve a alkotói,- illetve a szereplőgárda.
Jelenetek, amik tetszettek:
- Szelim pasa megrajzolja az Égboltot Constanzének
- Az első felvonás vége, Szelim által: "Amit kedvességgel nem értem el, azt erőszakkal fogom...jah, és első felvonás vége." :)
- Palerdi András (Ozmin), aki védte a pasát, de sok értelme nem volt, igazi karakán karakter, inkább ő lehetett volna a gonosz pasa figura
- A delérium trip - vasút ábrázolása a falakon, mivel annyira jól bejött a "kábítószer", hogy a képzelet elszabadult...
-A gyárat mennek felgyújtani, közben elemlámpával világítanak a színpadon, és a Palerdi karakterét Ozmint, női parókába bújtatott Szerekován (Pedrillo) próbálja elcsábítani.... minden kelléket a színpad elejébe beépített súgólyukból kaptak.
- A darab létrejöttéhez mennyi köze lehet a Keleten húzódó háború képi ábrázolása az előadás elején...
- A tűz szimbolikája: Szelim pasa egy tálat kap kézbe a szolgáitól, melyben láng gyúl - Constanze elmeséli, hogy szerelmes egy férfiba
- Az "új kitalált gyár" : szörnyszülötteket gyárt Szelim pasa szolgája, Ozmin, mert szerelmes Blondéba, és olyan nőt akar, mint amilyen ő - hiszen a valóságban Blondé utálja az időskorú férfit...
- Szerelmi vívódások, nyávogások a színpadon - az mindig kiüti a biztosítékot (Miklósa Erika ömlengései, színpadon elfeküdve énekelni nem könnyű - illetve amikor egymást vádolják a képzeletbeli hajón, hogy a nők hűtlenek voltak - a helyükben egy ilyen sértést nem tűrtem volna, maradtam volna a Szelim pasával...)
Egynek mindenképpen jó volt, alulról súrolja a legjobb Eiffel-es darabok szintjét.
Összefoglaló az Opera oldaláról, hogy meglegyen az útkornak:
"Az
izgalmas történet – itt éppenséggel ifjú szerelmesek küzdenek, hogy
kiszabaduljanak a szerájból – önmagában is a színpadi művek sikerének
egyik kulcsa. A huszonéves Mozart változatos, frissességével és némi
keleties jegyekkel tűzdelt zenéje azonban végképp ellenállhatatlanná
teszi a Szöktetés a szerájból című daljátékot. Első
operarendezése a mozarti ifjúságú Vecsei H. Miklósnak. A produkció
frissességét, az operai hagyományokat olykor fricskázó előadásmódot a
Kiégő Izzók vetítőcsapata és Varró Dániel új fordítása is garantálja.
Cselekmény
I. RÉSZBelmonte azonnal sietne a palotába, hogy kiszabadítson mindenkit, de Osmin, a basa erőszakos embere feltartóztatja és elkergeti. Ennek ellenére nem hátrál meg; elbújik, és kilesi, hogy barátai, Blonde és Pedrillo a basa gyárában kénytelenek robotolni. Egy alkalmas pillanatban felfedi magát Pedrillónak, akitől megtudja, hogy menyasszonyát, Konstanzét Szelim basa a szerelmével ostromolja, el is vitte egy többnapos hajóútra, amiről éppen most érkeznek haza.
A basa szelíden közeledik Konstanzéhoz, észérvekkel próbálja meggyőzni a szerelméről, de Konstanze sokadjára is elutasítja, mondván, hogy még mindig elvesztett vőlegényét, Belmontét szereti.
Pedrillo segítségével Belmonte építésznek adja ki magát a basa előtt, és bejut a palotába. Blondét a basa Osminnak ajándékozta, így hirtelenharagú és kissé szűklátókörű gazdája azt tehetne vele, amit csak akar, a fiatal lány mégsem fél tőle, bármikor kiosztja és helyreteszi.
Konstanze egyre nehezebben viseli, hogy elszakadt a vőlegényétől. A basa ultimátumot ad a lánynak: elfogyott a türelme, holnaptól szeretnie kell. Konstanze válasza egy újabb határozott nem. Szelim feladja az udvarlást és erőszakot helyez kilátásba.
Elérkezik az este, és a megbeszéltek szerint elkezdődik a szöktetés. Osmin magához tér, és kutyáival sarokba szorítja a menekülőket. Mikor Szelim tudomást szerez a szökésről, végtelenül csalódott és dühös, börtönbe viteti a szerelmeseket, és elrendeli a kivégzésüket.
Éjszaka a cellában Konstanze és Belmonte örök szerelmet vallanak egymásnak, és egymás karjában boldogan várják a halált. Szelim, aki titokban kihallgatta őket, és fültanúja volt az őszinte és önzetlen szerelmi vallomásnak, végül legyőzi a bosszúvágyat, lemond Konstanzéról, és szabadon engedi a foglyokat. A frissen szabadultak indulás előtt hálásan köszöntik a nagylelkű uralkodót. Csak Osmin elégedetlen a fejleményekkel, de rá már senki sem figyel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése