2015. november 27., péntek

A Fantom, aki egy életen át üldözi Christine-t (valóban egy életen át...)

Időpont: 2015. nov. 22. 
A film címe: Az Operaház Fantomja (1989)
Rendező: Robert Markowitz
Szereplők: Robert Englund (Fantom), Jill Schoelen (Christine Day)


Csengeri Attila buta módon egy film alapján elkönyvelte, hogy Eriket, Az Operaház Fantomját, Erik Destler-nek hívják, mert ebben a feldolgozásban ez hangzott el (holott a könyvet kellene valósan-tényszerűen kezelnie, tehát szimplán csak Erik a Fantom megnevezése), a Robert Englund-féle 1989-es filmben így került napvilágra ez a név....

Maga a történet szerint, a napjaink New York nagyvárosában játszódik. Christine Day (nagyon kreatívak voltak a névválasztás terén) egy szoprán énekesnő, aki meghallgatásra készül a broadway-i színházak egyikében. Meg barátnőjétől, aki könyvtáros-levéltáros, megkapja Erik Destler kézíratát, a Győzedelmes Don Juan-t. Ám ez csak egy, a sok kotta közül, így megkeresi a teljes anyagot, és ezzel a dallal felkészül a meghallgatásra. A fellépésekor baleset éri, elveszíti az eszméletét, így belecsöppen Destler világába, a férfi a lányt a szoprán szerelmének tekinti....


A film pár jelenete, érdekességek
- Ahogyan felfedezi a kottát egy könyvesboltban, Meg a barátnője a jelenben és a múltban
- A meghallgatáson, a zsinórpadlásról érkezik egy zsák, fejbe veri a lányt, aki ettől a múltba kerül....


- A Fantom első megjelenése, amikor a zsinórpadlás rácsain járkál
- A Fantomnak nem a megszokott maszkja van, az arcát egy arccal fedi el, azaz rávarrja... 
- Az emberek nem félnek tőle, úgy, mint az eredetitől, ez egy más fajta félelem
- Gyerekes örömét leli abban, hogy a zsinórpadláson megöl egy embert, hasonlóan, mint Hasfelmetsző Jack tenné...
- A Fantom Angyali hangként itt is tevékeny és a falból szól a hangja első alkalommal, hogy Christine-nel beszél
- Christine Day a múltban nem csodálkozik rá a helyzetére, hanem tudja kicsoda (gondoljunk Alice csodaországban vagy Óz a csodák csodájára) és milyen világban van, a tudat
- Carlotta és a véres hulla a nő öltözőszekrényében - ha ez nem elégíti ki a horror műfajt, akkor semmi...
- A Fantom (múltba visszaemlékezés alapján) eladta a lelkét az ördögnek: mindenki csak a zenéjéért fogja szeretni, nem a kinézetéért....megégetik az arcát...
- Christine és a Fantom kapcsolata: a Fantom körülnéz, amint megérkezik a páholyába, figyelik-e, aztán a lányt lesi a színpadon. Nekem nagyon tetszik, ha ki van dolgozva a két karakter között a tanár és tanítvány kapcsolat. A vörös rózsa és a pénzérme megjelentetése (Faust előadás, ami igazodik a jelen film történetéhez, hogyan lett csúf a Fantom)


- A Fantom képes a tömegek között megjelenni, a felvarrt arca miatt, ezért összetud feküdni egy nővel, mialatt Christine megismerkedik egy sármos férfivel, Richarddal (alias Raoul)
- A Fantom gonosz oldalának tökéletes megjelenítése (rablótámadás, kungfu)
- A Fantom még nyilvános fürdőbe is jár, csak azért, hogy a kritikust megölje, aki a tanítványát lealázta
- A filmben megjelenik a temető jelenet is, amely tökéletesen ábrázolja Christine kapcsolatát az apjával (Englund rájátszik, a háttérben hegedül, a zár pedig varázslatos módon bezárul). Az első kudarcot követően arról panaszkodik, hogy nem tudja, képes lesz-e a továbbiakban folytatni az éneklést.... - az egyik legjobb jelenet szerintem!
- Christine és a Fantom elmennek a férfi rejtekhelyére, nagyon szép, misztikus, föld alatt van, rengeteg gyertya körülöttük. A lány megtalálja a Don Juan kottáit, és szeretné, ha a férfi eljátszaná neki a művét. A lány az inspirációja, és a nő elénekli a részét... abban a pillanatban találja ki a szövegrészeket... A Fantom megkéri a kezét...


- A patkányfogó a Fantom ellensége, először a temető jelenet után láthatjuk, aztán a Maszkabálon, méghozzá találó jelmezben
- A nyomozó és Richard egy templomban vitatják meg, hogy Christine Day nevében követnek el gyilkosságokat (rájönnek, hogy mindehhez Erik Destler-nek van köze - aki eladta a lelkét az ördögnek, hogy a világ szeresse őt a tehetségéért - ám az ördög megkérte az árat a kívánságért, elcsúfította a férfi arcát) - a Fantomot csak úgy lehet megölni, ha megölik a zenéjét...
- A leggusztustalanabb arc Englundé..
- Christine igyekszik lehúzni az ujjáról a gyűrűt, de az sehogy sem jön le
- Maszkabál jelenetet is megkapjuk a feldolgozásban, senki nem fél a Vörös Haláltól (sőt, senki sem hökken meg, hogy rémületes jelmezben parádézik a forgatagban), kikezd Carlotta-val, Christine szerelmet vall Richardnak
- A Maszkabál alatt Carlotta feje a puncsba kerül, a rémületes pillanatban a Fantom felkapja és elrabolja a lányt...
- Az énekesnő csak most látja első alkalommal Destler arcát...
- Az alagútrendszerben megöli a patkányfogót és kísérti a lány megmentésére siető rendőröket
- Richard meglövi a Fantomot, és a lány is küzd a Fantom ellen (dulakodás közben harmadik fél - kit lőjek le?), Richardot is leszúrja, felgyújtja és még a mélybe is taszítja...cuki... Christine felborítja a gyertyatartókat. "Csak zene és muzsika örök életre" - azért Destler esetében elgondolkodnánk, hogy akarunk egy közveszélyes szociopatával együtt élni...ráadásul örökre.. Christine dönt, és lelövi, a nyomozó többször lő rá, de életben marad, viszont a lány elereszti a Fantom kezét és így megszabadul a gyűrűtől is, de elveszíti az egyensúlyát, elesik a gyertyatartóval, és ismét a jelenbe visszatér...
- Ájulásakor a Fantom a jelenben is megjelenik, immáron nem összeszabdalt arccal. Ő egy producer. Aztán mégis kiderül, hogy az arca....hát az az arca...
- Christine megöli a férfit, leszúrja és a csatornába dobja a kottákat...
- A lezárásban újra felhangzik a dal, amit a Fantom írt, egy utcai zenész által


A helyszín:
A jelenben New York, míg a múltban, "London" vagyis Kecskemét. :) Merőben megkeverik itt a darab értelmezhetőségét, helyszínileg nem Párizsban, hanem Londonban játszódik (egyik szereplő állítása szerint Christine szereplése a darabban Carlottat felbőszítette, hiszen az amerikai társulat együtt játszik a londonival) a történet. Londoni Operatársulatot megemlítik, amikor a színikritikus írását olvassák! 


De az eredeti helyszínt illetően, Magyarországon forgatták a film jelenteit, az Operaház itt nem más, mint a kecskeméti Katona József Színház.

Szereplőkről
Freddy Krügertől nem szabadulhat meg sohasem Robert Englund, így a Fantomjába is belecsempészte a legismertebb gyilkos karakter "szimpatikus" vonásait... És kidomborította a beteges, elme zavarodott és utálatra méltó figurát, ezért érdekes is érdekes lehet számunkra, ahogyan ő jellemezte a Fantom karakterét. A jelenben visszatér a szerelméhez (ami megint felvett egy érdekes elméletet, ami alapján elmondható, hogy az álomból szintén kilépett karakter valósággá vált. Illetve pusztán maga a tény, hogy időutazóként a jelenbe tudta követni a lányt...) Jill Schoelen Christine Day-ként kissé szerencsétlenkedett, főleg nagyon buta volt az időutazás jelenete, miszerint egy fentről érkező zsák fejbe kólintja, miközben a meghallgatás alatt megénekli a Destler művet. A jelleme fejlődött, a végén már ő is szembeszállt a Fantommal, hiszen a szerelmét is megölte az őrült pasi... Richard-ot alakító színészt nem emelném ki, nála, csak az volt érdekes, ahogyan a végén megölték...

Az biztos, hogy bátran kijelenthetjük, hogy az egyik, vagy talán a legvéresebb és legerőszakosabb változat a Fantom filmek közül...

A győzedelmes Don Juan dallama, amely végigkíséri az egész történetet. "Egy életen át itt bent dúdol egy dalt!"

Link:


Nincsenek megjegyzések: