2023. október 2., hétfő

Ünnepi koncert a zenekar által az Operaházban és egyéb koncertek - ÉVKEZDÉS AZ OPERÁBAN



Amióta csak megtaláltam, klasszikus nagyzenekari koncertekre imádok járni az Operaházba, az Erkelbe. Idén sem maradhatott el, minden olyan zenekari estet bezsebeltem SZÉP kártyával, amit csak meghirdetett az OPERA. Tehát, ha lesz koncert, én biztosan helyett foglalók valahol a nézőtéren. :)

 

2023.szeptember 21. csütörtök, 19:00-21:00 között Erkel színház

Az idei első koncert, ami regisztráció köteles, az a koreai szertartás volt. A koreai nagykövetség szokta kérni az Erkelt egy napra, helyszínül. Tavaly komolyzene, operaénekesekkel és a koreai zenekarral érkeztek, ezúttal egy szertartást nézhettünk végig.

Insta bejegyzésem: Hivatalosan is elkezdodott szamomra az ujabb szinhazi evad! Elsokent az ősök tisztelete felé mutatott szertartasnak voltam reszese, tobbedmagammal. Szokatlan nagyobb csajbandaval menni, de jo volt. Az Erkelben is szivelyes mosollyal fogadtak Bennunket. A Szöulból érkezo tarsulat megmutatta szines kulturajat, szinpadon megszolaltattak kulonleges hangszereiket, a kozonseg pedig az eloadas elott majd utan ismerkedhetett meg behatobban veluk. Koreai kozonsegbol nem volt hiany, imadnivaloak a déliek. Nagyon baratsagosak voltak. Egyedi betekintesunk nyilt, mikent tisztelegnek elődeik (uralkodoik) elott. Még a nagykövet, aki rovid osszefoglalot tartott a "két látszolag kulonallo felvonas" kozott, parhuzamot hozott, miszerint a magasztalt szemely olyan uralkodo volt, mint nekunk Matyas kiraly. #delkoreaikoncert #hagyomany #tisztelet #koreanpeople

 

Az opera.hu hivatalos leírása

Tiszta, ragyogó energiák, időtlen szépség és nagyság – ezt az élményt ígéri az Erkel Színház közönségének a Koreai Kulturális Központ ünnepi előadása, amely 54 zenésszel és 18 táncossal egy valódi ősi rituálét varázsol színpadra. A Jongmyo Jeryeak név a Csoszon-dinasztia nagy múltra visszatekintő szertartására utal, amely hangszeres zenét, éneket és táncot magában foglalva, teljes műalkotásként ölt testet. A koreai tradíció kivételes jelentőségét bizonyítja, hogy 2001-ben az UNESCO Szellemi kulturális örökségeinek sorában is helyet kapott.

Az előadás a Koreai Kulturális Központtal együttműködésben jött létre.
Az előadás ingyenes, azonban előzetes regisztráció szükséges.


A Jongmyo Jeryeak
A Jongmyo Jeryeak a joseon-kori királyi udvar ősi szentélyében, a Jongmyo szentélyben a korábbi királyokat tiszteletére tartott Jongmyo Jerye szertartáshoz kapcsolódó ének és tánc, mely közel 600 éves történelmet tudhat magáénak. Instrumentális zenéből, énekből és táncból álló szintetikus művészeti alkotás. Zenéjét koreaiul akjang-nak nevezik, az ehhez kapcsolódó akjang dalszöveget pedig olyan magas szintű irodalmi műként tartják számon, hogy külön műfajként értekeznek róla. A Jongmyo Jeryeak egy hatalmas birodalmat megalapító uralkodó erényeit dicsérő drámai mű. Az akjang a kulturális és a katonai erényeket dicsőíti, az ehhez kapcsolódó tánc, az Ilmu pedig még fennköltebbé teszi azt. Lassúsága és letisztultsága ellenére dallama színpompás, a mikrotónusok által alkotott hang energiája és élettelisége csak úgy sugárzik a zenéből, és bepillantást nyerhetünk a fenséges és szigorúan irányított koreai udvari kultúra szépségébe. Az esemény a Joseon időszak (1392-1910) állami zenei intézménye, a Jangakwon utódintézményeként számon tartott Koreai Gugak Központ gondozásában áll, 1. számú koreai nemzeti szellemi kulturális örökség, és 2001-ben az UNESCO a világ szóbeli hagyományhoz kapcsolódó kulturális örökségévé és szellemi kulturális örökségévé választotta.  

A Jongmyo Jeryeak történelme
Sejong király, a Joseon dinasztia negyedik királya és egyik legkiemelkedőbb uralkodója akinek a hangeul [hángül] koreai ábécét is köszönhetjük ráébredt, hogy újfajta zenére van szükség. Úgy érezte, hogy a szertartási zene, melyet az állam alapításának idején alkottak nem eléggé kifejező ahhoz hogy elődjeinek kiemelkedő sikereit megfelelően dícsérje, illetve hogy méltón megemlékezzen az államalapítással nehézségeiről. Ezért alkotta meg a sinak-ot [sinák], vagyis új zenét, melyhez a gochwiak-ból [gocsviák] – a hangos, fúvós és ütőshangszerekből álló zenekarból – és a hyangak-ból [hjángák]  – a Goryeo dinasztiából maradt udvari zenéből – szerzett inspirációt. Ennek eredményeképp született meg az új Jeongdaeeop [Csondeap] (Egy aatalmas dinasztia alapítása) és a Botaepyeong [Botepjang] (A béke megőrzésének Tánca). 


Ezt a kétfajta zenét Sejong király uralkodása alatt az üdvözlő ceremóniákhoz kapcsolódó fogadásokon is játszották. Fia, Sejo király [Szedzsó] (1455-1468) később felülvizsgálta a szöveget és változtatott a zene egy részén annak érdekében, hogy az jobban illeszkedjen a szertartás lépéseihez. Csak ezután tette lehetővé, hogy a Jongmyo Jeryeak alatt is ezeket használják. 


Mikor a Jeongdaeeop Sejong király uralkodása alatt először megszületett, tizenöt dalt tartalmazott, a Botaepyeong pedig tizenegyet. Mikor ezeket később a Jongmyo szertartási zenében alkalmazni kezdték, mindkettőt tizenegy dalban állapították meg. Később a Botaepyeong egy újabb dallal gazdagodott, az úgynevezett “Jonggwang”-gal [Csonggváng] (szó szerint: újra világosság), mely Seonjo [Szanjó] sikereit dicséri, aki Korea 1592-es japán invázióját (Imjin Waeran) visszaverte. Ebben a “Yonggwang”-ot [Jonggváng](A sárkány fénye) és a “Jeongmyeong”-ot [Csangmjang] (Tiszta fény) egyesítették egy dalban, és ebben a formában maradt ránk örökül. Ezekről a zenei változtatásokról régi kottákból, például a Sejong király évkönyveinek 138-as könyvéből, Sejo király évkönyveinek 48. könyvéből, és Yeongjo [Jangdzsó] király (1774-1776) uralkodása alatt kiadott Daeak hubo-ból [Deák hubó] (Kiemelkedő zenék későbbi leirata), illetve a Gojong [Godzsong] király (1863-1907) uralkodása alatt született Sogak wonbo-ból [Szogák vonbó] (Népzenei Források könyve) tudunk. Emellett a szertartási táncokról, az Ilmu-ról a Siyong mubo-ból [Sijong mubó] (Korabeli tánc magyarázatok) tájékozódhatunk. 


A jelenleg használatban lévő Jongmyo Jeryeak-ot, melyet először Sejo király uralkodásának tizedik évében, 1464-ben játszottak több, mint ötszáz éve adják elő, bár az Imjin háborúk utáni tíz évben és a Korea függetlenségének kikiáltása utáni hat évben a Koreai Gugak Központ 1951-es megalapításáig szüneteltették a szertartást.

A Jongmyo szentély, Korea reprezentatív épülete
A Joseon dinasztia királyi szentélye, a Jongmyo szentély Jongno[Csongno]-gu-ban (vagyis Jongno kerületben), Szöul óvárosának központjában található és két épületkomplexumot, a Jeongjeont [Csangcsan] (Főcsarnok) és a Yeongnyeongjeont [Jangnyangcsan] (Az Örök Béke Csarnoka) foglalja magába. A szentély őrzi a Joseon dinasztia minden királyának és királynőjének emléktábláját, többek között Taejo királyét [Tedzsó] (Yi Seong-gye [I Szang-gje]), a Joseon dinasztia alapítójáét is. A keleti hagyományok nagy hangsúlyt fektetnek az ősök tiszteletére, ezzel összhangban tehát a négy Nagyszülő emléktáblája - beleértve King Taejo apját és nagyapját - is az Örök Béke Csarnokában van elhelyezve.

A Jongmyo Jerye részeinek zenei rendje
A Jongmyo Jerye sorrendje hasonló más hagyományos, az ősök tiszteletével kapcsolatos szertartásokéhoz és egyéb vallási rituálékhoz. A szertartás bevezető része három részből áll: a yeongsinnye-ből [jangsinnje], mely az ősök lelkeit köszönti; a jeonpyerye [csanpjerje], aminek keretein belül felajánlást teszünk az isteneknek; és a jinchannye [dzsincsannye], ahol a felajánlott ételeket mutatják be. A rituálé központi részeként sorban három csésze alkoholt ajánlanak fel az ősöknek. 


Az első, második és harmadik csésze felajánlását sorrendben choheonnye-nek [csóhonnye], aheonnye-nek [áhannye], és jongheonnye-nek [csonghannye] nevezik. A ceremóniát három rítus zárja le: az eumbongnye [ümbongnye], mely alatt a szertartást levezénylő hivatalnokok megosztják az ősök lelkei által megáldott ételt, a songsinnye [szongsinnye], melyben a lelkeket rituálisan útjukra küldik; és végül a mangryorye [mángrjorje], az utolsó rész melyben a szertartásban használt írott imádságokat elégetik.
A Jongmyo Jeryeak összesen 27 dalt foglal magába. Ebből tizenegy a korábbi uralkodók írott eredményeit, tizenegy pedig katonai sikereit dícséri. A Botaepyeong első dalát a “Huimun”-t (Dicső irodalomkultúra) a yeongsinnye (a lelkek rituális segítségül hívása) és a jeonpyerye (rituális felajánlás) alatt is előadják, mindkét változatban más-más dalszöveggel. Az előbbiben a dalt kilencszer ismétlik, az utóbbiban pedig egyetlen, lassú változatát adják elő. 


Az italok felajánlásának első részében a Botaepyeong mind a tizenegy dala lejátszásra kerül, a második és harmadik részt pedig a Jeongdaeeop összes, tizenegy dala kíséri, melyek mindegyike pentaton skálán mozog. 


Ezzel szemben a “Punganjiak” [Pungáncsiák] (szó szerint: A gazdagság és kényelem dala), melyet hétfokú skálára írtak háromszor kerül előadásra, a jinchannye, a cheolbyeondu [csalbjandu], és a songsinnye keretein belül, minden alkalommal más szöveggel és címmel.

Ilmu, a Jongmyo Jerye-hez kapcsolódó tánc
A Jongmyo Jeryeak-ot szertartási tánc is kíséri, melynek neve “Ilmu”, jelentése “Sorokban táncolt tánc”. Kétféle Ilmu-t ismerünk: a Munmu-t, mely a műveltséggel kapcsolatos erényeket dicséri, és a Mumu-t, mely a katonai sikereknek állít emléket. A Munmu-t a Botaepyeongjimu [Botepjangdzsinmu] (A Béke és nyugalom megőrzésének tánca) keretein belül adják elő, a Mumu-t pedig a Jeongdaeopjimu [Csangdeopdzsimu] (Tánc a nagyszerű ügy megalapozásáért) alatt láthatjuk. A Munmu alatt a táncosok jobb kezükben fácántollakkal díszített eszközt,, bal kezükben pedig yak-ot [ják], egy bambuszból készült fúvós hangszert tartanak. A Mumu-t előadó táncművészek jobb kezükben fa dárdát, vagy kardot fognak. A Munmu-t a szertartás első felében táncolják, egészen az első felajánlási szertartásig. Ezt követi a Mumu, melyet a második és a harmadik felajánlás részeként adnak elő. Az ősök tiszteletére tartott szertartás mai formájában “Parilmu”-t [Párilmu] (fordítása nagyjából “nyolcas Ilmu”-nak felel meg) táncolnak. Ez összesen 64 művész előadása, akik négyzetes formációban nyolc sorban és minden sorban nyolc táncossal adják elő az Ilmu-t.

A Koreai Gugak Központ
A Koreai Gugak Központ a koreai előadóművészet hagyományát megöröklő, a Koreai Köztársaságot képviselő állami művészeti intézmény. a Silla időszak Eumseongseo-ja, a Goryeo időszak Daeakseo-ja, illetve a Joseon időszak Jangakwon-jának utódintézményeként a királyi udvari zene hagyományát ápolja. A Koreai Gugak központ 1951-ben azért jött létre, hogy a koreaiak több ezer év óta fennmaradó zenei hagyományát továbbra is megőrizze.

 

Az élmény hatalmas volt, a koreai emberek nagyon kedvesek, többek között a pillanat marad örök emlék, ahogy a koreai hölgy, akit megkértem, hogy nézzen a kamerába, mert szerettem volna megörökíteni a csodás ruhakölteményében, azt szerette volna, ha nem fényképezem le őt, egymagában, hanem mellé állok. Az est végén, pedig a különféle hangszerekkel is megismerkedtem.


Opera186

2023. szeptember 24. 19:30-21:30 között, Operaház

Insta bejegyzésem: Immáron sötétben, de világos hangulatban az Operaházban! Megkezdtem kövi évados látogatásaim sorát, ezuttal egy klasszikus műfajban, zenekari esttel, az Opera186-tal. Klassz volt,nyugtató és sodró lendületű. A műsor végen a tavalyi klasszik helyemet meglátogattam, a 7es szék és az aranyoszlop párost. 🥰🤗 #operahaz #operahouse #operahazzenekara #zenekariest #opera186


Élmény volt, imádtam a helyszínen lenni, és átlényegülni a zene által. Hatalmas bravó az OPERA Zenekarának! :)


opera.hu oldalról mentve:

Szimfonikus hangverseny két részben

Minden évben eseményszámba kell mennie annak, ha a legelső magyar szimfonikus együttes, az OPERA Zenekar az új szezonban először lép kőszínházi kulisszák között hangversenyező társaságként a közönség elé – a nyári szünet és a nyári speciális szabadtéri feladatok után. Közönségünk egyre inkább észlelheti majd, hogy két vonás épül ki zenekari hangversenyeinken, amelyekkel tagadhatatlanul szeretnénk kiemelni együttesünket és intézményünket a rengeteg színvonalas budapesti programlehetőség közül. Első: a hozzánk betérő koncertlátogató vizuális – mi úgy szeretjük mondani, az OPERÁ-hoz méltó „összművészeti” – élménnyel találkozzon, hatásvilágítás, vetítés vagy más társművészet bekapcsolásával. Második: az OPERA Zenekar hangversenyein mindig szólaljon meg operanyitány, mert ezeket a pompás műveket az OPERA Zenekar érti és játssza a legjobban.

MŰSOR:

Glinka: Ruszlán és Ludmilla – nyitány

Rahmanyinov: 2. (c-moll) zongoraverseny, Op. 18 | közreműködik: Balogh Ádám (zongora)

Csajkovszkij: 5. (e-moll) szimfónia, Op. 64

 

VIII. Szimfónia

Október 1. 19:30-21:00 között az Operaházban

 


Ezúttal is, ahogy az Operában, zömmel, kedvenc jegyszedőmmel váltottam pár szót, aztán elfoglaltam a helyemet az első sorban. De rég is volt, és most milyen jó lesz a bérletek mind az 1. sorba szólnak. Már várom, csak azt nem, hogy rugdossák a székemet...

A kiválasztott koncert, amit megint csak jeggyel látogattam meg, mert nem válogattam bele a bérletek közé a 8.szimfónia volt. Igazi, zenei csemege, a közönség kulturált, kedves emberek vettek körbe az első sorban, a másodikban kicsit később érkezett egy páros, akik a hátam mögé ültek. Kifogástalan öltözékben kifogásolták azokat a vendégeket, akik nem voltak az alkalomhoz illően felöltözve (pl. kockás ing, farmer, stb.). Szerettem volna szólni a férfitagnak, - ugyanis a hol ültünk a múltkor? témát követően az egyesek öltözködési stílusát bírálta - miszerint álomvilágban él, mert ma már nem foglalkoznak azzal, hogy ha színházba mész, puccba vágod magad.... ott ahol, olyan vélemény létezik, mely azt taglalja, hogy a farmer elegáns viselet, ha van felette öltönykabát...ott már minden elveszett...

 Az előadás katarzis volt, örültem, hogy kedvenc férfi operaénekeseim szerepeltek, Palerdi András és Haja Zsolt.

A karmester nagy átlényegüléssel vezette a zenekart és a kórust. A végén nem tudom, mit akart már kirázni a pálcájából...


 opera.hu oldalról mentve:

Koncertszerű előadás latin és német nyelven, magyar, angol és eredeti nyelvű felirattal

Zenekarunk és Énekkarunk látványos fejlődése 2020 óta lehetővé teszi, hogy minden évad elején afféle erőgyűjtő fohászként elhangozhasson e gigantikus mahleri alkotás, a 8. szimfónia, minden évben más és más kiváló karmester irányításával. Nagyszabású vállalkozásunk előtt 13 évvel szólalt meg utoljára hazánkban a mű, amelyet első ízben 1983-ban (!) sikerült idehaza eljátszani, azóta még kétszer tudták megszólaltatni különböző művészeti intézmények alkalmi társulásai. Aligha van alkalmasabb mű ennél a hatalmas szimfóniánál, hogy elindítsuk Opera Total című zenekari sorozatunkat, amelyből a több együttesnyi zenészünk csaknem minden tagja kiveheti a részét.

Nincsenek megjegyzések: