2023. november 9., csütörtök

Megtanultam elengedni a kezüket...de vajon az új belépőkkel is megéri megnézni? !20 éve a magyar színpadon a magyar Fantom!

2023. 11. 03. 19:00-22:15
Madách Színház - Az Operaház Fantomja

Folytatódik a varázs!

2023. novemberében ünnepli a Madách Színház Az Operaház Fantomja 20. születésnapját. A teátrum már hagyományosnak mondható nagyszabású jubileumi előadással várja a nézőket, újra a színpadon láthatják majd mindazokat, akik az elmúlt 20 évben sikerre vitték a Fantom romantikus történetét.

 

2023. nov. 3-át írunk, amikor készültem délután-esti órákban a csodálatos Fantom 20 éves jubileumi alkalmára. Előzetesen aggódtam a helyeink miatt, mivel második sorban, oldalról, az erkélyen nem a legjobb a látószög, lévén, hogy az első sorban ülök takarhatnak...szerencsére a kételyeim nem igazolódtak be.

Amikor a Madách-hoz értem, belépvén az előcsarnokba, nem néztem meg a szereposztást, azt akartam, ott helyszínen lepjenek meg. És valóban meglepetésként ért és felüdülés volt látni a számomra legszerethetőbb Raoul-t (Homonnay Zsolt) az árverési jelenetben. 

A 20 éves jubileumnál, akárcsak az előző ünnepi előadások estében a már jól bevált szereplőváltós koncepciót vetették be, sorrend alapján, a lányok esetében, Krassy Renáta kezdte, őt váltotta az Éj zenéjét követően Fonyó Barbara, majd a temetőben Mahó Andrea került a figyelem középpontjába. A leköszönő lányok szerepeltek a jubileumban, hiszen elengedhetetlen az ő tevékenységük, a szereplésük 20 boldog esztendőt tudhatnak maguk mögött... Ildomos volt, hogy az ünnepi forgatagban ők legyenek a kiemelt szereplők, a jól megszokott csapat, de sajnos utoljára vannak most együtt (illetve, még 1x megismétlik a jubileumot, akkor is együtt lesznek, nov.19-én.). A Fantom tekintetében szokásos sorrend volt, ahol a lányok váltva lettek, ott ők is, Posta Victor, majd Csengeri Attila, végezetül Sasvári Sándor érkezett meg. A sármos vikomt szerepét az első felvonásban Homonnay öltötte magára, majd „csúnyán leváltották” a Maszkabál jelenetben, Solti Ádám személyében. Annyira kedves ez a jelenet, hogy a fiatalabb Raoul-t választja az aktuális Christine az idősebb helyett, aki a „nincs mit tenni” széttárva kezeit, hatalmas tapsot kapott, és még komoly, csalódott arcot is vágott, miközben lehajtott fejjel kullogott a takarás felé. Isteni jelenet, a váltások közül a kedvenc! 😊

További szereplők voltak

André igazgató: Barát Attila és Sánta László (Barát régi szereplő, de csak kisebb figurákat jelenített meg, több, mint 7 éve talán, hogy igazgató lett; Sánta pedig tavaly lépett be a szerepbe, miután Szerednyei Béla szakított a színházzal)

Firmin igazgató: Galbenisz Tomasz és Weil Róbert (kezdetektől fogva alakítják a szerepet)

Primadonna, La Carlotta: Pándy Piroska és Röser Orsolya (a harmadik váltójuk, Sáfár Mónika, szuper, humorban mindent visz, ezért kicsit sótlannak, erőtlennek éreztem a primadonnákat az este folyamán)

Tenor, Umberto Piangi: Szerekován János és Sándor Dávid (Szerekován 2014 körül érkezett a csapathoz, máig egyik kedvenc megformálóm a szerepet illetően; Sándor Dávid tavaly került be, most sok vizet nem zavart, de a szerepre hangilag nem alkalmas...harmadik váltójuk nem volt jelen, Derzsi György)

Madame Giry: A drága két asszony, Bajza Viktória és Bencze Ilona utoljára szerepeltek a balettmesterként, hiszen időskorúkra való tekintettel, váltás történt. Új szereplők érkeztek, a mostani blokkban veszik át a helyüket, Kecskés Tímea és Wégner Judit. Kívánok nekik sok sikert és csodálatos éveket a Fantom családban!

Meg Giry: Pacskó Dorka és Zsitva Réka szerepeltek, halványak voltak, különösebben nem voltam elájulva tőlük, elődjeikhez képest nincs különösebben fontos feladatuk, jelenlétük a színpadon. Zsitvának kicsit remegett a keze, amikor a maszkot és a rózsát a fináléban a kezében tartotta. A szokásos sorrendet (amikor megemeli a tárgyakat) annyira nem tartotta, máshogy volt elhelyezve a két tárgy egymásra, vagy a kezeinek suhintása miatt éreztem így... Mindketten új beállók, bár Zsitva korábban került be a darabba, még Lóránt Enikő ideje alatt, akit tavaly tettek ki szerepéből, mondván testalkata miatt nem alakíthatja tovább Meg-et...botrányos a kizárása, hiszen tudvalevő, nagyon szerette a szerepét, és sokan (köztük külföldiek) elismerő véleménnyel voltak szerepformálásáról, egyike volt a legjobb alakítóknak...(további alakítók voltak: Ladinek Judit és Haffner Anikó, Kuthy Patricia és Várady Viktória-ő már nincs közöttünk)

A leköszönő igazgató ezúttal egyedül volt a tapsrendnél, Szolnoki Tibor személyében. (Korábban Lőtte Attila és Koltai János alakították a szerepet, ők időskorúakként nem folytatták, 2020 után, most Szolnoki társa Sövegjártó Áron, aki egy fiatalabb direktort formál. talán drasztikus változás, mert megszoktuk, hogy idős a leköszönő diri, de úgy érzem, működik).

Szintén egyedül volt jelen, a korrepetitorként Laklóth Aladár (őt a kalapból húzták elő, mert már kilépett a darabból, jelenleg Baksa András, Bognár Zsolt és Borsányi Dániel a figura alakítói. Bognár volt az eredeti régi váltója Laklóthnak, számomra mindig összetéveszthető volt a kettő) és Joseph Bouquet szerepében Mező Zoltán (elődök: Vikidál Gyula és Barabás Kiss Zoltán, mostani váltótárs: Ekanem Bálint, aki kifejezetten érdekesen ábrázolja az akasztását hangképzés terén).

Az árverési kikiáltó Pusztaszeri Kornél volt, nem jött meghajolni a darab végén (kezdetektől fogva alakítja ezt a kicsi szerepet, váltója volt Horesnyi László, aki szegény már nincs közöttünk, illetve a aktuális váltói. Bognár Zsolt, Lőrincz Sándor)

Madách színház felvétele (forrás: Facebook)

 Hibák vagy emlékezetes pillanatok a jubileumról:

- A mikrofonnal eléggé sűrűn voltak problémák, de a leleményes szereplők (20 év rutin, ugye) énekeltek, tovább folytatták szövegüket, miközben elhalkultak, majd ismét rendes hangerőn szólaltak meg... az első felvonásban ez még nem volt akkora nagy baj, viszont a másodikban már egyre sűrűbben fordultak elő az ilyen esetek

- Mahó Andrea szöveget tévesztett, az utolsó negyed órában, egy mondat nem hangzott el részéről, pedig mindkettő férfi (Sasvári és Solti) ránézett, várták a mondatot ("Hiába minden")

- Az első felvonás egyik kiemelkedő jelenete a tető, amikor Christine és Raoul szerelmet vallanak egymásnak, a Fantomnak is jelen kell lennie, mégpedig a kupolán ékeskedő szoborcsoport talapzatánál kuporog... ehhez képest, nem volt ott...és ez akkor derült ki, amikor a két szerelmes egymás nyakába borult, és a Fantom oldaltakarásból besétált, rájuk nézett (mint, akit zavar, hogy mások is megtalálták a helyét vagy azt mondaná magában, Ezek mit keresnek itt?) és fellépdelt a lépcsőkön, hogy helyét elfoglalja... ez egy olyan jelenet volt, hogy örök emlék marad... és kissé komikus helyzetet teremtett, nekünk nézőknek, meg kis félmosolyt az arcunkra…

-  Szintén a tető jelenete, a dalt követően, Homonnay és Fonyó hosszas ölelkezése, és ahogy Homy simogatta Fonyó hajzuhatagát, egy olyan érzést engedett kelteni, hogy örülnek egymásnak, még egyszer átélhetik-megélhetik a pillanat varázsát...és ez annyira szép volt, láttam a férfi arcát (tökéletesen tükröződtek az érzelmek rajta), a tekintetén minden finom érzelem megjelent és ez szívet melengető jelenet volt számomra. Örök kedvenc.

- Maszkabál jelenetben az egyik beöltözött művésznek (táncos vagy énekkari tag?) lekerült róla a jelmezének egy részlete (hogy pontosan mi volt az, nem tudni, mert nem lehetett beazonosítani hirtelen, - sokáig nem is volt a színpadon), az egyik táncospár férfi tagja felvette, pördült vele egyet, majd kidobta a takarásba, a társnője nevetett a mozdulatsoron.

- A temető dalt követően a hatalmas tapsorkán, amit Fonyó Barbara kapott, nála itt látszódott az előbb megfogalmazott érzés. Tudta, hogy a közönség szereti. Minden érzelem megmutatkozott az arckifejezésében, talán büszke is volt abban a pillanatban. Megélte a közönség szeretetét.

- Solti Ádám és Bajza Viktória futnak le a Fantom rejtekhelyéhez, egy hídon kell átvonulni, majd adott pillanatban elesni a vikomtnak. A probléma csak az volt, hogy előbb értek az adott "leesős ponthoz" és azt lehetett látni, hogy csak állnak, míg az adott részhez nem ér a zenekar...és akkor bedőlt lábbal a Solti.

- Mahó Andi, elengedte a Fantom kezét, és sietett választott szerelmeséhez a csónakba, de arckifejezése alapján szomorú volt, berekedve kezdte az itt szokásos szerelmi kettősnek az első hangjait. Nem nézett Solti Ádámra, de a Fantomra sem, csak maga elé tekintett.

A darab szerkezete, a lejátszott videók miatt, szétesett és zavaró is volt a jelenlétük, mert a szokásos varázs, a beszippantós rész - később aktiválódott. 

Extra tartalmak, a videók: Az 1. felvonás előtti-közbeni felvétel a darab bemutatója körüli időszakot ismertette, újdonságként felfedeztük, hogy több megszólalása volt Bíró Eszternek; Csengeri Attilának ahogy ment ruhát próbálni, miközben Sasvári Sándor a zenekarral behangolt a nagy büfé csarnokban. A 2. felvonásban taglalták az ünnepi alkalmat, köztük szó esett a 10 éves jubileumra meghirdetett versenyekről, a kulisszajárásról. A 3. videó-összeállítás, az igazgató eszét dicséri. Senki ne sértődjön meg, kisgyermekek hódolatát közvetítették nekünk. Ugyanis a mostani 20 éves jubileumra meg volt hirdetve szintén egy verseny, amiben elmondhatták a rajongók, miért szeretik a darabot - ennek a nyereménye a felújítópróba megtekintése volt. De az igazgató kreatívan és full korrekten 3 kisgyermek videóját mutatta be, egyikben két lány szerepelt, akik a darab címének első betűiből a darabhoz köthető gondolatokat fejtették ki, egy-egy szó erejéig. Míg a másik videóban egy kisfiú szerepelt, ő még énekelt is, a tetőjelenet dalát. Az igazgató részéről ez korrektségre utal, senkit nem ért meglepetés, senkinek nem kellett „szégyenkezni” vagy inkább pironkodnia, mert a közönség is látja a videót, amiben kifejtésre kerül a rajongása a darab iránt…

Szirtes Tamás megjelenését ováció fogadta, és állótapsban részesült. Azt azért ő is megjegyezte, hogy ahogy az emberek se mindig a pontos születésnapjukon tartják az ünnepet, úgy a darab esetében is ez történt… (magyarázat gyanánt, hogy miért nem május 30-án lett műsorra tűzve az ünnepség)

Ami hiányzott: az új szereplők bemutatása, valami összekötő kapocs - ha nem a jubileum, mi más lehetne alkalmasabb rá? - mint bemutatni az új szereplőket, akik a lányokat váltani fogják a továbbiakban, illetve a fiúkat is lehetett volna kérni, hogy jöjjenek, bár - elnézést, de talán a vikomt nem annyira erős a három főszereplő közül (szövegileg biztosan nem), de, hogy a lányokhoz illett volna hasonló le-és felköszöntés, abban biztos vagyok. Stafétabot átadása... újabb 20 év az új beállókkal...stb. mégis valami…mert a jubileumok (nov.3. és nov. 19.) az elsők szerepelnek, viszont a Fantom blokkban már az újak alakítanak…

Az biztos, hogy a legemlékezetesebb jubileum volt, amin valaha részt vettem. Maga a tudat, sajnos, hogy leköszönnek a női főszereplők, fiatalítás történik…másrészt 20 az 20 év. És boldogság, hogy ez a darab ennyire tud szárnyalni, hogy ennyire szereti a közönség, és, hogy még mindig vannak olyan emberek az országban, és gondolok itt inkább az ismeretségi körömre, akik még nem látták ezt az előadást, amit mindenképpen, ha nem is leszel rajongója, de 1x MEG KELL NÉZNI A MADÁCH SZÍNHÁZBAN!

EZÚTON KÍVÁNOK BOLDOG 20. ÉVFORDULÓT AZ OPERAHÁZ FANTOMJÁNAK! 😊

Megosztom tartalmaimat. A tapsrendet követően a főcímdalt elénekelték a főszereplők.

 
 













Linkek:

Cikkek:

"17 olyan közreműködő művész van a magyar előadásban, akik a kezdetek óta, azaz 20 éve játszanak a darabban. Két Fantom: Sasvári Sándor és Csengeri Attila, Carlotta szerepében Röser Orsolya és Sáfár Mónika, a Firmin karakterét alakító Galbenisz Tomasz és Weil Róbert, valamint a Kikiáltót megformáló Pusztaszeri Kornél, tíz művész pedig a kórust erősíti a kezdetek óta, ők is többször feltűnnek a színen." forrás: zene.hu

921-szer játszották a 20.évfordulós előadással együtt :) forrás: blikk

 Eltér, de kapcsolódik a Fantomhoz:

 

Nincsenek megjegyzések: