2021. november 22., hétfő

Az Eiffel toronyház mesterkedései

 A tánc fenomenális világa és az opera testközelből

2021.okt.29. és nov.10., Eiffel Műhelyház

Az utóbbi idők tapasztalata mondatja velem, ha jót akarok, késő este végződő elpadásokra nem veszek jegyet. Kiváltképp, ha ezek az Eiffelben kerülnek megrendezésre. Nagyon léha buszközönséggel találkozott az ember lánya, és nem volt élmény...semmilyen tekintetben sem...

Részletekről

A Kontacts előadásról kiderült, hogy felvételt fognak csinálni, ráadásul úgy, hogy a 14. sorból lesz megörökítve. Ez a Bánffy színteremben a legeslegjobb hely: jó rálátásod van a  színpadra, kényelmesen elférsz a lábaddal, magason van. Helyben tájékoztattak, hogy ki kell cserélnem a jegyemet, ami pár perces sorban állást követően meg is történt. Szerencsére a 13. sorra sem lehet panasz, jó hely, ráadásként megismerhettem a terem bal oldalát is, ami nem volt rossz. A látási körülmények itt is adottak voltak, még egyszer át kellett ülni, de aztán már el is kezdődőtt a darab.

Link: https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/kon-takts-2021/eloadas-202110292000/

Az előadás bemutató volt, és az átszerelés miatt eltartott egy jó ideig míg a nézőket a szünetekben visszaengedték a nézőtérre... 22.00 óra helyett 22.25-kor volt vége... nem volt a hangulatom felhőtlen... de a részletek jók voltak.

1. Chroma - puritán, letisztult, testszínű ruházatban a testünk mozgásainak korlátait mutatták be a táncosok, váltakozó nézőpontokban. A zene szimfonikus volt, hagyományosabb jellegű, amit balett előadásokhoz képzelnénk.

2. Bedroom folk -  már összetettebb volt, és jobban is tetszett az elsőnél, egyszerre mozogtak, egy tömegben, 3 férfi és 5 nő (eredeti felállásban 4-4 nemek szerint oszlott volna el, aztán az egyik férfi nő lett....) látványosak voltak a jelenetek, a fényekkel játszottak, a vörös és fekete szín dominált. Összkép szempontjából jobb volt, ugyanakkor erőteljesebb volt, és a zene lüktetése is illett hozzá.

3. Az episode 31 - készítettek róla egy videót, amin a darab próbáiba nyerhettünk betekintést, ahogyan készültek a táncosok, gyakoroltak nemcsak a termekben, hanem Budapest utcáin is, nem kis derüséget okozva a járókelőknek... Többször engednek le a vásznat a padlástérről, a darabot kezdi és zárja két öltönyös férfi, akik mintha egy tárgyalásra mennének vagy arról jönnének, és amíg a többiek a színpad közepén hagyományos próbafolyamatot mutatnak be, addig ők szépen, lassan körbe mennek a színpadon, sőt, egyszer helyet is cserélnek egymással. A nyitást és a lezárást a lámpa fénybeállításával hajtják végre. Zeneileg a dobok hatják át a jelenetet, a fekete és fehér dominál, kora 20-as vagy 30-as évekbeli Amerikáját juttattathatja eszünkbe.

Videóajánló:


Összefoglaló: látványos mindegyik koreográfia, merem ajánlani. Ha viszont messze laktok és nem kocsival érkeztek az Eiffelhez, válasszátok inkább a matiné előadásokat, mert hosszúra nyúlik.


Hosszúra nyúúúúúlt rendesen - Rázzad komám, Monteverdi zenéjére

November 10. szerda

Link: https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/poppea-megkoronazasa-2021/eloadas-202111102000/

Ugyanez vonatkozott, sőt még rosszabb is volt időpont tekintetében, a hétköznap megtartott Poppea megkoronázása című opera. A darab 20.00-kor kezdődött és majdnem 23.00-kor fejeződött be. A történet főhősnője valódi személy, Néró császár 2. felesége volt, aki bizony a férje őrjöngésének köszönhetően veszett oda...A nő egy kéjelgő figura, a házasságtörés egyik mintapéldánya, a császárral együtt, aki szintén, még a megismerkedésük és viszonyuk pillanataiban házasságban élnek. Nem egymással, hanem másokkal... A darab elején 3 figurát látunk, a parókás nőt (Fortunát) arany színű, felfújt gumikacsán terpeszteni, illetve 1 másik, kevésbé ismert istennőt, akik azon veszekszenek, hogy melyikük a szebb és akiben az emberek jobban bíznak. Ámor (akit meg vak kisfiúnak neveztek) közéjük ront és felhívja a figyelmet Poppeá-ék történetére... 

A házasságtörők viszonyát és ennek további fejlődését nem nézi jó szemmel Seneca, Néró tanítója. A császár mit sem törődve a véleményével szolgált küld hozzá (Bár ne találtalak volna meg - mondja az), és felhívja a figyelmet, ha nem ért vele egyet, akkor csak egyet tehet... öngyilkosnak kell lennie császári parancsra... Seneca a kádban, saját vérében hal meg (Bretz Gábor). A karaktert játszani nem túl hálás szerep, rövid, de lényegre törő, bölcs, mégsem maradhat további jó szolgálóként. Látványos kézmozdulatokkal tarkítják a figurát, aki időnként ópiummal lövi be magát.

A darab végére célt ér a két nem túl pozitív megítélésű figura, ugyanis előtte még pár áldozat is terítékre kerül, miután Seneca elment... Poppea férje nem kapja meg a nőtől a törödést, így a cselédlány felé hajlik, aki nem rest bevallani egy általa el nem követett bűnt, miszerint egyik éjszaka ő akarta megölni Poppeát. Az igazság az, hogy a férj volt az, aki női ruhát öltött, a palotában ítéletet mondanak a nő fölött, de a férj is megjelenik, így őt ítélik el (habár, ha gyorsabban érkezik, akkor a lánynak nem vágják le az ujjait...véres egy darab), ketten együtt kerülnek száműzetésbe, mert a cselédlány bárhová követi a szerelmesét... A volt császárnénak nehezére esik a  búcsú Rómától, de dajkája vigasztalja, így erőt tud venni magán, és tovalép, ígérve, hogy vissza fog térni. Miután mindenkit sikerült eltakarítani az útból, Poppea és Néró egymás nyakába borulhat...

Az előadás 2 felvonás, angol-magyar felirattal, olasz nyelven. Az első felvonás alatt rendes színpadi körülmények között vagyunk, a Bánffy teremben. A második felvonás nagyon időigényes, lemértük, és kb. 45 percet kellett várnunk, míg a nézőteret szétszedték (vagyis feltolták), a zenekart ketté választották egy jazz stílust játszó band-re és a rendes zenekarra, akik a színpadon kaptak helyet. A feliratokat a terem különböző pontjaira helyezték, tudtuk követni az eseményeket. A többi kellék, mint a gumicskacsa, a lufikból álló felhőrengeteg új elhelyezést kaptak, és mi nézők is kartonból készült ülökékkel foglaltunk helyet. Közben az énekesek utat törtek maguknak a közönségen keresztül, de sokkal közelebb éreztük magunkhoz a művészeket, mint korábban eddig bármikor. Közöttünk jártak-keltek, kivéve a császár és a címszereplő, ők 1x végigmentek és többször nem igen zavarták a vizet, de a Néró úttörése nagyon maradandó élményt biztosított, nevettem is magamban, hogy lám, így kell egy császárnak viselkednie a pornéppel szemben. Nagyon örültem neki, hogy igaz már nem volt szereplése mégis jött meghajolni kedvenc énekesem, Bretz Gábor. Felfedeztünk új tehetséges arcokat, akik kissé vámpírosra voltak kikészítve, de ez előfordul... A darabot annyiban módosítottuk volna barátnőmmel, hogy levágjuk annál a résznél, ahol a császárné sorsát ecsetelték. Az bőven elég információ lett volna, és akkor megspóroltunk volna 10 percet, "kornyikálás"nélkül.

A darab intenzív, a szexuális jelenetek kissé perverzek voltak, hatottak rám, és irulva nem is mertem már-már odanézni (aztán mégis csak megtettem), úgy éreztem megerőszakolták a szememet. Az egyik gyönyörű énekest (Bakonyi Marcell) sikerült ocsmánnyá alakítani, a két Istennőnek sok szerepe nincsen, alig beszélnek, legjobb lett volna őket kivenni. Ámor legalább megmentette Poppea életét, amikor a férjben felidézte a nő iránti szerelmét.... Ámornak magas hangja volt, ha nem vagyunk meggyőződve róla, hogy férfi, a kiírás által, simán nőnek gondoltuk volna... Azt meg kell említenem, hogy volt egy jelenet, ahol mintha megrögzötten várták volna, hogy tapscunami elinduljon, de végül ez nem történt meg... 

A második felvonás hangulata, felépítése nagyon tetszett. Újszerű rendezés, belevonnak a történésbe, és jól esett közel kerülni az eddig távolról csodált művészekhez. Szerintem nekik is hozzánk. :)

A jelmezek modernek, csak a koronázási ruhát tekinteném korhűnek. A díszlet mozgatható és rendkívül egyszerű, olcsó hatást nyújt.

Videóajánló:


Poppea-hoz még volt némi korábbi összefoglalóm, tálalva, UPDATE:2022.05.17.

Poppea koronázása

Kissé fel voltam és vagyok most is háborodva, amiért később kezdenek egy darabot, egy igazán kietlen helyen…szólt a válasz: a tömegközlekedés hétköznap sűrűbben jár, így vagy beletörődök vagy más időpontot választok. Ha a vezetőség úgy döntött később kezd, akkor ez van.

Ennyi a negatív fennhangom a Poppea koronázásnak kezdésével kapcsolatban, lévén, hogy nem vagyok autótulaj, és a villamos/busz kombó kecsegtet alkoholt sok mennyiségben fogyasztott személyekkel…sajnos, volt is részünk egy kínosabb incidensben…

De! Ebből tanultunk, így korábbi előadásokat fogunk célul kitűzni.

Előadás címe: Poppea megkoronázása

Időpont: 2021.nov.10. 20.00-22.50 között

Helyszín: Eiffel műhelyház

A darab történelem ihletésű, Néró császár és szeretőjének házasságtörő viszonyáról szól. Az első felvonás Seneca halálával ér véget, a vérfürdő illúzióját nagyon jól ábrázolták. Bár sajnálatos ez a karakter, nem túl hálás játszani, örültem, hogy kedvenc operaénekesem kapta a szerepet, és így hallhattam, láthattam, Bretz Gábort.

 Mulatságos volt az 1. felvonásban a darab mozgásvilága, Seneca is csak a levegőbe emelte a tenyerét, egyiket a másik után, belső, majd külső tenyér…

 

A darab története /a helyszín átalakulása

A darab érdekesen van megoldva, és hatalmas szünet (40 perces) köti össze a két felvonást, amik lényegesen különböznek egymástól. Míg az elsőben rendes, színházi nézőtéren foglalunk helyet, a zenekar elválaszt minket a színpadtól, a színészektől, így távolról csodáljuk őket. A második felvonás ezzel szemben egyszerűen rendkívüli és elsőre nagyon megdöbbentő volt, hogy kartonból készült kis székeket vittünk be a Bánffy terembe, amit teljesen átrendeztek: a nézőtér üléseit feltolták, és egy sima csarnokban találtuk magunkat, melynek falaira, három oldalon is, fel lett szerelve kivetítő, melyen a szöveget olvastuk. Az eredeti színpad helyére a zenekar egyik része került, míg egy kis „band” jellegű csapat a bejárattal szembeni oldalon lett elhelyezve. A színpad díszletei szét lettek dobálva a teremben, egy részük (Fortuna arany egyszarvú gumikacsája) a bejáratnál kapott helyet, míg az egykori nézőtérre került a fődíszlet, az emelvény, a fehér pompázatos lufikkal. Ez az elrendezés sokkal közvetlenebb kapcsolatot alakított művészek és a nézők között. Tábori képnek láttam kívülről magunkat (tűz körül ültünk, vagyis a színpad körül). EZ a fajta rendezés egyedülálló volt, sosem kecsegtettek ilyen rendezéssel, és ezáltal élménnyel. Az énekesek kihasználva a terem adottságait különböző pontokban jelentek meg, így figyeltünk, hogy merről szólalt meg a hang, és oda fordultunk. Az énekesek továbbá közöttünk jártak, néha utat törtek maguknak, talán a leglátványosabb jelenet az volt, amikor Néró elöl szinte futottak a közönség tagjai, akik az ő járásának irányába ültek. Érdekes volt továbbá, hogy szinte mindenki közöttünk járt, kivéve Poppea, ő csak egyszer ment végig a közönség sorai között (járt uton), majd folyton Néró közelében tartózkodott… Egy ponton, mintha szerették volna, ha tapsolunk, olyan gesztusokat tettek, mintha vártak volna, hogy reagáljunk, de végül ez nem történt meg.

Miután a kivetítőn megjelent a történelmi magyarázat, hogy élt a megkoronázása után Poppea (valljuk be, nem irigyeljük: férje egy veszekedés során dührohamot kapott, és hasba rúgta a terhes Poppeát, aki belehalt a sérülésbe. Nérő nem bocsátotta meg soha magának a bűnét, idővel 3. feleségre is szert tett, akinek a vonásaiban felfedezte Poppeát) és Néró, rövid kis éneklés volt, de feleslegesnek éreztük, mert azáltal, hogy leírták, amit én fentebb, lezártnak tekintettük a darabot. Az, hogy levessék királyi öltözéküket, és megrendülve egymás karjaiban énekeljenek pár sort, nem hiányzott az előadás teljességéből. Hiszen ez a vég, azzal már megteremtődött, hogy a gaz nő elérte célját és császárné lett, holott neki is volt házastársa, akit nem szeretett, aki meg akarta ölni, de végül képtelen volt a gyilkosságra, illetve Ámor karaktere megakadályozta a tett elkövetését. A férfi elmenekült, habár a viszonzatlan szerelmet iránta tápláló nő segítette, először, hogy a ruháját kölcsönbe adta a gyilkossághoz, másodszor, amikor Néró előtt szint vall, hogy ő volt a tettes, magára vállal egy olyan bűnt, amit nem is követett el. Bár, kiderül az igazság, és a volt férj száműzetésbe lesz küldve, vele tart a szerelmes nő is. Ottavia, aki felbérelte Poppea férjért a gyilkossághoz, mivel kiderül, mit tett, ezért őt is száműzik. Próbál erősnek mutatkozni a búcsúzásnál, de a benne dúló érzelmeket nem tudja legyűrni és dajkája karjában egy kicsit megrendül, majd erőhöz kap, és felszegett fejjel lép tovább, elhagyja az örök várost…

Ami megragadt

-         Seneca és az öngyilkosságra való felkérést hozó ifjú párbeszéde (Mondták, hogy keresselek meg, bár ne találtalak volna itt) 

-          Sok időt pazarolt a magát kellegető Fortuna

-          Volt egy kis oltáska (herionfüggő Seneca)

  

Kép és videógalériám:

















Nincsenek megjegyzések: