2023. március 20., hétfő

A heti kezdő előadás - Úton a forradalom felé - a Kazinczy story a Madáchban

 Kazinczy Lajos, a 15. aradi vértanú

 

Képek forrása: a blogban megjelenített minden illusztráció a Madách színház tulajdonát képezi

 

A darab címe, A tizenötödik - de még a Madáchban is mondták, hogy nem ezt a címet kellett volna meghagyni, hanem valami konkrétabbat... ezt én is támogatom, dehát az igazgatót nem érdekli sem a zeneszerző, sem más véleménye...

A musicalt tavaly mutatták be, teljesen magyar, magyar történet, magyar érzelmű, nekünk szól. A 15. vértanú életének utolsó évét dolgozza fel. A darab a Madách musicalpályázat nyertese, immáron ez 3. előadás, amit nem a színházon belül dolgozó szakemberek követtek el, hanem olyan "szabadgondolkodók", akik kívülről a pályázatra jelentkezve adták be a munkájukat. Az első évben a Csoportterápia (az első pályázati anyagok közé tartozott az: Én, József Attila, szintén résztvevő alkotás volt, később került bemutatásra a Madáchban), míg a második alkalommal megosztva lett nyertes, a Dögkeselyű és az Aranyborjú. 

Ez a pályázati dolog, amúgy remek lehetőség, ifjú titánok, vagy idősebb oroszlánoknak megcsillantani a tehetségüket.

 

 

 

A szereposztást tekintve, számomra a tökéletesség - szinte, hiszen Borbély Richárd alakítja a főszerepet, mellette anyukaként és lidércként jelen van Détár Enikő (bár egy Gallusz Nikinek lehet jboban örültem volna...) és egy bízarr, de ahhoz tetsző utálatos figura, Posta Victor Haynau szerepében. Érdekes, hogy utóbbi pár évben elég sokszor vagy kis szerepet vagy negatív karaktert kapott Victor, de meglátjuk milyen lesz....

 

Most, hogy írom az élményeket, sok gondolat kavarog bennem.... Nézzétek el, olykor kicsit kilengek....

 

Az este....

2023.03.13. - tele van 3.sokkal, nem túl szerencsés, most, hogy így elnézem...

A sors keserű fintora, hogy akit a legjobban szerettem volna elkerülni... nos, hát, a csillagok nem úgy álltak a többi napokon és ez rányomta a bélyeget, a színházi barátosnőmmel közös esténkre. Történt ugyanis, hogy Borbély Richárd ugrott be több alkalommal is (szám szerint 3x) Jenővári Miklós helyett, aki szintén a főszerepet játssza, mert sajnos, ő lebetegedett. A mi előadásunkon már nem akarták túlerőltetni szegény Richárdot, így a félelmem és az elkerülendő Kazinczy, csak előbújt...megkaptuk Solti Ádámot.... azért kezdéskor elrebegtem egy imát érte, hogy jaj, csak jó legyen! (Pénztáros hölgyék mondták, hogy eddig senkinek nem volt ellenvéleménye a darabról, mindenki pozitívan távozott - na, majd most! :D Neeem. Jó volt. A maga módján.) Lássuk, hát a bemutatást:


A darab a nagy hazaszeretetről szól, tanítani próbál, de enyhén izzadtság-szag érződött belőle... fiatalos, a rap műfajt belevitték, és furcsa volt, hogy belefért egy a műfaj a darabba, és főként a porosz tábornokok rappeltek első körben, aztán a magyarok is... Szóval, erőltetett, hogy próbálja nevelni a népet, a hazaszeretetre, egyáltalán arra, hogy az Aradi 13-at mindenki ismerje - maga a színpadi megjelenítés, rendkívül ötletes és találó volt, minden tábornokot besoroltak egy-egy csoportba (ami állt 4 fő - golyó általi halál, 5 főből - akasztás, majd ismét 4 főből külön, szintén akasztás), a fekete angyalok mindeközben ismertették a legfontosabb tudnivalókat az adott személyekről, a színpadi megformálók a fehér leplet forgatták a kezükben, majd azzal betakarták magukat. A csoportok megfordultak, amikor mindenkiről már szó esett, és az Aradi 13 arcképei megjelentek a vásznakon... "Feketén sötétlik az Aradi vár"... - hangzott a mondat, oly sokszor a fekete asszonyok szájából...


 

Zenéje

Kiemelt dallamvonal egy van, de ez végigkíséri a főszereplőt/a történetet, bizonytalan pillanataiban apjához menekül, aki nincsen jelen, csak a szellemisége, míg édesanyja alakot öltő szellem, ő időnként feltűnik, hogy emlékeztesse Kazinczyt mi a fontos az életben... (Haza szeretet dal nagyon jó, kedves, szívet melengető), ott a haza, ahol az anyja van...

Bizonyos daloknál káromkodtak, de nem kiakasztó módon, viszont feltűnő volt és nem éppen odaillő - erre nem mondhatta a főszereplő, hogy édesapja nyelvújító szavai - amit nem is 1x hangoztatott az este folyamán...

A fődal - amit a slash poetic kategóriába sorolhatunk - a hivatalos változat


Solti Ádám verziója

 

A történet

A darab elsősorban egy hadbíróság kihallgatása, ez alatt történnek olykor-olykor visszaemlékezések: Kazinczy a gyerekkorát idézi meg, az édesapjához való ragaszkodását imába foglalja (ez a fődal, ami végig van jelen), hogyan találkozott a nagy szerelmével egy bálon, miként lett ezredes a hadseregben és miként mentek a harcba, ott hogyan viselkedett a beosztottjaival, majd fogadta a keserédes felismerést, hogy a szeretett nő, már más asszonya lett és neki csak a haza maradt.... végül elérkezünk a lezáró részhez, a kivégzéshez, és a halál után is dicsőségben pompázva felsorakozik az összes szereplő a színpadon...

 

Pár kiemelt szereplő

Mindeközben ne feledkezzünk meg a Sötét úrként időnként fel-felbukkanó Haynau-ról, a véreskezű tábornokról, akinek a 2.felvonásban van egy nagyívű dala, melyben ecseteli saját cudar múltját, hogyan került katonai pályára, és, hogy szerinte "Isten engem áldj meg, s ne a magyart..." Posta Victor már alakított negatív karaktert, többek között a Shakespeare-ben. Fantomként többnyire a szívünket rabolja el (már, akinek - nekem igen), bár nagyon összetett a jelleme, és a gonosz, szerelemtől elvakult, mindenen és mindenkin átgázoló személyiség jelenik meg - a szeretett művészlélek mellett... nos, a Fantomot nem sorolnám rossz karakterek közé, inkább gyötrődő, megtépázott lélek, és ezért a tetteit is úgy alakítja... viszont, Haynau egy valódi sötét figura, aki nem rest a tisztjeit ugráltatni (pl. az egyik, aki a hírvivője/titkára volt, fizikailag bántalmazta, előtte próbálta kifárasztani a vigyázz-pihenj vezényszavakkal, majd miután megunta, fenékbe is rúgta a tisztet, hogy majdnem ő esett hátra....és ráadásként a megszólításbeli helyességekre is felhívta a figyelmet, - Őexellenciás Uram...) röviden, törekedtek rá, hogy minél utálatosabb, minél bicskanyitogatóbb legyen a karakter, akit mi magunk is szívesen megpofoznánk, ha alkalmat biztosítanának rá...de az ilyen negatív figurák kapják a legtöbb hangos "like"-ot a közönségtől, hiszen remekül átadta a szerepet, utáltuk. És ez jó. Másrészt, fentről a smink kissé ijesztő hatást nyújtott, - nem tudom lentről, közelebbről milyen lehetett? És vajon a másik két tábornok (Miller Zoltán és Egyházi Géza) ugyanígy vannak-e kifestve? Posta Victor úgy nézett ki, mint egy vámpír, vagy.... ezt, talán jobb is, ha nem írom le... kiakasztó... 

Extrém újdonságok vagy kiemelt mozzanatok: 

  • az óriás báb a kocsma jelenetben (ez mindig vidám, és meghozza a darab hangulatát)
  • a 13 vértanú megjelenítése
  • folytonos nézetváltás (jelenből, a kihallgatásból a múltbeli eseményekbe)
  • a kokárda oszlop, amiből a trikolor megjelenítésre kerül, kis szalagokat húztak ki a szereplők az oszlopból és azzal jártak körbe-körbe
  • a színpadi megvilágítás különleges és szemet gyönyörködtető (pl. a Hazám jelenet és a báli kép az 1.felvonás alatt)


A hivatalos link alatt több videót is találtok: https://madachszinhaz.hu/szindarab/a-tizenotodik

----- A Madách oldaláról leírás (utókor számára megörökítve):

„Ki vagyok, mi vagyok, én döntök

vagy csak sodor az élet, kiért és miért élek? 

Küzdök és vágyom, bántok és bántanak,

öröm és bánat, a boldog lét hol marad?

Mit ad nekem a haza, és én neki mit adok?

Elvesznek mindent, de én még élni akarok!” 

Kazinczy Lajos 29 éves, a nyelvújító író Kazinczy Ferenc legkisebb fia. 1848-49-ben honvéd tiszt, egy napra a Magyar Honvédség utolsó főparancsnoka. A szerelmes, bohém, szegény és céltalan ifjúból a szabadságharc hőse lesz, aki csaták sorsát dönti el, szuronyrohamot vezet. Az aradi várban Haynau foglya lesz, ítéletre vár. A tizenhárom vértanút már kivégezték. Mi lesz az ő sorsa?

A III. Madách Musical Pályázat győztes műve, amely 52 pályamű közül nyerte el az első díjat, forradalmian új hangvételű musical, melyben a kor magyar dallamvilága keveredik XXI. századi zenei formákkal. Szerelem, szenvedély, küzdelem a hazáért, a magam igazságáért, az életért. Háromgenerációs, nagyszabású, magával ragadó, látványos előadás.

A műben részletek hangzanak el Petőfi Sándor, Kazinczy Ferenc, Csokonai Vitéz Mihály és Tompa Mihály költeményeiből. A történet a történelmi tények mellett az írói képzelet szülte elemeket is tartalmaz.

Tudnivalók a darabról:

  • 12 éven aluliak számára nem ajánlott
  • Az előadás hossza: 2 óra 30 perc egy szünettel
  • Műfaj: musical (és forradalom)
  • Premier: 2022. április 22., 2022. április 23., 2022. április 24.    

----- Idáig a leírás

 

DARAB AJÁNLÓ HELYEZTETÉS: 

Egyszeri megtekintésre ajánlom, főként általános/közép-iskolásoknak érdemes megnézni. 

Felnőtt embereknek, csak módjával, ha esetleg kedvenc miatt mennek, hát menjenek, de itt-ott elég nyomasztó, hiszen a történelmünk nem éppen legszebb idejét dolgozza fel a darab.

Tanúságos és szép, de azt már a nézőre bízom, mennyire ejti rabul, mennyire szeretné szeretni a darabot. Mi, a barátosnéval nem találtuk olyan lélekemelőnek és különlegesnek, mint ahogy mindenki áradozott róla. Lásd, mégis van olyan, aki kevésbé preferálta.

A játszási számokból ítélve, nem egyhamar fogjuk a 100. alkalmat megkapni, amikor is mindhárom szereposztás fellép - ha eltud jönni , pl. nincs máshol fellépése... - és lehet választani, kivel tetszik jobban a darab. Én, József Attila is ritkán volt műsoron, 2012 óta most érte el a 100.-at. A lényeg, hogy szabad döntés, ha gondolod nézd meg, ha nem, nem maradsz le sokról... 

 

 

Egyéb érdekességek, bővebben a vértanúkról:

https://www.magyarsagunkhungarikumunk.hu/az-aradi-vertanuk/

 

 

 

Nincsenek megjegyzések: