2014. szeptember 22., hétfő

A cseh fantom színre lép


Prágai Non replika, Az Operaház Fantomja


Újabb kis hír következzék :)
A bemutatót 2014.09.13-án tartották. 



Már régóta zajlottak a főbb előkészületek. Legtöbb esetben a darab próbáiról készült képek kerültek napvilágra. A néző megállapíthatja, hogy mennyire nyeri el tetszését. 

Az új előadás jelmez szempontjából ötvözi az original 1986-os és a mi magyar Fantomunk szépséges ruhakölteményeit. 

Díszlettel kapcsolatban: van, ami módosult, kevésbé díszesebb, kevésbé van varázsereje, példának okán az orgonát említeném - túlságosan leegyszerűsített, nem is mondanám egy hangszernek:




Ami viszont kiemelkedően szép, az a csónak és a maszkabál jelenetek. Titokzatosságot sugall, és merően érzéki, Christine és a Fantom duettje. Míg az álarcosok őrületes kavalkádjában újra a színek dominálnak (a lengyel non replikát a 2004-es filmhez igazították), csillárok a háttérben, hasonlóan az eredeti La Garnier Operaház díszterméhez. Ha alaposan megfigyeljük - Christine jelmezét tekintve felfedezhetjük az ismerős magyar vonásokat, ami a kék színt illeti, illetve, hogy hercegnős mivolta miatt ismételten elmondható, hogy hajaz az original produkcióra. Raoul esetében az original darab kosztümjéhez hasonlót álmodott meg a jelmeztervező.






Az előkészületekről számos videó is készült, ezek közül szemezgettem nektek párat:

A Fantom "csillárja" (nekem kicsit túl giccses... :P) - úgy tűnik az eredetihez hasonlóan itt a közönség feje fölé emelik a szerkezetet, zuhanása viszont lassabbra sikeredett, mint kellene...



A zuhanás:




Érdekes lehet összevetni a különféle variánsokat, - mostanság igyekszek, minél több információt gyűjteni a non replikákról és természetesen az eredetiről. Az összehasonlítás tárgyát legfőképpen a jelmezek és a díszletek jelentik. 


 


A Hannibál jelenet megint kellő mértékben színeske, mint az eredeti fantomnál. Viszont a rabszolgalányok jelmezében inkább az élénkebb színek dominálnak, a jól megszokott barna színekhez képest, ráadásul fehér harisnyában parádéznak.  Madame Giry (mint az original esetében) zárt, fekete ruhában jelenik meg a színpadon.






Elissa jelmeze a Gondolj rám jelenetben - díszes, és a már korábban említett két darab kosztümjét színekben egyesíti. Itt is elhagyták a kendőt, amely az original változatban fontos szereppel, szimbolikával bír. A prágai előadás kitűnik azon újdonságával, hogy jobban felerősíti Meg és Christine kapcsolatát. Tehát a főhősnő nem rohan folyamatosan a vikomthoz, ha bajban van, vagy fél, hanem a barátnője, Meg segítségét kéri. Az, hogy ez a kapcsolat itt jobban kibontakozik, mint bárhol máshol, kiemeli a non replikák közül. Gondolj rám végén Christine egy fehér rózsát kap az igazgatóktól, illetve a zsinórpadlásról vörös rózsaszirmok hullanak alá, amit a Fantom szór reá. Christine örül (színésznőtől függően, de Monikáét idézem) egy szirmot megtart és nyakláncába rejti. Az Angyali hang/Kicsi Lotte jelenet előtt Christine két levelet kap kézhez, az egyik a Fantomtól származik, a másik a gyermekkori szerelmesétől, Raoul vikomttól. A Fantom utasítására a gazdag fiútól kapott levelet összetépi. Monika Sommerova Christine bensőségesebb kapcsolatot épít fel fantomjához, ez megnyilvánul abban, amikor a férfi megjelenik a tükör mögött és kezét az üveglapra teszi, a lány hasonlóan cselekszik a másik oldalon. 

További különlegességek: Egyetlen jelenet, amit semelyik másik előadásban nem láthatunk, Christine és Raoul eljegyzéséről szól a második felvonás elején. Raoul "Szeress, csak ennyit kérek én" dalt énekli, és átad a lánynak egy aprócska dobozt, ebben rejtőzik a gyűrű. Ezután kezdődik a Maszkabál színes forgatagának megjelenése a színpadon, csakhogy előtte még a leszakadt csillárt (ami az új) fel kell avatni. Madame Giry a két igazgatóval közösen megteszi ezt.

Nagyot ugrok most. A második felvonás nyitójelenetének vége felé, a színes forgatagban megjelenik a Fantom, mint Vörös Halál. Íme, a prágai:



Szerintem nagyon ijesztő. :) Ez volt az első reakcióm, amikor megláttam. Főként furcsa, hogy nem díszíti a fejét semmilyen kalap. Már megszokhattunk - szinte minden változatban van rajta fejfedő. Ezúttal elmaradt, és a látvány letaglóz. A jelenetben Christine nem fél tőle, tudatosan indul felé, nem áll semmilyen varázslat hatása alatt, amikor a Fantom a nyakából lekapja a nyakláncot.

Nos, kérem szépen ez a Győztes Don Juan -  a Fantom saját operájának egyik jól ismert jelenete. Éppen a Túl késő című dallamot éneklik, de a testtartás, hmm.... Akik látták a magyar darabot, esetleg az eredetit is, tisztában vannak vele, hogy a Fantom és Christine között tomboló vágyak fellángolásáról szól a dal. Nagyon csábító és erotikával fűszerezett jelenet, mint láthatjuk a prágai előadásnál sincs ez másként... És eléggé perverz, valahogy Christine-ről a legrosszabbat sugallja...


Az álarcos zseni leplezését követően magával hurcolja Christine-t az Operaház alatti labirintus mélyére. A lány szerelme, Raoul utánuk ered. A képen is jól látszik, hogy az esküvői ruha újra visszatérő elem, ami nálunk egy csodálatosan szép, rózsaszín ruhaköltemény. A Fantom arca szintén szuperül sikerült. A csókot követően úgy tűnik Christine maradna, ám végül Raoul-lal távozik. 


 


Azt mondanám, hogy ez a férfi erősen hasonlít, a mi szeretnivaló Fantomunkra, Sasvári Sándorra. :)





Az előadásról bővebben (bár nem árt, ha tudunk csehül):


(A darab a közösségi oldalon is fent van, itt találhatjátok meg a legfrissebb híreket, a szereplőkről érdekességeket)

Csehül a Fantom csodálatos énekét a kövi linken meghallgathatjátok (kicsit bele kell tekerni.) : 



További információkkal igyekszem jelentkezni. :)

Nincsenek megjegyzések: