Az Operaház Fantomja 3. alkalom a Madáchban
Időpont: 2015. március 2. (hétfő este) 19.00
Amikor végignéztem kikkel látom majd a hivatalos három előadásomat, feltűnt, hogy a tavalyi (2014 februárjában), igen gyengén teljesítő trió újra felfog tűnni a színpadon. Vázolom: Csengeri Attila 2 percről gyorsított fel 60-ra, amikor
az Éj zenéjét előadta, hadarta a szöveget, pedig nem voltak késésben. Bot Gábor
csak lötyögött a színpadon, semmi harcra késztetés nem volt benne, sodródott az
árral, úgyis vele megy majd Christine, minek
akkor harcolni? Barbarára igazából akkor sem lehetett panaszom, ahogy most sem.
Rajta nem múlott a darab sikere, ő precíz volt, mint mindig.
Kíváncsi voltam, hogy harmadik előadásomként, hogyan sikerül teljesíteniük...
Megtörtént, és más meglepetések is értek aznap este...
Csengeri Fantomja nagyszerűen van
felépítve. Az Éj zenéje teljesen jó volt, bár hangsúlyozott bizonyos
kifejezéseket, de nem zavart, és élvezhető volt az egész előadásmódja.
Leginkább az tetszett, és mindenképpen érdemes róla megemlékeznem, a dal
kiteljesedésekor a Fantom Christine-t a karjaiba veszi, majd leengedi, és a
férfi megmutatja kettejükről alkotott elképzelését. Az orgona megfordul, és az
üveg mögött két marionett bábut fedezhetünk fel, amelyek megcsókolják egymást.
Érdekes volt látni, ahogy Csengeri Fantomként mennyire érdeklődik Christine
véleménye iránt. Figyelte a lány reakcióját az előbbi jelenet kapcsán, aztán
hangos kiáltással a karjai közé veszi, amikor amaz elájul a látványtól. Sikerült elsőként
tapsolnom, és a taps nem tudott elhalni, rögtön folytatták a történetet (van,
amikor megvárják, míg abbamaradt a kezek által okozott ujjongás). Szóval ez a
spontán „nézzük, vajon Christine mit
szólna a dologhoz?” rettentően aranyos és szépen megoldott színészi játék
volt. Csengeri, amikor dühöt fejt ki, szintén érdekes lehet, összehasonlítva a
másik két Fantommal. A leleplezésnél, kiakad, ám magához öleli a lányt, inkább
szorítja és fenyegeti. Persze ő is kuporog a földön, de közben Christine-re
tekint és mintha az alakját formázná meg a levegőben: „szépségről mer álmodni”. A Fantom főcímdal alatt Attila előbb megy
az orgonához játszani, mint kellene, előzetesen a tanítványát arra kéri,
énekeljen neki. Leginkább ő az, aki teljesen belefeledkezik ebbe a szerepbe,
bár Sasvári is hihetetlenül jól adja elő. Attila többször hangsúlyozza: hallani
akarja a lányt énekelni, letérdel elé, de nem öleli úgy át, mint kollégája. „Énekelj nekem!” A főcímbe immáron
különféle dobszólókat tettek, amitől oda- és vissza vagyok, mert lendületet,
dinamikát, más hangzást ad a dalnak. Így még erősebb a Fantom és Christine
duettje. Attila tükörben való megjelenése is tetszett. Ő nem kíséri kezével az
üveglap mozgását, inkább csak legyint egyet, mire a fedőlap mozgásba lendül. A
leleplezést követően Christine-re teríti a díszes köpenyét (amit a másik két Fantom
nem csinál). Kellően gonosz volt az Il Muto jelenetben, ördögi kacajt
hallatott, bár nem volt brekegés - ez hiányzott.
Kellő mértékben sajnálható, mégsem szorult össze teljesen a szívem érte,
amikor megcsalták az Operaház tetején játszódó jelenetben. De jól formálja meg,
az biztos, fejét fogja, aztán bosszút forral. Imádom a csillár lezuhanását.
Most erős volt a robaja, bár lehet, ez az én tévképzetem, mert ezt a részt
mindig átélem. Ami zavart Attilánál, hogy
egy kosza tincs mindig az arcába/maszkjába lógott (ez a jubileumi előadások óta
egyik megfigyelésem).
A második felvonás első jelenetében (Maszkabál) nem
látható, ahogy egyik Fantom sem, csak a dublőrök. A színészek a kulisszák mögül
éneklik fel a szövegüket. Azért, tudom legnyilvánvalóbban elfogadni az Attila
Fantomot, mert ő egy magas, vékony férfi, ahogy a Fantomról is ilyen elképzeléseink lehet. A
dublőrök testalkatilag is leginkább hozzáillenek. A következő fontosabb
helyszín, a temető, ahol igyekszik megint a szerelme bizalmába férkőzni,
bármilyen eszközzel, ám ez nem sikerül, mert a kábulatból Raoul ébreszti fel a
lányt. Ez most kifejezetten egy nagyon jól megoldott jelenet volt, a „Látjuk-e még egymást valahol?” című
szomorú szép ballada alatt is, már a szemfülesebb nézők felfedezhetik
egyik-másik sír mögött kuporgó Fantom dublőröket. Csengeri, mint a hasonmások,
ő is elrejtette a köpenye mögé az arcát – ez kifejezetten tetszett. Mozgalmas
és lendületes volt a jelenet, ahogy a lányt próbálja visszaszerezni, a
harciasabb Raoul, aki képes lenne akár felmászni a falon, hogy elérje a sötét
árnyékként mozgó férfit. A következő érdekes rész, a Fantom saját művének
bemutatása előtti rendőri felkészülés. A Fantom jelzi, hogy az épületen belül
bárhol lehet, a váratlan felbukkanása, pedig egy pisztolyt is hagy elsütni…
szerencsére, neki nem esik bántódása, és egy furcsa, magas hajlítással a
hangjában, követeli előadása megkezdését. Ez a magasabbra vitt hang,
már nem kellett volna oda, véleményem szerint. A Don Juan előadásban rettentően
szenvedélyes, zihál, vágyódik Christine után. Kiváló játéka itt is, ez a
szerelmi fellángolás, nagyon ki tudott teljesedni. Aztán, a második leleplezés,
amikor a paróka és a maszk is lekerül az arcáról… Ezt is valahogy másnak
éreztem, megőrült, de csak annyira, hogy kifusson a színről, előtte, persze még
lőtt egyet pisztolyával (ahogy azt tennie kell). Mindenki befut a színpadra, aztán kezdetét
veszi az üldözés. Lent, a Labirintusban, Christine-t nem löki erőteljesen a
földre, mint a kollégái. Barbara magától vetődik, a Fantom megmutatja a közös jövőjüket (külön érdekesség, hogy Attila,
mindig megnyomja a szobrot eltérő helyeken, ezzel jelezve, hogy ott rejtett
gombok vannak, amivel a titokzatos világának apró tárgyait képes mozgásba
indítania), előtte szomorúan omlik Christine vállára – bár szerintem nem borult
rá teljesen, mint máskor szokás. Csengeri rendesen megszenvedi a jelentet,
érzelmileg sokat kivesz belőle, tényleg elhiszem, hogy egy torz arcú,
megkeseredett férfit látok a színpadon. Raoul-t beengedi a rejtekhelyre, majd a
nyakára a pandzsam lasszót teszi, és koronázásként – beleröfög ellenfele
arcába, ez nagyon tetszett. Végig komoly marad, persze térdre borul és
továbbra is győzködi a lányt, ám nem igazán figyel fel az „akasztott” vikomtra. Amikor Christine gyűlöletet érez iránta, akkor az összeszorított csuklóját
harapdálja – nagyon átéli. És megint egy újabb megformálási változat. A
döntésre felszólításnál, érthetően beszél, nem lihegi túl a szavakat,
egyszerűen és nem hosszan ejti ki: „Válassz!”Christine
pár lépést hátrál, majd onnan közelíti meg a Fantomot. Az ő csókjelenetük
nagyon tetszett, ahogy összeforrnak, a Fantom esetlen és elgyötört, amíg
Christine meg nem érinti az ajkát. Átöleli a férfit nyakát, fejét, majd a férfi
felocsúdik a kábulatból és ő is szorosan fogja az énekesnőt, szintén a fejénél
magához öleli. A szétrebbenést követően, mindketten furcsán tekintenek
egymásra. Ez is egy jól kivitelezett jelenet volt, nagyon
tetszett. Az üldözés közeledő hangjai megzavarják őket, Christine nem viheti
magával a Fantomot, pedig megtenné. A búcsú pillanata is szépnek mondható, bár
Barbara elborzadva tekint vissza a férfire, az egykori mesterére, megrázza
kétszer picit a fejét, és visszanéz rá, majd kiszalad a színről. És most volt
nagyon tökéletes a színpadkép: a Fantom búskomoran áll a hatalmas köpenye
fedezékében, mögötte Christine és Raoul meghatottan csónakáznak. Azt éreztem,
ez most ragyogó befejezés – ám! A 20. előadásomban is különleges volt a
távozás, mert Christine, akit aznap Krassy Renáta formált, úgy tűnt, mintha a „Szeress, csak ennyit kérek én” szám
első sorát a Fantomnak énekelné, a távolba veszett férfinek, aki szerelmet
vallott neki, aztán a tekintete a vikomtra vándorol és továbbfolytatta a dalt.
Csengeriéknél a rózsát és a maszkot is gyorsan kitették, Attila kitartotta a
hangot, és úgy tűnt el a félhomályban.
Csengeri Fantom: Kifogástalan a
játéka, egyszerűen imádom, és a mostani megállapítások fényében erősen
vetekszik Sasvári Fantomjával. Furcsa és egyben különleges hangszínnel
rendelkezik, nem mondanám kifejezetten Angyali hangnak, mégis van benne valami,
amitől ő azzá teszi és azzá is válik a darab alatt. A szöveget tudta, nem
vétett hibát. Angyalian tudott gonosz lenni.
Fonyó Barbara szerepléséről is
pár szóban. Nagyon jó az arcmimikája, a játéka is kiemelkedő. Nagyon jól átéli
a figuráját. Esetlen tagként, ezúttal túlpörögte a táncot, amiért Madame Giry
leszidta, Meg pedig nem értette, hogy mi a baja Christine-nek. A „Gondolj rám”-ban eleinte félős,
bizonytalan, majd megbátorodik. Olyan szeretnivaló ez a jelent, bár most is vacakoltak
hosszan a ruhája felsegítésénél. Mindkettejükre, Bot Gáborra és Barbarára is
tudtam figyelni, hátha kikacsint felém a Raoul. Barbara táncügyileg talán nem
olyan látványos, de kifejezetten tetszik, amint belekezd a dalba és még
rettentően bizonytalan, annyira jól alakítja. Aranyosak voltak a vikomttal
együtt, kedvenc jelenetemben is, a tetőn (én indítottam a tapsot). Az Éj
zenéjében, megint lábát, lábakat, sőt az alsó testét is láthattuk, az itt
megjelenő illúziók az arcán nagyon realisztikusak. Barbara legemocionálisabb
jelenete egyértelműen a temetőben zajlik. Az, ahogyan ő előadja, úgy sem Reni,
sem Andi nem képes. Érzelmes, szívszorító, megindító, és teljesen hihető. Az
is, hogy a jelenet előtt, bár itt inkább a próbaterem hátsófalának éltüntetésen
van a hangsúly, - felhúzzák a zsinórpadlásra - Barbara többször meghátrál,
mielőtt a sírhoz érne. Tetszik, ahogy a Fantomhoz vonzódik ebben a jelenetben.
Az őrülete a Primadonna szám alatt, Meg-gel bensőségesebbnek hatott a
kapcsolata, mivel ezúttal Kuthy Patrícia volt a társa, de még mindig közel sem volt olyan jó baráti viszony közöttük, mint Reni és Pati közt. A Don
Juan-ban Barbara erotikus volt, és érzéki, ahogy a Fantomot magához csábítja az
asztalról, ujjával maga felé inett, jöjjön hozzá. Szóval, buják voltak. A maszk
második levételénél, szerintem kissé dühös arckifejezése volt, bár lehet ezt én
képzeltem bele. Barbara
csókjeleneteit szeretem, a búcsúja sem volt rossz, bár én még mindig Reniét
helyezem előtérbe. Hangilag szép, szövegtudása kiűtnő, hibát nem vétett, játéka
minden szempontból meggyőző.
Bot Gábor, mint Raoul. Ügyi volt,
elragadó, olyan édesen grófos. Hangilag kifogástalan. Kellőképpen
riadt és elcsodálkozó az Il Muto jelenetben, kellő módon védelmező a tető és a
temető jelentben. Tetszett, ahogy szenvedős arcot vágott, sőt inkább
kétségbeesett arckifejezést mutatott, amikor ő is próbált a
Fantommal hadakozni az utolsó jelenetben, miközben a pandzsam lasszó fogságában
volt.
Sáfár Mónika, Pándy Piroska végül
ezt az előadást mégiscsak Röser Orsolya vitte el. Érdekes, hogy február eleje
óta ennek a napi szereposztásnak a Primadonna karakterének előadója többször
meg lett változtatva. Röser nem nyújtott kiemelkedő teljesítményt, brekegni nem
tudott, csak itt-ott volt valamennyire vicces (inkább prózában, a Hannibál
jelenetben olaszul beszélt, hogy eltávozott Umberto-val), de semmi különlegesség
nem volt benne. A hangja is kifejezetten irritált. Folyton
mindenkinek neki akart menni, túlpörgött kis kerti törpe primadonna volt.
Persze arcra aranyos, de nem ez számít most. Nem volt erős.
Hangilag elfogadható, végül is opera-énekesnő, játéka nem kiemelkedő,
szövegtudása hagy kivetnivalót.
Pankotay Péter nem tudom, miért
gondolta úgy, hogy a Primadonna-Levelek szám alatt átveszi Carlotta szövegét.
Ráadásul túl akarta a többieket is ordítani. Piangi-ként vicces volt, a
Hannibál jelenetben a feltett, gyulolt kifejezéseket használta, múltkor a
szep-et és a gyulolt-ot nem mondta úgy, ahogyan kellett volna helyesen.
Átgázolt a szereplőkön, akik össze is néztek ezen.
Umberto most is megengedte, szabad kérniük, hogy a megadottak szerint énekelje
a Don Juan-t. Megint dührohamot kapott, most már szinte főtt a feje, és attól
tartottam, hogy tényleg kifut a színről. Itt volt a Barbarának egy nagyon jó
arcmimikája, Umberto megfordította a kottát a lány kezében, aki ettől megdöbbent, és csodálkozva eltátotta a száját, aztán persze kommunikáltak Madame
Giry-vel is. Attól féltem, hogy az egyik kórustagot arcon képeli, olyan
lendülettel állt meg előtte, aztán szerencsére megszólalt a zongora és a
szadista dolgaitól eltekinthettünk a továbbiakban. Szóval, a Don Juan próbája
megint pompásan szórakoztatóra sikeredett. Pankotay szövegtudását illetően
elmondható, hogy tudja a sajátját, de úgy látszik másét is. Azt bírom benne,
hogy érthetően mondja, amit énekel, az artikuláció fontos. A játéka
abból a szempontból, hogy volt ez a kis kirohanása, elgondolásra késztet, hogy
továbbra is jó Umberto-nak tartsam-e? Bár meg kell vallanom, hogy ő tényleg egy
hisztis urat alakít, akin nem lehet csak úgy nevetni. Elővette a kendőjét és
meglegyintette, lecsöndesítette a kórust, akik rajta nevettek a próbán. A
kendő még akkor kerül előtérbe, amikor Carlotta visszatéréséért imádkoznak az
igazgatók, ledobja a földre, és rátérdel.
Szerednyei Béla és
Galbenisz Tomasz. Kettejüket nem lehet nem szeretni. Örültem, hogy velük látom
ezúttal a darabot, mert ők alkotják a CD-én is az igazgató párost, eléggé régen szerepeltek együtt. Ám nem adták vissza a humort, amit máskor szoktak. Jók
voltak, viccesek, de nem működtek szimbiózisban, viszont mindkettejük spontán
bemutatott piruettje nagyon tetszett. Szerednyei a balett felkonferálását
mindig mókásan kezdi, ettől lehet szeretni, köszörüli a torkát és bohókásan
próbálja magyarázni, hogy hát, öhm, hát… a balettet fogjuk soron következőleg
látni. Ettől eltér Barát Attila szerepformálása, mert ő nagyon komolyan
gondolja a diri szerepet, nem tréfál, egyszerűen csak komoly. Az kifejezetten
tetszett nála, hogy rászólt a balerinákra, amikor azok egymásnak ütköztek, amint
berohantak a színpadra táncolni. Szerednyei koreográfiája megnevettetető volt,
míg Galbenisz Tomasz is kiválóan táncolt a színpadon. Ő még annyival is
hozzájárult, hogy Christine-nek mondta, ne nézzen úgy rá – amikor bejelentette,
hogy a lány veszi át a grófnő szerepét. A tapsrendnél, sajnos nem kaptak üvöltő tetszésnyilvánítást.
Viszont Galbenisz bejátszotta, hogy feltörli a színpadot, hogy Szerednyei már
tiszta padlóra léphessen. Hangilag jók voltak, szövegüket tudták, játékilag sem
volt rosszak, de valami hiányzott, hogy teljesek legyenek. Kár értük.
Madame Giry, Bencze Ilona
elgondolásában, holott múltkor inkább Bajza Viktóriát választottam, ezúttal ő
sem volt kőszívű nő. Biztosan a Meg-eken is múlik, akiket partnerül kapnak. Kuthy
Patríciával jók együtt, működik az anya-lánya kapcsolat. Christine-hez való
közeledés is jobban kibontakozott, főként, a „Gondolj rám” előtt. Biztató arckifejezése, a sokat sejtető
pillantása. A második felvonásban Christine-re tekint az igazgatók irodájában,
aki a balettmesternő segítségét kéri. Most jó volt, mint Madame Giry, csak kár,
hogy ők (Meg-gel együtt) sosem részesülnek ovációban. Meg Giry szerepében Kuthy Patrícia
szintén jól volt elgondolva, mindent kiválóan megoldott a színpadon, ő tényleg
ragaszkodik, mint barátnő, Christine-hez.
Hangilag, szövegileg pontosak.
Bakik: A Fantom főcímzenéje alatt nem sikerült gyorsan behúzni az
énekesnő öltözőjének díszletét, valamibe beleakadhatott, és így lassabban ment
az eltüntetése, de ez nem volt igazán feltűnő.
Kulisszajárás: Csengeri Attilával szerettünk volna közös képet készíteni, közben sok meglepetés ért bennünket, a jegyszervező ismerősömmel és annak barátnéjával. Igazán meglepett, hogy a színészek mennyire közvetlenek, kedvesek tudnak lenni, egyáltalán nem voltak beképzeltek, és meg kell valljam kicsit őrültek voltak, de ettől szeretem ezt a társulatot.
Videóérdekesség - A labirintusban - utolsó jelenet a Fantomból, szereplők: Csengeri Attila és Fonyó Barbara:
Videóérdekesség - A labirintusban - utolsó jelenet a Fantomból, szereplők: Csengeri Attila és Fonyó Barbara:
Érdekesség Csengeri Attiláról: http://zene.hu/cikkek/cikk.php?id=16029
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése