2021. október 12., kedd

Aranybérlet és Vígszínházi vígasságok

 

A doktor úr
 
Első alkalom, hogy igazi színházi előadásra megyünk, amit a teátrumok belsejében tartanak, nem a tetőteraszon, nem az épület előtt, vagy bárhol másutt. 

Nagyon jó és nagy élményt biztosított, hogy újra bent lehetek, és végre a Vígszínház elkezdte törleszteni az adósságot, míg sajnos tudomásomra jutott, hogy az Erkel Színház esetében nem tudom az utalványokat beváltani, mivel egyik művészről kiderült, hogy Covidos... de minden megoldódik, egyenlőre október 17-ig nem lehet az Erkelbe menni.

A Vígszínházban nagyon jól éreztem magam, kevesen jöttek el a produkcióra, az előzetes online felületen látott teltház ellenére. De ez egyáltalán nem zavart, így legalább egy egész sort a magunkénak tudhattunk.

A színház netes portálján olvasható tájékoztató alapján járt el, vagyis mielőtt beléptünk az épületbe, lázat mértek, a maszk viseletére felhívták a figyelmet, kézfertőtlenítőt a kis előcsarnokban biztosítottak. A teátrum biztosított 2 fajta maszkot, mindkettő vászonból készült, ha jól emlékszem, de míg az egyik semleges, egyszerű bézs színű volt, ezt 200 Forintért árulták az előcsarnokban, úgy a másik maszk, mivel a színház logója szerepelt rajta már 200 Ft-ba került... kissé sokkaltam, nem is vettünk.

A darab egy furfangos szélhámosról illetve annak "sztár" védőügyvédjéről szólt. Prózai előadás, mely nagy neveket sorakoztatott fel. Nagyon tetszett, jó humort képviseltek, vicces szituációkat hoztak, ugyanakkor Balázsovics Editnek a ruháitól voltam elámulva vagy inkább megbotránkozva, hiszen szerencsétlenre olyan kollekciókat erőltettek, amik látványosan megmutatták a testének egyes pontjait... A főszerepet, vagyis a betörő Puzsért Dinó Benjamin alakította, akivel a későbbiekben fogunk találkozni, hiszen ú vette át Vécsei H. Miklóstól Nemecsek karakterét a Pál utcai fiúkban.

Észrevételek...
Fesztbaum Béla egy ideges pillanatában a szöveg közben akkorát köpött, eltalálva ezzel kollégája ruházatát...
 
Balázsovics Edit 2. felvonásban mellbedobással vagyis inkább kidobással győzőtt...XD
 
Szerbusz Józsi - már olyan köszönésforma amit muszáj a hétköznapokban szánkra venni, mert a vicces részeg pillanatot idézi meg.

A doktor ur izgalmas, humoros es rendkivul dinamikus eloadas. Jo volt ujfent koszinhaz falai kozott leledzeni, ugyis, hogy maszkot kellett viselni. Nem volt gond. 😷 2 hettel ezelott. link


-----
II. Richárd

Lilla barátnőm véleménye összefoglalja az én meglátásomat is, így az ő szavait idézem:
"A szombat estét bulizás helyett egy Shakespeare királydrámával töltöttük a Pesti Színházban. 😍 II. Richárd és Henrik Bolingbroke barátságból és rokonságból lett ellenségeskedését szívszorító volt végignézni. Főleg a hatást fokozó vágóhidas díszletben. A darab jól bemutatja a körforgást, hogy hatalmon nem lehet jó döntéseket hozni. 🤴🇬🇧
Egyedül a két felvonás közötti ellentét volt a furcsa: a zsarnokoskodó Richárd miért mondott le végül a koronáról? A korábban a királyért rajongó Henrik miért támadt végül ellene? Ennek ellenére Richárd lemondása a kedvenc monológom a darabban, mikor elmondja, hogy "baj bírni és nem bírni a koronát". 👑
Megértem azt is, ha valakinek tetszik és azt is, ha nem tetszik a darab. A képisége elég megosztó lehet. Viszont Vecsei H. Miklós tehetségéhez nem fér kétség. 💁
(II. Richárd, Pesti Színház, 2020.09.26.)"
 link

Csiby Gergely aznap este volt beugró a darabban, ezért tapsolták meg a kollégái a produkció végén, mi nem értettük az okát, hétfőn szereztem tudomást róla, hogy ez volt az első szereplése. És úgy tűnik jól teljesített.
 
Shakespeare II. Richárdjában sokfajta érzelmet láthatunk, a groteszk, a modernség, a kor sajátosságai végig jelen és szerepeltetve vannak. Én is úgy gondolom, hogy aki ezt a fajta stílust, rendezést nem bírja, valóban nem muszáj, hogy végigülje a darabot, de szerintem megéri, mert érdekes, és egy akármennyire is fura, de gyöngyszem a Víg darabjai között. Sok agresszió, ordibálás jellemzi, amitől nekem is időnként elment a kedvem, ugyanakkor hajtott a kíváncsiság, mégis milyen véget érhet a király története? Akit sajnos megöltek a Towerben, pedig semmi értelme nem volt, lemondott a trónról, behódolt az új királynak... II. Richárd történetét és a jellemét is sokban párhuzamba tudom vonni Néró császárral. A sztori szinte a megegyezésig ugyanaz, ugyanakkor Richárd nem bolondult meg a végén...
 
A történet elején 4 ember ismerhetünk meg, és még előtte a királyt, aki magában elmélkedik az uralkodásról, azt gondolnánk, hogy ez egy átlagos "szavalós" prózai előadás lesz, de nem, mert a színészek cselekszenek is... a 4 ember, aki a "tóparton lubickol": a király, a jövendőbeli királyné aki ekkor még Henrik szerelmeként van jelen, egy unokatestvért, aki a végsőkig hű a királyhoz és egy barátot láthatunk, aki ellenséggé válik az unokatestvérrel, de majd annak leghűségesebb szövetségese lesz.
 
Bizarr jeleneteket igyekeztek belecsempészni a sztoriba, többek között a királyné ópiumtól delíriumos álmát, amiben először felveszi menyasszonyi ruháját és szalad a király felé (vélhetőleg) majd terhességet eljátszva, világra segítenek egy véres fejet...amit aztán egy púpos vesz át a bábától, és sétál vele a színpad szélére, felmászik a lépcsőn egy emelvényre, míg a másik oldalon fóliában csomagolt menhelyesek a tűz körül ülve csoportosulnak - mennyei kép, nem igaz? De vajon mit szimbolizálhat? Richárd gyermekének a jövőjét? Henrik terveinek kudarcát Angliában?

Mivel nagy a rokonság, szükségszerű a halál motívum, egyiknek a temetésén fakadnak ki egymásra, másik esetben valakinek a gyilkosságát tervezik és hajtják végre...királyi nemzedékek így váltják egymást. 

A darab díszlettervezője egyszerű elemekkel dolgozott, műanyag fóliákat függesztettek fel a színpad fölé, illetve láncok lógtak le a padlástérről, amibe vagy beleakaszkodott egyik-másik szereplők vagy fejek lógtak alá... a színpad elejébe egy kis medencét helyeztek, melyet vízzel töltöttek fel, sokszor szimbolikus jelentéssel bírt, megragadó pillanat, ahogy a király a bűnt próbálta lemosni magáról, ahogy mezítláb végig gyalogolt benne...


A jelmeztervező szabad kezet kaphatott, hisz a kortárs, modern ruházathoz rendeltek a korhű kellékeket, úgymint Richárd koronáját, vagy Henrik lovagi láncos fejfedő. 
 
 
II. Richárd - röviden, tömören összefoglalva
Nyomasztó előadás volt, volt egy idősebb házaspár akik a 2. felvonást már nem ülték végig, de barátnőmmel bátrak voltunk. Elmentünk, megnéztük.
 
Henrik és Richárd pozitiv rokoni kapcsolatból lesz ellenségeskedés. Teszem hozzá, hogy egy nő miatt....a díszlete a vágóhidat idézte. Itt találtam rá Csiby Gerire, akit napi sorozatban szerepel, és örömmel vegyes csodálkozással tekintettem rá, nem beszélve arról, hogy a darab végén kapott a kollégáitól külön tapsot, ugyanis aznap állt be a darabba.
 

Pesti Szinhaz, II. Richard, a tortelmi darab rendkivul izgalmas, ugyanakkor kello borzongast es akar sokkolo pillanatokat is tudott okoznk szombat este. Masfajta rendezes volt, mint amit megszokhattunk, de ettol volt egyedi. A szereplok mind nagyszeruek voltak, sot volt egy ujonc is, aki aznap debutalt. Nem is tudtunk rola 🤭 #pestiszinhaz #maszkbanaszinhazban #iirichárd #proza #durvarendezes #felelemesreszketes #adrogoskiralynoremalma #azvoltalegjobb #paranleleptekszunetben

 klaudia.kovacs.20 insta
 
 
 
Nem tartozott az Arany bérlethez, csupán egy gondolat volt, hogy elmegyünk a Mágnásra...

Mágnás Miska
"Vas megyei gyerek vagyok" - a nyelvezetét kicsit modernizálták, nem is riadtak attól vissza, hogy egy-egy csúnya szót belecsempésszenek. Első meglátásra talán fura is volt az egész szituáció, hiszen a Vígben ültünk egy operetten és nem az Operettszínházban egy operetten. Mindezek ellenére jól szórakoztunk, bár az elején az a sok arisztokratikus beszéd untatották tette a darabot...  Ifjú Vidnyánszky nagyszerű színész, mint a Richárdban Henrik karakterét, itt a Miska szerepe sem állt tőle távol, és részéről ment a bolondozás. Szilágyi Csengével briliánsak voltak, aki a tenyeres talpas Marcsát ábrázolta.
 
A környezet az modern volt, 3 felvonásos előadás, holott mi a barátnőmmel úgy voltunk, hogy szerintünk a 2. felvonással teljes volt a mű, nem kell a harmadik, de akkor a két lírai főszereplő nem talált volna egymásra... 
 
Meghökkentő pillanat volt, hogy amikor Tasziló grófként bemutatják Miskát szmokingban, kikent-kifent tiszteletteljes figurát várunk, erre megjelenik köntösben...



A Nagy Gatsby
Kereken egy évbe telt, de újfent buliztunk a  Nagy Gatsbyre.
A darab világi hangulatára emlékeztünk a múltból, aztán rájöttünk, ahogy bent ültünk, hogy a darab végig rettentően szomorú... nemcsak a 2. felvonásban, de már az elsőben minden letargikus, minden szereplő boldogtalan, de egy fényűző álcával takaróznak, és látszólag boldogságot imitálnak...
 


Nincsenek megjegyzések: