2021. december 13., hétfő

A 4-ek hete, 2 színház, dupla élmény - 3.rész

 A Vígszínház után átmentem az Erkel Színházba, kicsit duplázni. :)

Elsőként az István, a király-jal indítottam, szombaton, majd vasárnap egy balett gálán vettem részt, ahol Dózsa Imre művészt ünnepelték.

Link: https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/istvan-a-kiraly-2020/

 


Instagramra írtam:

Brody es Szorenyi csodalatos remekmuvet  meghallgatom, Szent Istvan napjan meg kotelezo alapmunek szamit. A rockoperabol operava alakitott darab kivalosagahoz nem fér ketseg. A zenekar nagyon adta (xilofon, harfa, aprobb kattogtato ize) es az enekkar kitelepult a nezoterre, adva a szinhaz altali akusztika, mely fantasztikusan vitte a hangot, eros enekekari jelenletet biztositva. A szereplok is mind nagyszeruek voltak,bar szovegbeli rontasok akadtak. A diszlet minimalista volt, vegul is tenyleg a zene dominalt, erre fektettek a hangsulyt, illetve az enekesek mikrofon nelkuli hangi kvalitasaira. Remek volt es erdemes elmenni! 2x meghatodtam, tetszett, hogy Istvanban lelkiismeretfurdalast keltettek a gyilkossagok, a poganyoktol elvettek Gézat, Réka rendithetetlen keresztény hite es a Sámán dal/jelenet. #erkelszínház #istvanakiraly #opera #operabudapest #bródyszörényi #kingsteven #népdal #samanizmus #magyarinsta #ujjitasok #olyannagyonjóvolt #alapmű #állótaps #standingovation #unomapolitikát #szinhazszerelem #szinhazifoto #phantominaszinhazban #maszkbanaszinesz #csatajelenetmini

Rockopera szimfonikus operaváltozatának ősbemutatója

 A zenekar mindig bravúros szokott lenni, de ez a  mostani áthangszerelés volt az egyik legkitűnőbb szereplésük! Az énekkar ketté volt választva, hogy a hangzásnak adjanak, egyik felük a színpadon szerepelt, míg a másik felük a nézőtéren, az erkély és emeleti páholyokban foglalt helyet. Nagyon furcsa volt, amikor beénekelt az egyik. Azt hittem, valakinek nagyon jó hangulata van...aztán persze kiderült, hogy ők is szereplők voltak. Nagyon fifikás rendezés, meg kell hagyni. :)

Tipikus operaénekes testalkattal rendelkező férfiak alakították Istvánt (Pataki Adorján) és Koppányt (Szegedi Csaba), nagy mellkas, kissé hordó alakú test, nagy, lágy, de emellett kellemes énekhang. 

Szinetár Miklós rendezte, Bródy és Szörényi zenéjét operás átírásban tálalta a zenekar. El voltam ámulva. A darab végén állva tapsoltunk, bár mondjuk a Himnusznak is jócskán volt hozzá köze, de a darab, az alkotók megérdemelték az álló éljenzést. 

Rendezésben egyébként érdekes kérdést lehet felvetni, hogy ha én keresztény vagyok magánemberként, hajlandó vagyok-e a keresztet ketté törni, amit a lányom az arcomba nyom? Történt ez, amikor Koppánynak elege lett, hogy Réka folyton térdepelt és a keresztet tartotta kezében. 

Szereplők közül nekem csak a Gizellát alakító művésznővel (Rácz Rita) volt gondom, az ő hangja fülsikító volt. Saroltot alkotó énekesnőt (Wiedemann Bernadett), nagyon kedvelem, de ő sem tudta a hangokat megfelelően felvinni, amikor magasan akart énekelni, akkor elakadt a hangja, és nem jött át a mondanivaló, ahogy szerette volna, kissé elhalkult, kétlem, hogy a 20. sorban vagy akár fent a karzaton hallották a hangját. Neki valóban, nem ártott volna, ha kap mikrofont. Ugyanis az énekeseknek saját erőből kellett, hogy beénekeljék a színpadot és a nézőteret.

Kedvenc jelenetem: a sámán megidézi a szellemeket és az isteneket, de több pillanat is volt, ami megragadt, jól lett rendezve, az új meglátások, képi és természetesen a zenei formációk mind hozzátettek az élményhez.

A darab nagyon jól sikerült, imádtam. :)





 

DÓZSA IMRE BALETTGÁLA

Instagramra írtam:

Link: https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/dozsa-imre-80-balettgala-2021/eloadas-202111211900/

Dozsa Imre egy bamulatos tancmuvesz volt a multban es szeretnivalo tanitomester, akihez bizommal fordulhatnak a tanitvanyai. Az est folyaman az altala jatszott darabokbol lathattunk reszleteket, sot egy, a felesegevel kozos gyonyoru koreografiat is megcsodalhattunk a mostani tarsulat 2 tagjatol (Radziush Mikolai es Kerenyi Barbara). A jeleneteket mrgszakitottak kulfoldi illetve hazai balettmuveszek/igazgatok megemlekezeseivel es koszontesevel. Az eloadas vegere az unnepelt is megjelent, akit viragcsokrokkal es aranyesovel  lett fogadva. Kisgyerekek is felleptek, volt klasszikus blaett es modern. Csodalatos pas de deux-ök, duok, csoportos tancok, Spartacus hibádzás, talán, mert az a hasoncsuszas furcsa volt, akar a Kör gonosza. #dózsaimre #balettgala #balettmester #erkelszínház #balett #balance #magasugrasok #magyartehetségek #hattyúktava #seherezada #spartacus #adagiotte #pasdedeux #pasdedeuxfeature #modernkoreografia

Amikor a programot áttekintettem, nem tudtam mire számíthatok, és amikor közölték, hogy lesznek videófelvételek, kissé lement a jó hangulat mérőműszerem. - mert az ilyesmik, rendszerint nagyon unalmasak szoktak lenni. Szerencsére beletettek pár szép, korabeli felvételt az ünnepeltről, így láthattunk, hogyan mozgott fénykorában a színpadon.

A program a következő volt:

Cselekmény

1.      Mráz Kornélia – Pjotr Iljics Csajkovszkij: A hattyúk tava – Magyar Tánc

Közreműködnek: Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei

Balettmester: Mráz Kornélia

2.      Ferdinand Hérold – Sir Frederick Ashton: A rosszul őrzött lány – Szalagos pas de deux

Közreműködnek: Pap Adrienn, Timofeev Dmitrij

Balettmester: Aradi Mária

3.      Seregi László – Aram Hacsaturján: Spartacus– pas de deux

Közreműködnek: Tanykpayeva Aliya, Kekalo Iurii

Balettmester: Pongor Ildikó

4.     Agrippina Vaganova – Cesare Pugni: Diana és Akteon – pas de deux

Közreműködnek: Wakabayashi Yuki, Topolánszky Vince

Balettmester: Mirzoyan Albert

5.     Dózsa Imre – Gustav Mahler: Adagietto

Közreműködnek: Kerényi Barbara, Radziush Mikalai

Balettmester: Dózsa Imre

szünet

6.     Besh o droM – Kovács Dénes: Ha megfogom az ördögöt

Közreműködnek: Magyar Nemzeti Balettintézet (Molnár Gergely Apor, Molnár Örs Domonkos)

Balettmester: Kovács Dénes

7.     Harangozó Gyula – Nyikolaj Andrejevics Rimszkij-Korszakov: Seherezádé

Közreműködnek: Földi Lea, Kekalo Iurii

Balettmester: Prokofieva Irina

8.     Sir Kenneth MacMillan – Jules Massenet: Manon – Hálószoba pas de deux

       Közreműködnek: Tanykpayeva Aliya, Timofeev Dmitrij

Balettmester: Aradi Mária

9.     Michael Messerer – Borisz Aszafjev: Párizs lángjai - pas de deux

Közreműködnek: Takamori Miyu, Rónai András

Balettmester: Aradi Mária

10.   William Forsythe – Franz Peter Schubert: A tökéletesség szédítő ereje - The Vertiginous Thrill of Exactitude

Közreműködnek: Lee Yourim, Wakabayashi Yuki, Pokhodnykh Ellina, Balázsi Gergő Ármin, Morimoto Ryosuke

Balettmester: Rujsz Edit 

 

Az első felvonásban a gyerekek elragadóak voltak, és nagyon tehetségesek. Hátha közülük kerül ki a következő nagy balett-táncos? :) A Dózsa felé koreográfia az első felvonás végén hosszú volt, de talán a legintenzívebb, legérzelmesebb és olyan jó volt, hogy magával sodort a zene, a mozdulatok. Tökéletes relaxáció volt, no és a táncosok és gyönyörűen ábrázolták a jelenetet, mindemellett a kékes fénnyel borított színpad élomszerűvé tette a koreográfiát.

A szünet utáni első jelenet ismét a gyerekeké volt, két fiú probálta magát egymást túlszárnyalni a népzenei stílusban. Manonban én is átéltem a szerelmet, amit Aliya és Dmitrij éreznek egymás iránt. A Párizs lángjaiban felfigyeltem, hogy Rónai András állandóan vigyorog partnerére...vajon van közöttük valami? :D

A tökéletesség szédítő ereje hosszú volt, de látványos.


Nagyon élveztem az estet, kivéve a videójeleneteket, de a hozott repertoár lefedte Dózsa Imre munkásságát és képet kaptunk róla, milyen nagyszerű művész ő.

 

 Saját fotók az élményről:








 

Nincsenek megjegyzések: