2023. március 13., hétfő

Erwin Schrott, Te ördögi gazfickó!

 Ami kimaradt Mefistofele, most pótolva lészen!

2023.03.05. vasárnap este a kulturális csatornán, M5-ön

 


Tartja a mondás, ha kedvenccel nézel egy darabot, repülve tovaszáll az a pár óra, amit az operában vagy más színházakban töltesz. Így történt ez velem is, a napokban, az M5 kulturális csatorna elővette azt a bizonyos felvételt, amin Erwin Schrott alakítja a címszerepet az olasz remekműben, a Mefistofele-ben. 2022-ben volt a darab látható az Operaházban. Csak sajnos, én őt nem kaphattam meg, mert délelőtti alkalmat nem vállalt. Hittem benne, hogy elő fog kerülni a felvétel, amin viszont őt örökítették meg. 
 
Erwin Schrott mimikája, a színpadi játéka és a csodálatos baszbariton hangjával mesterien hozta azt a figurát, aki a sötétség, a Pokol urának tekinthető. Mellette volt a dél-koreai énekes (szerepe: Faust), akit szintén nem kaptam meg élőben, illetve - őt már láthattam, mert nem volt váltója, a női főszerepet alakító Létay-Kiss Gabriellát. Neki aztán közelről borzalmas mimikája van, őt jobb távolról figyelni, de hangilag a top operaénekesek közlé sorolom.
 
Volt két jelenet, amikor a közönséget vegzálták az előadás alatt Faust és barátja a nézők között foglal helyett, és ők onnan másznak ki, amikor rájuk kerül a sor, hogy szerepük szerint belecsöppenjenek a történetbe. Előzetesen a Purgatórium jelenet alatt megismerhetjük a "táncos" Faust-ot, akit az angyalok táncba kergetnek, és akire tárgyként tekint a sötét Mefisto és a világosság Ura, Isten. Megegyeznek, ha a férfi eladja a lelkét az ördögnek a boldogságért, akkor a Pokolban szolgálni fogja Mefistot, ellenkező esetben a férfi lelke fel fog szabadulni. Nem is kell mondanom, hogy ez utóbbira fog sor kerülni. A második vegzálás, a darab végén látható, amikor az énekes Faust találkozik a táncos Faust-tal, ő a nézőtéren lépked a színpad felé, ahol mindenki várakozás teljesen nézi őt, Margit ki is nyújtja a kezét, aztán végül ebből a találkozóból most nem lesz semmi, amíg Faust nem dönt, hogy visszatér az Úrhoz, akkor viszont már a színpadon látjuk viszont, előtte visszarohan a nézőtér belső terébe, otthagyva a színpadon várakozókat.

Erwin-t közelről látni, élmény. Az arca, ahogy alakítja, szinte úgy éreztem végig, hogy a szöveget annyira tudja, hogy pontosan tudja a helyét a cselekvésnek, mikor mit kell tenni. Fütyülni, mint egy kocsis, grimaszolni, aki dilettáns hülyéket lát a kaszinóban (Boszorkányszombat jelenet), távolodni a nőtől, aki rá akar mászni, majd mégis elfogadni annak közeledését. Egyedül az öreg szerzetes "álca" nem jött át, amikor első alkalommal találkozik az operaénekes Faust-tal. 

A darab 3 felvonásos, és sokkal jobb volt, mint élőben, bár akkor is lenyűgözőnek találtam illetve, helyenként mélyen elvontnak (athéni jelenet) vagy szexuálisan túlfűtöttnek (kaszinó - Boszorkányszombat) vagy nagyon filozofikusan gyerekesnek (első találkozás Margit és Faust, babaház).
 
Az én véleményem az élőben megtekintett előadásról: http://phantomvizio.blogspot.com/search?q=mefistofele
 
 

Nincsenek megjegyzések: