2014. június 6., péntek

Az Operaház Fantomja a TV-ben!!!! :)



Ne feledjétek! A most következő vasárnapon, június 8-án este,  22.20 órás kezdéssel az M1-en újra látható lesz Az Operaház Fantomja 2004-es filmadaptációja.




Andrew Webber jól ismert musicaljéből film is készült, Joel Schumacher rendező jóvoltából. A főbb szerepek alakítói Gerard Butler (Fantom), Emmy Rossum (Christine), Patrick Wilson (Raoul) és Minnie Driver (La Carlotta, primadonna).

Számomra, a film nem ér fel a színházi előadáshoz, akár az eredetit nézem, akár, a szívemnek kedves Non Replica előadásunkat. A széles vászonra megálmodott történet itt-ott igazán elfogadható - ne feledjük, hogy a különféle feldolgozások alkotóinak más-más kelléktára van, és ezen eszközök által valósulhatnak meg az önálló elképzelések.




A filmből választott kedvenc jelenetek és indoklás:

  • A történet keretszerűsége nagyon találó, vannak bizonyos pontok, amik alapján az idős vikomt visszaemlékezik Christine-nel közös múltjára.
  • Imádom a nyitány megoldását: Amint a Csillár a magasba emelkedik, visszatérünk a múltba, és betekintést nyerhetünk a kulisszákba. Részeges színészek, a Primadonnát parodizáló háttérmunkások.
  • A főcímdal -  a katakombákba való leereszkedés, a lovon megtett rövid séta és a csónak jelenet a kedvencem, látványos, és hasonlít Gaston Leroux regényében leírtakhoz. Kivételt képez ez alól a sok gyertya, ami a vízből kiemelkedik? nem hihető...


  • Az Éj zenéje misztikus, Butler hangja talán kicsit erős a karakterhez, olyan "rockosabb". Végighallgatva, mégis azt tapasztaltam, hogy semmiképpen nem "Fantomos" a hang, semmi lágyság nincs benne, semmi vonzó, inkább olyan, mély, nem igazán emlékezetes vagy karakteres. Néhol kiabál, és nincs érzelmi hatással rám a színész éneke. Butler ebből a szempontból nem nyert meg magának, a karakter alakítása épphogy elfogadható. A jelenet misztikumát adja a sok-sok gyertya, a köztük járó Fantom, az összhatásnak köszönhetően varázslatosabbá válik a pillanat és a zene. A dallamhoz "illően" kellő erotikával fűszerezve, gyöngédség és vágyakozás, a főhősnő szájtátogása az, ami bosszantó...Emmy Rossum mindig el tud csodálkozni...



  • A "Primadonna" című számot, talán joggal mondhatom és nem esem túlzásba kijelentésemmel, de sokak számára irritáló, hisz nem lehet érteni, hogy ki mit énekel a dalban. Nagy az össze-visszaság. A filmben, nagyjából mindenkinek a véleménye érthető módon hangzik el, illetve nekem spec. a dallam vége szimpatikus megoldás, dallamosabb és lágyabbra sikerült. Monumentális? Lehet furcsa, de nem találok jobb kifejezést rá. Főleg az összhatás, hogy mindenki egy emberként élteti a borzalmas hangon kornyikáló primadonnát. Közben lefolyik Carlotta átalakulása, és az Il Muto-ban látható jelmezében parádézik. A takarítók, háttéremberek "ünnepelik", inkább gúnyolják az opera csillagát. A két igazgató esdekelve, mindenféle széppel kedveskednek a nőnek, elhalmozzák virágokkal, édességgel, még a kutyusát is elhozzák a dívának. Majd láthatjuk a megszeppent Christine-t, két barátja, Madame Giry és Meg Giry mögött (bánatosan) vonulni.


  • Meg Giry felfedezése, amikor Christine tükre mögé lát. Pár lépést tehet csak előre, mert anyja meggátolja útja további folytatásában.
  • Joseph Bouque és a Fantom "élet-haláltánca" a zsinórpadláson, rendkívül látványos, a címszereplő negatívabb oldalát mutatja be, milyen fürgén mozog, és áldozatát bármikor elérheti... Feszültséggel teli pillanat, láthatjuk, ahogy a zsinórmester küzd az életéért és menekül a kegyetlennek ábrázolt Fantom elől.
  • A Maszkabál jelenetben, Christine és a Fantom gyengéd pillanata tetszett, felhangzik a kedves dal, amit Webber a film kedvéért írt meg, "Learn to be lonely". Ezalatt Raoul a Fantom keresésére indul, amikor az árnyék eltűnik, ő utána vetődik, de egy csapdába esik, és sajnos megmenekül...mennyire nem szeretem a filmbeli Raoul-t...grrr...ahogy a film vége felé is belesik egy fantomos csapdába, egy ketrecben találja magát, a rács fentről megindul és szét is lapítaná, ha valamilyen okból kifolyólag a szereplő nem tudná, hogy a víz alatt van egy kormánykerék, amivel visszájára tudja fordítani a helyzetet, így innen is megmenekül.
  • A filmben az tetszik, hogy utalás történik a Fantom "korábbi" életére, amikor a perzsa sahnak épített egy tükörlabirintust. Megtévesztő képek jelennek meg a vikomt előtt.
  • Nem kimondottan szerethető jelenet, inkább szánalomra méltó, és sajnálatos, legutóbb nem is bírtam megnézni - amikor a Fantom múltjáról esik szó, Madame Giry elbeszélése alapján.
  • A temető jelenet, a filmben kicsit el van túlozva, rengeteg hatalmas, monumentális szobrok. Valahogy nem illenek oda. Ráadásul, mint tudjuk Christine nem volt egy gazdag család gyermeke, így az édesapja sírboltja nem "hihető". Ellenben a kardvívás tanúi lehetünk, egy párbajé, amit a Fantom Raoul ellen vív. Sajnos a szépfiú majdnem megöli, pedig fordítva kellene történnie...grrr... A zene nagyon találó ide, biztosan Webber keze van benne (hát, hogyne). Feszültséget keltő, feszélyeztető dallamvezetés.


                                                                
  • A "Látjuk-e még egymást valahol" azaz "Wishing You Were Somehow Here Again " felhangzása előtt, Christine egy bérkocsival megy ki a temetőbe. Vadul száguldanak, a lány zötykölődik az ülésen és "megidézi" a Fantomot. A jelenet megoldása feszültséggel teli, és egy elvesztett családtagjáért folytatott csendes ima.
  • Természetesen az utolsó jelenetet is kedvelem, amiben a Fantom és Christine közel kerül egymáshoz. A gyűrű visszajuttatása is szépnek mondható.



  • A film végén tetszik a tükrök összetörése, ez egy jó lezárás, és a Fantom eltűnése további sejtetéseket enged következtetni...



  • Meg utolsó megjelenése a színen, az eredeti színpadi felfogással ellentétben jobb (ha az öltözékét tekintem az eredetiben, ott nem szeretem Meg ruházatát, ellenben a magyar Non Replicában aranyos a balett jelmezében), megtalálja a maszkot - nem emlékszem pontosan, hogy magával is viszi? áh... :D Megtudtam, magával vitte. :) Érdekes, hogy a maszk megérintésekor a ruhája már nem vizes, pedig előtte a szűk folyósokon derékig érő vízben közlekedett...Hmm, hirtelen megszáradt???

Idegesítő, és jól megoldott képek (nem időrendben felsorolva):

  • Emmy folytonos elképedése, és nyitva felejtett szája... A jelmeze a "Gondolj rám" vagyis "Think of me" című szám alatt, miért néz ki úgy, mint az egykori osztrák császárné, Sissy? :// A színpadkép is furcsa. Nem hinném, hogy ebben a jelenetben lovaknak kellene a háttérben szerepelniük... De a Garnier Operaházban állatokat is szerepeltettek a színpadon (mint tudjuk az eredeti műben a Fantom eltulajdonítja az egyik hátast, amit itt is láthatunk).
  • A kóristalányból dívává változása - az átmenet nagyon tetszik, jól megoldott és kreatív felvétel. (Ez legalább nem volt frusztráló!)
  • barna herceg fehér lovon a temetői jelenetben... 
  • A Fantom (ameddig nem hívták rá fel a figyelmemet) folytonos köpeny rángatása, mintha ő lenne Zorro...
  • A gyertyák kiemelkedése a vízből - még mindig nem értem, hogyan lett ez megoldva??? :/
  • Az operaház tetején játszódó jelenettel az a bajom, hogy Christine túlságosan is "lengén" van öltözve, - hull a hó, mintha nem is fázna...- oh, persze Raoul szerelme fűti - ha nagyon szentimentális szeretnék lenni...blöö...
  • Az Il Muto-ban nagyon giccsesek a jelmezek, erősek a színek és a smink
  •  A győztes Don Juan, megint csak Christine jelmeze, ami megfekszi a gyomromat. (Azon gondolkodom, hogy van-e egyáltalán olyan öltözéke, ami tetszene a filmváltozatban???) Az itteni felfogásban egy cigánylánynak van ábrázolva, folyton lecsúszik a válláról a ruhája pántja... A Fantom itt tényleg tökéletes a saját darabjának címszerepében, igazi hódító - na ez pozitív! :) 
  • Christine azaz, Emmy hangja nem tetszett, valahogy túlságosan magas és vékonyka volt.
  •  A főcímdal duett-ben egy versszak kimarad, ami pedig erősen hiányzott (legalábbis nekem nagyon!). Christine "áriája" nem erőteljes, csak egy lányt láthatunk, aki kérésre sikítást imitál.
  • A Túl késő című jelenetben - Christine és a Fantom vágyakozása teret nyer, Raoul pedig csak nézheti őket a páholyból...hahaha :D


  • A Fantom arca nem erősen ijesztő (a rendezőék döntöttek így, hogy a kisebb korosztály képviselői is láthassák a darabot és ne féljenek tőle) - egy jó kezű sebész rendbe tehetné. ;)




A főutálatom tárgya: a Maszkabál jelenet, amiben senki sincs színesbe öltözve - milyen álarcosbál az ilyen? Csak én gondolom úgy, hogy ez a színösszetétel nagyon "korlátolt"? Azt hinnénk, hogy egy ünnepségen kiöltöznek az emberek, villognak-csillognak, mindenféle tiri-tarka jelmezben, erre legfeljebb La Carlotta és a szolgák tűnnek ki a tömegből. Christine jelmeze túlságosan pompás, túl hercegnős. 


Nagyon elrontott jelenet, amiből csak a Fantomot tudom kiemelni, amikor megjelenik a helyszínen Vörös Halálként. Feltűnése riadalmat okoz. Illetve még egy pillanatot érdemesnek találok megemlíteni, a koreográfiát. Méghozzá azt, amikor a jelmezesek kavalkádja a lépcsőn áll és táncol, vagyis inkább hirtelen mozdulatokat tesz, a legyezőjükkel, fejüket hirtelen jobbra majd balra döntik, majd megismétlik a mozdulatokat.



Webber a filmhez komponált egy kellemes dallamot ("No One Would Listen"), amit a film közben is hallhatunk a Maszkabál című jelenet alatt, illetve a végefőcím folyamán Minni Driver felfogásában és egy szimfónikus zenekar feldolgozása formájában egyaránt. Hazánkban Krassy Renáta énekelte először ezt a szép zenekompozíciót, a szöveget Galambos Attila fordította/írta.


Az első videón Gerard Butler előadásában



A szimfonikus változat





Minnie Driver, aki a filmben La Carlotta-t jelenítette meg, saját hangján (mivel a szélesvásznún nem ő énekelt "fertelmesen")





Magyar vonatkozásban, kedvenc Christine-em, Krassy Renáta előadásában hangzott el a dal.

 





Tessék beállítani az órákat, ha eljő a Fantom ideje. :)
Június 8. vasárnap este, 22.20
M1-en!


Nincsenek megjegyzések: