A nő, akit a bosszú éltetett, a baltás gyilkos, a fa-szerető
Elektra
Link:https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/elektra-2022/eloadas-202304291900/
Insta-bejegyzés
04.28. este Operaház, egyfelvonásos
Modern
és botrányos rendezés meztelenkedéssel, láthattunk férfit és nőket is
meztelenül fürdeni vagy alsú testájukat megvillantani a színpadon...
A jelmezek is modernek, a helyszín pedig egy közfürdő, ahol a masszőrnő tartja rettegésben a pancsikázó népeket...
Elektra
mindig a dízslet alsó részében kullog, időnként az apját megidéző fát
lengeti meg maga körül, vagy cipeli jobbra-balra. Testvéreivel enyhén
bizarr a kapcsolata, lánytestvérét fogdossa és mindenféle perverz
mondatot mond neki, hogy milyen szép lesz majd a házassági ágyon, a
teste formájáról értekezik, közben fogdossa... fivérével a felismerést
követően hosszan csókolóznak, ez már nekem sokk volt...
Az
anyját, az apja legyilkolása miatt nem kedveli, még egy baltával is
megfenyegeti, de nem ér célt, hanem később a fivér öli meg, de nem az
előbb említett eszközzel...
A darab egy igazi nagy csapás, és
nem értem, hogy a magát "műértőnek" valló idős házaspár vagy csak pár,
akik a hátam mögött ültek, miért hasonlították a darabot Bartók Béla
szellemi alkotásaihoz, - hiszen nagyon sokan ezt a művet se bírták
elviselni és elhagyták a nézőteret...
Az biztos, soha többé ilyet nem akarok látni, de a mítosz feszt még csak most vette kezdetét!!!!
Opera egy felvonásban, német nyelven, magyar, angol és német felirattal
„Megannyi nagyvonalúan
fölépített és ezen belül bámulatosan árnyalt jelenet! Mindenütt
ambivalenciák, a három nőfigura eredendő rokonsága és az élet
megoldatlanságaiból kinövő ellentéte - komplexitássá összeforró
ellentmondásosság. Perspektíváikba bele-bele- s egyikéből a másikéba
át-átdobódva azt kell éreznünk, amit Klütaimnésztra: 'Was die Wahrheit ist, das bringt kein Mensch heraus', az igazat nem bogozza ki ember” - írta Fodor Géza Kovalik Balázs rendezéséről.
Richard Strauss Hofmannsthal librettójára írt letaglózó egyfelvonásosa
remekmű, a női tragikum operája. Hű adaptációja a görög sorstragédia
történetének, amelyben a megbékélés, a bosszú és a háborgó lelkiismeret
által szított őrület feszül egymásnak.
2023.április 29. 19:00-21:00, Operaház
Cselekmény
Rég nem használt fürdő kiszáradt
csempéi sírbolt hűvösét árasztják. Itt halt meg a nagy király,
Agamemnon. Épp a vízből lépett ki, amikor hitvese almával kínálta, ám
alig harapott bele, hálót vetettek rá, és baltával ejtettek halálos
sebet minden görögök legnagyobb fejedelmén. A vízbe vér keveredett, a
fürdő áldozati rítus színterévé vált: egy lábbal még a vízben, a
másikkal már a szárazon, sem éhesen, sem jóllakottan, ruhátlanul, de
mégsem meztelen – meghalt a király. Kizökkent a világ sarkaiból, s a
bosszulatlan gyilkosság súlya most az életben maradottakra nehezedik.
A férjgyilkos Klytaimnestra és szeretője, a tettestárs Aegisthus
álmának nyugalmát a túlvilág árnyai rabolják el. Rettegve féltik
erőszakkal szerzett uralmukat, a legkisebb lázadást s a terror minden
eszközével igyekeznek elfojtani. Orestest, a fiúgyermeket még öntudatra
ébredése előtt eltávolították a palotából, s most Mykene minden
aranyával munkálkodnak elveszejtésén.
A halott király szelleme azonban nem csak az ő álmaikat lopja meg.
Elektra – nevének jelentése: „borostyánragyogás” – örökre eljegyezte
magát a gyászban apja emlékével, aki nászajándékképpen a Gyűlöletet
küldte neki. A lelkiismeret prófétanőjeként éli aszkétikus életét,
megtagadva mindent, amivel a bűnös palota a hallgatását igyekeznék
megvenni. Nem hajlandó felejteni: nap mint nap apját hívja, kiáltásait a
falak visszhangozzák. Lemondva a királylányhoz illő élet minden
kényelméről, boldogságáról, a szenvedést, az ínséget vállalva, egyedül a
bosszúnak szenteli magát.
Nem így testvérhúga, Chrysothemis – nevének jelentése: „aranyszabály”
–, akinek minden vágya, hogy megélhesse a nők sorsát, gyereket
szülhessen, még akár egy földműves parasztnak is. Vőlegényre várva
álmodik a külvilágról: kitörni bármi áron az elzárt palotaudvar
fullasztó börtönéből! Élni, életet adni! Nővérét okolja, mert ha Elektra
sugárzó gyűlölete anyjukat nem tartaná rettegésben, mindnyájan szabadon
élhetnének.
E három nőt bonyolult érzelmi kapcsolat fűzi össze. Az anya egyesíti
magában egymással teljesen ellentétes habitusú lányai törekvéseit. A
hajdan férje ellen lázadó asszony most minden kompromisszumon keresztül a
lelki megnyugvást keresi. Ébrenlét és álomvilág között állandó
révületben botorkál, éppúgy rettegve a valóság kellemetlen igazságaitól,
mint az álmok fenyegetésétől. Mint a betegek, gyógyulást remél
mindenben, ami pillanatnyi enyhülést ad: nem törődve azzal, mi igaz s mi
nem, örömét leli abban, ha valaki kellemes szavakat duruzsol fülébe,
legyen az akár a vele eddig ellenségesen viselkedő lánya is. Hisz a
simulékony Chrysothemis nem adhat választ rá, mely démon zavarja meg
nyugodt álmait. Hogy megtudja, lelki nyugalma visszaszerzéséhez mely
áldozati állat vérének kell kifolynia, Elektra tudására van szüksége;
még akkor is, ah ezért szóba kell állnia vele.
Annyi év eltelte után nem könnyű bizalmas beszélgetésbe kezdeni. Pedig
annyi év eltelte után anya és lánya sok mindenről beszélgethetne.
Mindketten tudják, csupán egyetlen közös témájuk van: Orestes
hazatérése. Míg Elektra a bosszúálló testvér visszatértének vízióját
próbálja hatalmas szenvedéllyel és hittel valósággá szuggerálni, addig
Klytaemnestra a hatalom minden lehetőségével és cinikus eszközével
igyekszik magát védeni. Fantazmagóriákba kapaszkodva küzd az egyik, míg
falat emel, fegyvert ragad a másik. Egymást marcangoló keringőjüket – a
kegyetlen racionalitás és a még könyörtelenebb lelkiismeret örvényének
peremén – Orestes halálhíre állítja meg.
Az anya örülhet: fia meghalt.
Chrysothemis bátyja halott: immáron örökre zárva maradnak a kapuk.
Elektra előássa a baltát, ha más nem ők, ketten állnak bosszút apjuk
haláláért. „Nővéred leszek, mint ahogy még sohasem voltam az!” – ígéri
húgának, s szerető, gyengéd karokkal fogja át a lány karcsú derekát,
hogy gyökereket eresszen belé és megfertőzze akaratával: gyilkolniuk
kell! Chrysothemis végül háromszor tagadja meg a reményt, mely azzal
kecsegtetné: a véres ruhából egy pillantás alatt öltözhet majd át
menyasszonyi ruhába. A túlélést ő az erősebbik oldalán keresi… Akkor hát
egyedül?
Két idegen férfi jelenik meg. Orestes halálhírét hozzák, bizonyítani
is tudván azt, hiszen szemtanúi voltak, ahogy a nagy Agamemnon fiát
saját lovai tiporták agyon. Elektra zavarodottan próbálja távol tartani
magát a hírtől s a hozzá közeledő hírhozótól, de láthatóan gyengévé
tették már a nap eseményei, avagy bizonytalanná a férfi jelenléte.
Hosszan néznek egymás szemébe némán. A nő, aki rég elnyomta magában a
vágyat, hogy egyszer megpihenjen egy férfi karjai közt, s a férfi, aki
hosszú távollét után tért haza, hogy elvégezze küldetését. Agamemnon
kutyául kiontott véréből valók: testvérek.
Valóban Orestes tért haza? Elektra az egyetlen, aki igazolhatja:
megjött a bosszúálló. Ő az egyetlen, aki a testvért, az új királyt
üdvözölheti… Elektra felismeri Orestest.
Nem kétséges, mely feladat vár a fivérre. Bosszút kell állnia az apa
haláláért, a család fennmaradásáért, a királyi trónért, de talán
leginkább Elektra megszenvedett éveiért. Mert minden emberi érzéstől,
asszonyi örömtől megfosztotta őt a hűséges emlékezés, a kompromisszumot
nem ismerő ragaszkodás. Feláldozta önmagát, egykor tündöklő szépségét,
férfiakat ámulatba ejtő nőiességét az apja sírján, hiszen „féltékenyek a
holtak!”
Az anya velőtrázó sikolya, halálhörgése rázza meg a palotát. Elektra
egyetlen szomorúsága, hogy nem a balta, nem az a balta végzett az
asszonnyal: a nagy sietségben elfelejtette öccsének átadni. De nem késik
a másik ellenség sem: Aegisthus érkezik, akit Elektra még csak férfinak
sem tart, csupán emlőnek nevez. Vele osztotta meg Agamemnón trónját
Klytaemnestra, ő váltotta fel a Férfi helyét az ágyban, ő volt az
orvgyilkos, aki egykor fejénél fogva vonszolta ki levágott áldozatát a
házból, a fürdő kövezetén. Orestes halálhírét hallva óvatlanul lép a
palotába, hogy beteljesülhessen a bosszú s a vért vér mossa le.
Chrysothemis hozza euforikus örömmel a hírt: Orestes hazatért, és lemészárolta ellenségeit.
A termekben holttestek hevernek, ám hívei, akik hűségesen vártak rá,
örömmel ünneplik az új királyt. A nővérek helye immár fivérük oldalán
van. Elektra mostantól végre maga is a palotában élhet, anarchistából
tiszta szívvel válhat royalistává. A kapuk megnyílnak, s nyugodt életet
kínálnak a jogos örökösöknek.
Zene szól. Örömzene. A túlvilág zenéjét csak azok hallják, akik e
földi létet elhagyni készülnek. Elektra életének egyetlen értelme volt, s
az beteljesült. Chrysothemis előtt új élet tárul fel.
A hatalomátvétel megtörtént. Az új uralkodó: Orestes – nevének jelentése: „hegymászó”.
Társzavak: összetett, szélsőséges, bosszú, testvéri szeretet, görög sorstragédia
A bejegyzésemben közölt videó rávilágít a háttérben zajló dolgokra, pszichológia szempontból. Elektra gyásza és gyűlölete; a lánytestvér (a neve túl bonyolult nekem) siránkozása miszerint évetizedek óta várja a férjet és szeretne gyereket szülni; Oresztész hidegvérű gyilkossá válása...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése