2014. november 1., szombat

Néha a más jobb...



Az Operaház Fantomja

A változatosság kedvéért, megint egy fantomos videóval kedveskedem Nektek. :)

Nem tudom Ti, hogy vagytok az első benyomás teóriával, nekem alapvetően fontos, gyakran tudom ez alapján eldönteni, hogy mennyire fogom a darab iránti rajongásomat kifejteni vagy éppen el sem kezdeni...


Nos, a Fantom esetében, én a magyar előadást láttam először, még 2006-ban. Az élményt ugyan nem tudjuk visszavarázsolni, de megmaradtak az emlékek, az ingerek és hatások, mely az előadás alatt folyamatosan értek. Nem volt fogalmam a történetről, nem néztem utána, csak azt hallottam, hogy nagyon jó, érdekes előadás. Mivel akkoriban - vagyis még egy évet számoljunk vissza (2005) - kezdtem visszaszokni a színház falai közé, azt akartam, hogy meglepjen az előadás, egy igazi katarzist vártam. És mondhatom, hogy nem maradt el. Lenyűgözött!!! Szereposztást illetően, abban a reménykedtem, hogy Mahó Andit kapom Christine-ként, és egy ideig tényleg azt gondoltam őt látom a színpadon, míg a lány öltözőjében jobban szemügyre vehettem a főhősnőt. Nem ő volt, hanem kolléganője, Fonyó Barbara. Raoul-ként teljesen meg voltam lepve, hogy a Madách Színházban látom, Homonnay Zsoltot. Már megszoktam az Operettben, így nem tudtam, hogy itt is kapott szerepet. Furcsa volt és egyben idegesítő. Számomra még nem állt össze a történet, míg nem a tükör mögött megjelent a Fantom. Posta Victor, aki csak kb. másfél éve alakíthatta Miller Zoltán utódjaként a zseniális zene angyalát és mestert, meglepő módon tetszett. Végigéltem a darabot, és meg kell mondjam, hogy a szívembe zártam a karaktereket/színészeket és az egész csodás előadást. Nem csoda, hisz azóta a rabja vagyok. Immáron 8 éve. :) "Azóta sok közös emléket gyűjtöttünk össze egymásról..." A következő kis montázsokat én állítottam össze - Levédve! :)





A Fantom a magyar változatban egy gyönyörű darab, amit Szirtes Tamás és kreatív csapatának sikerült átültetnie hazai viszonylatban, míg a külföldi produkciót rengeteg ország lemásolta, mi egy non replika, azaz egy teljesen új rendezésen alapuló művet alkottunk meg. Új díszlet, új jelmez, új felfogás a történet szempontjából. Nálunk nem egy majom ül cintányérokkal a kezében egy dobozkán, nálunk az Operaház kicsinyített mása látható. Nálunk a Fantom jelleme sokkal elgondolkodóbb, a csata a két férfi között inkább pszichológiai úton történik, mint fizikai bántalmazásban nyilvánul meg. Sok-sok apróság van, amitől a magyar produkció számomra színvonalasabb az eredeti Webber darabtól. Ha csak a jelmezeket veszem figyelembe, nekem a külföldi nem tetszik, Christine ruhakölteményei rondák, giccsesek, a Don Juan jelenetben szereplő jelmez egy asszonykórusban viselt ruhára emlékeztet...vagy legalábbis egy tehenészlányra...és ezzel nem akartam a hölgyeket sem megsérteni, de ez iszonyatos... Ellenben, hogy ne csak negatív hangnemben nyilvánuljak meg a svéd származású jelmeztervező munkásságáról, természetesen van kivétel, amit még magam is szívesen elfogadnék, az a Maszkabál jelenetben látott ruha, pompás, flitteres, habos-babos, a színek, lila és rózsaszín egyvelege teljes összhangban.


Összehasonlítva - Don Juan-ban Aminta jelmeze, amit Christine visel:
balról az original, jobbon a magyar 




 Az eredeti előadásból a kedvencem, neve Star Princess dress:




Visszatérve, amiért ez a bejegyzés megszületett, napokban találtam egy videót, ami felkeltette a figyelmemet, méghozzá arra, hogy milyen nagyobb különbségeket láthatunk a magyar és az original darab között...

A videó összefoglalja a fantom musical történetét 15 percben, megosztva a legfontosabb momentumokat. Kezdetben angolul halljuk a "Gondolj rám" című dalt, Christine előadásában, aki a diadalának köszönhetően egy csapásra közismertté válik. És, mivel ezt is a németek készítették, a továbbiakban minden dal e nyelven hangzik el, egyes dallamok lerövidítve, mások fel sem tűnnek benne (Primadonna, Il Muto, Látjuk-e még egymást valahol?). A videó érdekessége, hogy olyan jeleneteket is bemutat, amelyek kimaradtak a 25 éves jubileumi előadásból, ilyen pl. Christine babájának színpadi megjelenése. A Maszkabál színrevitele nem a színpadon történhetett, sajnos, az eredeti helyszínt nem tudom megnevezni, de látványos és nagyon elnyerte a tetszésemet. Valószínűleg egy kastélyban rendezték. Itt a cintányéros majom idegesítő...sosem kedveltem... :) A maszk levétele elhúzódik, de a videó lezárásához tökéletesen passzol...hooppá, elmondtam a végét :P

További érdekesség, hogy a felvétel 1998-ban látott napvilágot, és a ZDF csatornán adták le, a két főszerepet, Christine-t Colby Thomas, míg a Fantomot Thomas Schulze formálta meg. Érdekes egyveleg, ezt biztosíthatom számotokra! :) 


Nézzétek, mert szerintem érdemes!




Nincsenek megjegyzések: