2015. március 1., vasárnap

Szép nyári nap - Neoton musical


Szép nyári nap, sokan vándorolnak úgy, mint én....









Időpont: 2015. március 1.
Helyszín: Budapesti Operettszínház
Előadás: Szép nyári nap (Neoton musical)

Az előadásról úgy gondolom, hogy egy igazán mai darab. A kor fiataljait szólítja meg, bemutatja a különféle karaktereket, akiket magunk is megismerhettünk iskolai éveink alatt: az eminens, a bombázó, a mókás, a szabadságvágyó. 

Röviden a történet: Egy csapat gyerkőc nyári táborba megy. Van hat fiatal, akik mind meglelik a párjukat: Míg Péter és Juli összejönnek a bajban, addig Ria és Sanya szakítanak. A diákok tábori kalandjait figyelhetjük meg, örömtelibb és szomorúbb pillanataikat, megismerhetjük a felnőtteket is, akikben nem kis humor lakozik. Az egész történet nagyon könnyed. Szórakoztató, vidám, igazi ifjúsági darab. Sokszor buli hangulat uralkodik a színpadon.




 Hosszabban kifejtve:  

Szép nyári nap - a darab ezzel a számmal kezdődik, nagyon kedves hangulata van, ez az egyik kedvencem számom. A színpadon még a vasfüggönyt láthatjuk, és előtte megjelenik két ember: Rózsika és Tóth Antal bácsi, akik egy szállást vezetnek, és erről beszélgetnek. 

Megérkeznek a fiatalok, és felmegy a vasfüggöny. Egy parkot láthatunk a kezdetben, ahol a diákok összetalálkoznak, egymás nyakába ugranak, üdvözlik a társaikat, és csoportokba verődnek. Majd eljutnak a pályaudvarra. Feltűnik a történet főszereplője és édesanyja, aki az osztály orosz tanára. 

Elindulnak a vonattal, eljutnak a táborhelyre, ahol is megismerkednek a táborvezetőkkel. Szocialista időszak: orosz nyelvleckéket vehetünk Panna tanárnőtől. A tinikről is hallhatunk egy dalt, amiben kifejtik milyenek is ők? A táborvezetők megbeszélik a heti menüt, majd egy régi ismeretségre is fény derül Panna és Anti bá között. Ezután a fiú főszereplő, Péter egyedül elmélkedik a színpadon. Találkozik a főhősnővel, Julival, veszekednek, szóba kerül mindkettőnek a családja, a fiú a Nagymamájával él együtt, mert elveszítette a szüleit. A lány szigorú anyját védi, és felhívja a figyelmet, hogy Péter nem tudja ők hogyan élnek. Szerelmet vallanak egy dalban ("I love you") és szóban, illetve megtudjuk, hogyan ismerkedtek meg. A tükörjelenet következi, mindkét oldalon készülődnek a fiatalok, különösen ketten, Ria és Sanya egy megbeszélt randira. A romantikus együttlétük alatt eléggé bolondosak, tiltott dolgot tesznek, isznak. Sanya kihasználja a helyzetet, már a nadrágját is ledobja... Ria egy kényeskedő, hisztis, kissé beképzelt és magabiztos lány, nem szereti, ha a fiúja féltékenykedik. Végül arra az álláspontra jutnak, jobb, ha külön utakon járnak, szakítanak.



Konyhában dolgozik ("Valahol egész délen") a csapat, jó a hangulat. Kerényi (Öcsi) folyton piszkálja Szerényit (Sanya) ("220 felett"), közben Szabó Dávid figurája próbál a két ellentétes fiú közé kerülni, és leállítani őket, ám Máté most őt veszi célba, Julit alakító Vágó Zsuzsit is ölbe kapja, megpördül vele. 

Folyton visszatérő szereplő, Dézsi Szabó Gábor, aki jelentéseket kap Péterről, hogy amaz mit művel a táborban. Mindig a színpad szélén láthatjuk, addig középen minden elsötétül.

Anti bácsi udvarolni próbál Pannának a Kishalász étteremben... Magányosan énekel Panna a színpadon, jelenetváltást követően Ria és a lányok beszélgetnek a fiúkról, védekezésről... Ria kacér, és igazából csak játssza az agyát. Kinyilvánítja, hogy ő szeret élni... 

Pétert és Julit láthatjuk újra, a lány egy virág szirmait tépkedi (szeret-nem szeret játék). A jövőről beszélgetnek ("Latin szerenád"). Kettejük szenvedélye elburjánzik, és a fiú már-már leteperi, ám a lány magához tér, és eltávolodik tőle. 




A társaság Amerikáról beszélget, szóba kerül "Santa Maria"... A színpadon egy képzeletbeli hajót építenek a diákok. Némelyikük hajóskapitánysapkával rendelkezik. Megint egy látványos nagy táncos jelenet. Ez az első felvonás vége. - Mielőtt a vasfüggöny lemegy, mindenki lassan a földre ereszkedik, előrekúsznak a színpadon (mintha meglátták volna a közönséget vagy valami mást, amiért így tesznek).



A második felvonás



Anti bácsi mikrofonba beszél a 2. felvonás elején, szétrebben a függöny, és a társaság ezúttal ugrál... Tehát reggeli tornát űznek. :) Jó kis mozgásos, lendületes pillanatok, ugráló köteleznek, majd hulahoppoznak. Dézsiről kiderül, Juli apja, leutazik a táborhelyre és Pannával beszélget a lányukról és Péterről (disszidensnek tartja, a jelentések alapján). A férfi feltűnésére nem számított Panna, de a fülébe bogarat ültet. Juli hangját hallják a távolból, az apa elbújik, lezajlik a beszélgetés, Juli és az anyja között, ám a kimenetele nem sikerül jól, veszekedésbe torkollik, rágalmazásba, bírálatba, aminek a végén a lány kiakad, mert anyja utána nyomoz, ekkor egy pofon is elcsattan. A lány dühödten elrohan, a férfi is kioktatja, és jelzi, hogy a kapcsolatot tudják tartani itt is, a lányuk érdekében. A két nő újra egymásra találnak egy dalban, az anya a féltésről beszél, a lány a mintagyermekről, ám de a végén mégsem békülnek ki. Jelenet váltás: Ria megint a fiúzásról beszél... A Napraforgó dal végre színre kerül (de eléggé rövid ideig élvezhetjük), rájön, hogy neki Sanya kell.

A csapat megint a szabadban mozog - Péter levelet kap, először jó hírnek tűnik, miszerint felvették az egyetemre. Mindenki nagyon örül neki, viszont a levelet tovább olvasva, igazából arra hivatkoznak nincs helyük az egyetemen, így mégsem tudják felvenni. Péter teljesen kiakad, hiába próbálják a többiek lenyugtatni, a kudarcot nem képes feldolgozni, Don Quijote-ként látja önmagát.

Kishalász étteremben Panna és Anti bácsi vacsoráznak, eljön a volt férj is, és a Péteres dologgal megint előhozakodik. Pertut iszik a két férfi, immáron mindenki részeg és sor kerül a Pago, pagóra... Jolika, Rózsika, Panna, és a két férfi a közönség hangos tapsától kísérve örömtáncot lejtenek... 


Megint szerelmes suttogás Juli és Péter részéről, kifutnak a színről, majd Ria érkezik Margóval, aki könnyedén félrelöki Öcsit, Sanya is igyekszik segíteni, - mert, hogy ez egy terv része volt, végül Sanya és Ria kibékülnek. Felhangzik a "Szép nyári nap." Kiderül, kitől kapja a jelentéseket Dézsy. A táborvezető felriasztja a csapatot, akik a dal miatt elszenderedtek, majd Pétert kezdi el okolni a helyzetért és haza küldi. Rózsika elhozta a tortát, a szülök megint veszekednek a lányuk miatt. A nő hisz a lányában, ám a férfi kevésbé, persze mindketten a lánynak jót akarnak. Juli megint hisztizik, nem hisz az anyjának, állandóan az apja segítségét kéri, kiderül, hogy az apa nem biztos, hogy egy egyszerű műszerész... A barátok megzavarják a társalgást, felköszöntik Julit. Az apa elmegy, és végre anya és lánya kibékül.

Egy delegáció érkezésére készül, Anti bá és Rózsika. Öcsi végre felbátorodik és Margó figyelmét magára vonja, csakhogy a lány ideálja a vörös hajú, szemüveges fiúk. De Rózsika megoldja, hoz egy vörös parókát ("Vörös hajú, szemüveges"). Ria és Margó énekelnek közösen (ezt a dalt is megtapsolják), egyszer Öcsi kapja fel Margót, és a zenekari árok fölötti részen végigsiet vele, majd csókot váltanak, és a dal végén Margó magasba emeli a fiút, végül a karjaiban viszi ki a színről. Juli és Péter megint évődnek, a fiú át akar szökni a határon. "Mi lenne ebből az országból, hogyha mindenki elhagyná, aki másként gondolkodik?" ("Kell, hogy vár"), búcsút vesznek.


Csepregi Éva egy vörös Trabanton (ami csak egy papírautó) érkezik, a belépőjét nagy taps fogadja. Panna megígéri a lányának, hogy megpróbálja valahogy segíteni Juli szerelmét, ám a volt férj kihallgatja őket. Csepregi a Monte Carlo számmal megint tapsra ingerli a közönséget. A közösség táncot lejt, mindenki vidám, a félhomályból egy lány alakja válik ki, Juli az, aki magányosan énekel a szerelemről ("A szívtelen időt visszatartanám"), Péter is feltűnik és a búcsúkor énekelt számot hallhatjuk tőle. Csepregi és a famíliája újból feltűnik: Éva, Pannával és Rózsikával kiegészül a motoros számhoz. Felemelkednek azon a bizonyos deszkán...rivalizálás az ABBA-val...(szóban történő megemlítés). Öcsi a mulatságot megzavarja, és megrendülten felolvas idézeteket...majd visszatér a 220 felett... Péter írta az igazságokat az idézetekkel. Kiderül, hogy eltűnt, Dézsy megint ítélkezik a fiú felett. Fény derül arra is, hogy az apa egy főrangú rendőrszázados, arra utasítja a jelenlévőket, hogy menjenek haza. Felhangzik a "Holnap hajnalig". - itt a dal leginkább egy lázadásnak is nevezhető. A társak eltűnnek, Juli egyedül marad, Péter visszajön, belátja, hogy a lánynak igaza volt és a dal felerősödik. Visszatérnek a társak, sőt az egész szereplőgárda, felszállnak a vonatra, így fejeződik be a második felvonás.
 
Zene: A Neoton família számait feldolgozták, és ebbe a darabba konvertálták. Minden dal a helyén volt. Szulák Andrea előadásában a Lehunyom két szemem nagyon szép - egy nőről szól, aki a múltból visszatérő érzésekkel vívódik a jelenben. Beismeri magának, hogy a volt férfiba szerelmes, de fél, hogy elveszítheti... A Napraforgó egy nagyon jó dal, szeretem. A Pago-pago fergeteges. A szívtelen időt visszatartanám - megérintő. Mivel, szerintem, nincs olyan ember, aki ne ismerné a Neoton-t, ez okozza az  egyes számoknál a közönség felfokozott tapsmániáját. A zenéjük időtálló, és a színészek remekül át tudták adni a dalok mondanivalóját nekünk.





Koreográfia: Az egész színpadot igénybe veszik, sokat kell ugrálni. A 220 felett - a leglátványosabb táncos jelenet, Kerényi és Szabó odatették magukat. A Napraforgó a kedvenc dalom, főleg, a koreográfiában Riára sárga szalagokat tekernek, és ezeket széthúzzák, képezve ezáltal egy napraforgó szirmait. A Pago-pago őrületes.

Színpadi díszlet: A forgó színpad jól működik, különösképpen nincs díszlet, ami tetszene. Vonat eléggé silányan van megjelenítve a Ghost-ban látott metróhoz képest. Szimpatikus a megoldás, míg ők a vonatdíszlet mögött állnak, elsuhannak jellegzetes tájképek a háttérben/vonatablakokban. :)  A tükörjelenet megoldás, megosztja a színpadot. Egyik a lányok szobáját mutatja, míg a másiknál a fiúkét láthatjuk. A váltáskor mindig az egyik szoba sötétbe borul. 


 
Jelmez: Korhű és hétköznapias. Könnyed, nincs benne feltűnő viselet. A Kádár korszakban is már viselt öltözékeket láthatjuk.

Szereplők: csintalanok, jók a párbeszédek. Peller Anna és Kerényi Máté párosítása nagyszerű, viccesek, és jól összeillenek. Vágó Bernadett és Szerényi László is jók, Betti karaktere egy napraforgó, folyton más férfi után vágyódik, szomjazza a kalandot. Szerényi meg folyton fut utána, többek között pedig egy jó humorú karakter. Szabó Dávid disszidens apját mentegeti a vezető (Faragó András) és Panna (Szulák Andrea) előtt, utóbbi kettő régi ismerősök. Szulák hangilag kiváló és humoros is. Érdekes, hogy Ria és Margó többet vannak együtt a színpadon, holott Margó Juli barátnője, aki utálja Riát. Náray Erika vicces konyhás nő. 

Kedvenc jelenetek: Az első felvonásban a tükörjelenet, a nagy közös táncos pillanatok (220 felett és a Santa Maria), az ugrálóköteles a 2. felvonás elején, a részeg felnőttek Pago-pago tánca. Panna és Juli kibékülése a lány 18. születésnapján.

 Három párocska az előadásból


  

Nincsenek megjegyzések: