2019. január 21., hétfő

Lopkodjuk a virágokat a sírról – egy szerelmes leány története


Giselle


Időpont: 2019. január 20. vasárnap este
Helyszín: Erkel színház, erkély jobb oldali oldalpáholy, 7-es számú
Előadás: Giselle
Műfaj: romantikus balett


Technikás. Kecses. Látványos. SZÍVSZORÍTÓ. A négy fő kulcsszó, ami jellemzi a Gisella című balettet. A darabbal szemben nagy elvárásaim voltak, hiszen az Instagrammon követek egy fiút, aki balerina szeretne lenni, hmm, igen, nos meleg az illető, de ez egyáltalán nem befolyásoló tényező, hiszen a  posztjai által megismerhettem azt a világot, ami engem is érdekel. A tánc fantasztikus világát. Sokszor a Mad scene – vagyis a leleplezés jelenetét láthattam tőle, ami a darab csúcspontja, hiszen a fiatal parasztlány számára világossá válik, hogy a szerelmesének hitt fiú igazából egy álca mögé bújt herceg, aki csak szédítette. A felfedezéstől megőrül, és a herceg kardjával véget vet életének, így kerülünk a temetőbe, ahol a vilik, vagyis a szűz lányok járják a magányos táncukat éjjelről éjjelre. Aki ide beteszi a lábát férfi, az megjárja, a vilik halálba táncoltatják. Ez is egyike a rendkívül impozáns jeleneteknek.

Nagy elvárásokkal ültem be, és nem is csalódtam. Az új üdvöske, Kosyreva Diana remekül helyt állt a színpadon, légiesen könnyed, kecses minden mozdulata, főként „holtában” volt kiemelkedő a tánca, ugyanakkor „élőként” is remekelt és káprázatos ugrásokat láthattunk tőle. Amikor lerántotta a fővili a fátylat volt a nagy pillanata, hiszen ekkor egy lábon nagyon gyorsan kell pörögnie a tengelye körül.

A 18 főből álló vilik tánckara mérlegállásnak mondható pozícióban egy lábon előrehaladva nyűgözte le a közönséget. Kaptak is tapsot.

Ugyan nem volt kiemelkedő, mégis nagyon előtérbe került a két paraszt szóló, a fiú és lány. Míg Morimotoval elégedett voltam, Leeroum nem igazán nyűgözött le munkásságával, ennek ellenére ünnepeltette magát. Számorma, annyira nem volt meggyőző az előadás módja.

A férfi főszerepet, Balázsi Gergő Ármin, a fiatal táncos alakította. Tetszett, szépen dolgoztak együtt Dianával. Ugyan kiemelkedő mutatványt nem vitt véghez, mert ebben a szerepben ez nem cél, az érzelmek átjöttek táncából.

Parasztlányként

Viliként


Történet
A Gisella két felvonásból álló darab, egy szünettel. Nincs mit rajta ragozni. Különösképpen a darab kettősége tetszik, az első felvonásban minden vidámnak tűnik, míg a végzetes átveréshez el nem érkezünk. A második felvonás már sokkal komorabb, szomorúbb és igazságtételként szolgál.

Míg az első egy idili képet fest, belecsöppenünk egy kis bajor falu hétköznapi világába, ahol a szerelem egyszerűsége megmutatkozik. Találkozunk Gisella-vel, aki egy bájos teremtés, és akibe a vadász szerelmes, ugyanakkor ezt a szép lányt elkívánja csábítani egy előkelő férfi is (visszatérő motívum  a virág szirmainak tépkedése). Az utóbbi nyer. Sajnos, a hozzátartozó társaság a faluba érkezik. Gisella és édesanyja fogadja őket, étellel és itallal kínálják őket. Gisella számára gyönyörű látványt nyújt a grófkisasszony finom selyemből készült ruhája, nem győzi csodálni. A nő ad neki egy nyakláncot a kedves fogadtatásért cserébe. Időközben, lehull a lepel (a vadász jóvoltából) a hercegről is, Gisella meglátván, hogy a herceg kezet csókol a gazdag nőnek, kettejük közé siet, hogy szétválassza őket, és bebizonyítsa, hogy a férfi hozzá és nem az előkellőséghez tartozik. Miután meggyőzik, hogy rosszul hitte a dolgokat, rendezett hajfonatát szétszedi, és az őrület jelei mutatkoznak meg rajta. A leejtett karddal kezd el játszani, mindenki róbálja nyugtatni falubeliek közül, de végül csak leszúrja magát. De, ahogy az operákban szokás, hogy halálunk után is tudunk sokáig énekelni, addig ez a szokás a táncban fejtődik ki. A herceg karjai között hal meg a lány.


Addig a második felvonásban már nem érezünk nyugodtságot, hiszen a temetőben (erdőben) járunk a sötétben (vagyis a kék színnel átitatott színpadon). A vilik királynője táncol nekünk, majd előcsalogatja a többi hajadont. Végül Gisella is megérkezik. A felvonás elején a herceget látjuk, aki egy virág csokorral a kezében sétál Gisella sírjához, bánja bűnét, hogy átverte, és a megbocsátásáért könyörög. Szerelmi kettősük csodálatosan bontakozik ki a színpadon. Sok meggyőzés árán, illetve a hajnal megvirradása (tisztelet a nap felé tánckar és a fővili, szóló vilikkel együtt) megmenti a herceg életét, akiért a lány könyörgött, hogy nehogy neki is ugyanaz a sorsa legyen, mint a vadásznak.

Valahogy tényleg egy romantikus előadásnak éreztem, pedig nem vagyok az a szentimentális… na, jó időnként velem is elszalad a ló, de ezúttal kellemes volt minden. Összebarátkoztam a páholytársakkal is, amúgy egy kellemetlen hely az erkély jobb oldal 7-es páholya. Hideg, mivel a bejárathoz van közel, kényelmetlen, mert nincs fogas a kabátoknak, táskáknak, nekünk kell elrendeznünk a dolgokat. 

Az biztos, hogy jövőre nem fogok ide fogok helyet foglalni. Érdemes a Gisellára jegyet váltani, mert ez a szereposztás megér egy misét! Nagy szeretettel ajánlom!



További érdekességek itt:
https://fidelio.hu/tanc/tiz-izgalmas-adalek-a-giselle-cimu-baletthez-142066.html?fbclid=IwAR0jBcgSWSDrHH7vRrO5vz9174MzMPvf4Fg7mu_GKV1fe1KN2JGmG1fIX0M

Szereposztásom:
http://www.opera.hu/musor/megtekint/giselle-2018/eloadas-201901201900/


Nincsenek megjegyzések: