2022. április 21., csütörtök

 Máté-passió / Keresztkantáták

2022.ápr.14. 19.00 Nagycsütörtök, helyszín: A Magyar Állami Operaház

2022.ápr.16. 11.00 Nagyszombat, helyszín: Eiffel toronyház

Elmondhatatlan mennyire szeretem az Operaházat, mennyire szeretek elmenni előadásokra, amiket itt tartanak. Mostanság zenét hallgatok, ahogy megérkezem az épület elé, és szinte mindig valami olyan dallal fejezem be a sétámat, és állok meg az épület előtt, ami illik hozzá (Mayerling - A hattyúk tava szerelmi rész; Mefistolénál nem emlékszem mi volt, lehet egy Katy Perry szám a nem cukiskodó fajtából; Máté-passióhoz Az Operaház Fantomja tetőjelenet rock verziója Jonathan Young feldolgozása).

Insta bejegyzés (klaudia.kovacs.20)

"Mindannyian megallunk es kialtunk a sirba: Nyugodj bekeben, bekeben nyugodj." A Nagyhét a megrendito Máté- passióval kezdetét vette. Nagyon szép volt, az oratorium 2 és fél oras, megszakitas nelkul. #operahaz #operazenekar #operahazgyermekkara #operaénekes #operaénekesnő #mátépassió #szünetnélkül #németnyelven #repkedtekaszavak #vetitoszoveg #operahouse #operabudapest #megrendítő #konnyvisszafolytos
 
 
 Az estről
Nem gondoltam volna, de teltházas volt az előadás. 2 és félórás oratoriumot hallgattunk, Kovácsházi István, mint Jézus szerepében, kívülről megtanulva szövegét szépen énekelt, szerepelt (leginkább szerintem a szombati Keresztkantátákban teljesedett ki, ott ő egyedüli énekesként vitte hátán a darabot). Kifejezetten kiemelni senkit sem szeretnék, egyformán jók voltak, a  kórus is kiválóan teljesített, illetve hát csodálatos zenekar - róluk -mint általában- szuperlativuszokban kell beszélnem, mert megérdemlik. A kórus a színpadon foglalt helyett, a szólóénekesek az előtérben ültek/álltak, mögéjük és a kórus elé egy ponyvát engedtek le, amin a német szavakat jelenítették meg különböző módokon, szertefoszlottak, egyes megjelenések nagy összevisszaságot keltettek, bizonyos szavak/mondatok jobban ki voltak emelve. időnként pedig egy vagy a kezdetben két különböző személytől származó kéz adta át a mécsest, egyik a másiknak.

A Húsvét szellemiségét megéltem, ráhangolódtam az ünnepre, de valójában mindig elszomorít...


"Oratórium egy részben, német nyelven, magyar és angol felirattal

A Máté-passió Bach legnagyobb műve, mely nemcsak a protestáns egyházzenében, hanem az egyetemes zenetörténetben is felülmúlhatatlan csúcspontot jelent. Bach halála után a mű feledésbe merült. 1829. március 11-én, az eredeti előadás után egy évszázaddal a darab Felix Mendelssohn-Bartholdy vezényletével újra megszólalt Berlinben. A zeneszerző karmester a romantikus előadói gyakorlathoz igazította a művet, egyharmadával megrövidítette, hatalmas (158 fős) kórust és ehhez illő nagyzenekart alkalmazott. A nagy sikerre való tekintettel Bach születésnapján, március 21-én megismételték a hangversenyt, amely jelentős társadalmi eseménnyé vált, jelen volt az udvar és a korabeli német értelmiség színe-java. Ez indította el a Bach-reneszánszot, tágabb értelemben a régebbi zenék feltámasztásának szokását is. 

Az oratórium eredeti kiadója - Publisher: Bärenreiter Verlag / Urtext Edition - Bärenreiter Praha s.r.o."
 
 
 
Insta bejegyzés (klaudia.kovacs.20)
 
Keresztkantáták. Kortars balett vegyitve Bach muzsikajaval. 1 oras eloadas. Hatalmas ovacio es taps Kovacshazi Istvannak, aki a darab hangja volt. A tanc nem volt szamomra annyira megnyero... Boldog Nyulat Mindenkinek! #eiffeltorony #eiffelműhelyház #eloadasonjartunk #keresztkantáták jah, es a kocsi, az a Tunderkiralynobol valo tok veletlenul fedeztem fel, pedig ott volt, szinte az arcomban...
 
A délelőttről
A darab 1 órás volt, felemelkedett hangvételű, magyar-német nyelven szóltak a dalok. A táncosok kortárs balettot adtak elő, néhol eléggé fura volt a kontraszt, a kezdőkép, hogy papoknak vannak öltözve, még a nők is, nagyon tetszett, illetve a térbeli sakktáblaszerű építmény, amin lépkedtek különleges hatást nyújtott. A szöveg elvont, nem konkretalizált volt, a zenekar kisebb felállással szerepelt, mint szokott. A zene csodálatosan szép volt.

 

 



Nincsenek megjegyzések: