2015. március 15., vasárnap

Ha negyedszerre is mennél, attól ordítanál... Oh, dehogyis!



Az Operaház Fantomja – Negyedik előadás – pótszékkel

Időpont: 2015. március 5. (csütörtök este) 19.00


Ki gondolta volna, hogy ez a hármas szereposztás ekkorát fog robbanni? Nagyon ügyesek voltak. Szerda este Posta Victor Fantomként, Mahó Andrea Christine szerepében, míg Homonnay Zsolt Raoul vikomt megszemélyesítőjeként lépett a színpadra. A pótszékek többsége mind elkelt, legalábbis a jobb oldalon, ahol ültem, minden hely foglalt volt. Többen voltak kíváncsiak erre az előadásra, mint a hétfői Csengeriére. Akkor kevesen voltak, mivel az erkélyen ültem, láttam a szemben lévő emeleti pótszékes sort. Kellemes érzéssel töltött el, hogy a pótszékek között egy nagyon jó kilátással bírót sikerült kifognom, ráadásnak minden jelenetet láthattam, amit a korlátozott erkély részről nem. 

Mondhatni visszatért az egykori első trióm, akik a kiváló szerepformálásukkal, első alkalommal átadták nekem az előadást. Sosem felejtem el nekik és örökké hálás leszek érte. Bár, hozzá kell tennem, hogy az akkori tévhitem az volt, hogy Mahó Andreát látom a színpadon, végül kiderült, hogy Fonyó Barbara Christine-jét nézem. Ezúttal az akkori „rosszlátásomat” végre megkaphattam élőben, a fentebb megnevezett szereposztás ismeretében. 




Posta Victor megkapta a lehetőséget tőlem, hogy újra magára öltse a Fantom titokzatos alakját, a burkolt misztikumot, újra megmutathassa nekem, hogy gyönyörűséget, fájdalmat, keserűséget, szánalmat és szerelmet érezhetek a személye iránt. A legmegindítóbb pillanata kétségtelenül a Don Juanban volt, Christine kezének megkérése. Ahogy térdre borult, ahogy kétségbe esetten szólt a szeretett lényhez, a hozzá intézett szavak hatással voltak rám, megszakadt érte a szívem. Jó volt a keserves zokogása az Operaház tetején is, bár nem mindig üt meg a dolog, eleve a Fantomot szeretem, és nagyon sajnálom, hogy a főhősnő nem méltatja. Az Éj zenéje ezúttal osztatlan sikert aratott, a dallamot követően a tapsot túlüvöltötte egy lelkes néző. Nekem is megindító volt, a könnyem kicsordult, szeretem, ahogyan előadja ezt a dalt. Merően szép, lágy és érzéki volt, annyira belefeledkeztem a dalba, hogy fel sem tűnt, hogy mindjárt vége, nekem iszonyatosan rövidnek tűnt, pedig Victor végigénekelte az egészet, azt a bizonyos 4 percet. Boldog voltam, hogy láthattam az igazgatók irodájában a tükör jelenetet. Az Angyali hangnál, mintha nem lenne a tükör mögött, valahogy messzebb áll tőle, ellenben két kollégáját rögtön felfedezem, amint láthatóvá válnak. Az irodai tükörben nyújtott alakítása tetszett, kellőképpen fenyegető volt. A bosszú megfogadásakor is őrült volt, röhögött, és a csillár lezuhanását is jól oldotta meg – láttam, ahogy térdelt, és ráüvölt, hogy induljon. Ám a robaj, kevésbé volt félelmetes, valószínűleg azért, mert távolabb ültem az előző helyemhez képest, viszont jobb rálátásom volt mindenre. Victor hangja érzéki, néha el is aléltam tőle, persze csak finom keretek között. A Fantom főcímzenéje (végre láttam teljes egészében a csónak jelenetet!!!!) alatt ő az, aki tudja, mikor kell az orgonához sietni és megszólaltatni. Amúgy itt szerintem kevés, hogy csak többször kerül elő az „Énekelj!” felszólítás. Kevésszer mondja változatosan, kicsit átmódosítgatva a szöveget. Bár ez apró hiba. Ő nem térdel le, és esik a lány hangjától teljesen transzba. Az Éj zenéjén sírtam, tetszett a Don Juan operája írásakor végzett mozdulatai, teljesen magával ragadta a zene, aztán szünetben közte és magam között párhuzamot vontam, mert én is meglehetősen gyorsan írogattam, szinte már megszállottan készítettem jegyzeteket a megfigyeléseimről. Sajnáltam, amikor a padlóra zuhant, mert levették róla a maszkot, a panaszt, az indulatát. Imádtam a megjelenését a tükörben az igazgatóknál, a csillár leküldését. Az Operaház tetején, pedig elsőre nem figyeltem fel rá, de Homonnay Zsolt igen, szóval lelőtte a poént. Victor a szobor lábánál megbújva figyelte a szerelmeseket, aztán levette a leple csuklyáját, és megszólalt. Majd tekintetével végig követte, hogy mit csinálnak amazok, végül a csóknál, elfordult. Olyan szívszorító pillanat volt. A második felvonásban tetszett a háromfős jelenet a temetőben, ahogy végigsuhant lassú léptekkel a hídon, és a Don Juan-ban meghatódtam a lánykérésén. A csók nagyon tetszett, és ahogy elküldte a szerelmeseket (jól meglökte őket). Mind-mind kiemelendő és kifejezetten élvezhető játék. Hangilag sokkal rendezettebb volt, átélése erősebb az előző előadáshoz képest (ahol állítólag a gyér világításra panaszkodott). Nagyon tetszett, az előadás végén hu-t kiáltottam neki.




Mahó Andrea. Ő az ország Christine-je és az ő hangját rögzítették a hivatalos lemezen is. A legfiatalabb a hölgyek közül, mégis az eddig látott előadásokból okulva, úgy ítélem meg, hogy a leggyengébb játék szempontjából. Hangilag egyértelmű, hogy kiemelkedő a teljesítménye, tetszett is, de a játékában folyton csak a félelem zubog, ijedős típus, reszketeg, minden pillanatában rettegett. Sokszor hallottam pihegni, zihálni, egyszer pont akkor nyelt, amikor énekelni próbált. Ámbár a végén a csókjelenettel és a búcsúval felhúzta a tetszésmérőt. A csóknál megsimogatta a Fantom arcát, majd megcsókolta, és átölelte. Szorosan ölelték egymást, és ez nagyon érzelmes volt. A búcsúnál visszaadja a gyűrűt, és a szerelmi vallomást követően tekint csak a Fantomra, kétszer picit megrázza a fejét, majd utána elengedi a férfi kezét, és kissé elutasítóan tartja maga előtt a levegőben, még nézi egy picurkát, majd elszalad. Victor Fantomja pedig ott marad és a gyűrűt a markában tartva a közönségre tekint. A befejezés szép volt. Andi hangilag remek volt, legkifejezőbb jelenetei a „Gondolj rám” és egy nagyon szép „Látjuk-e még egymást valahol?” hallhattam.  






Az első felvonásban nem tudtam nem észrevenni, hogy Andival kicsit kivételeznek, miszerint a Gondolj rám szám alatt, neki van egy-egy csuklóvédője, mint a ruhához passzoló kiegészítés. Hangilag gyönyörű, szöveget nem tévesztett. A második felvonásban nem hozta hitelesen a bolond nőt, legalábbis kevésbé hittem el neki, ráadásul olyan idegesítő volt a folytonos zihálása, hogy legszívesebben hozzá vágtam volna valamit. (Az Éj zenéjét követően) - Amikor a Fantomról lekapja az álarcot, akkor sem volt kifejezetten olyan, mint Barbara, a maszkot sem nézte úgy, mint Reni a múltkor, végül csak odaadta neki, de már magamban unszoltam, hogy add már oda szegénynek!!!! Ő is rámegy a Fantom hódítására a Don Juan jelenetben, bár úgy gondolom Sasvárival sokkal erősebb az erotika vonal. Andi is felismeri a hangjáról a Fantomot, így amikor leveszi a férfi a csuklyáját a fejéről, tudja kivel énekelte a duettet. Itt az asztalon való táncolás nem sikerül látványosra. Az, hogy félős volt a Christine, azt gondolom, abból fakad, hogy kikkel áll aznap este színpadra. Véleményem szerint lazább, kötetlenebb, kevésbé volt félős Csengeri Attilával, akivel a magánéletben barátok, míg Sasvári Sándor elsőszámú partnere volt mindig, és ahogy ő játssza a Fantomot, úgy örülni senki nem tud egy csóknak. Szóval, szerintem az adott szereplőgárdától is függ, hogy egy művésznő mennyire és hogyan képes kiteljesedni, formálni az általa színre vitt karaktert. Az utolsó jelenetben, amikor a földön ült, a lábát is megvillantotta, így kifejezte azt, amit a dalban is énekelt: ”Most, hogy csillapult a vérszomjad, most jövök én. Tőlem várod talán a hús gyönyörét?” Andrea szörnyülködő arckifejezést öltött, amikor a Fantom a vállára fektette a fejét, és a szomorú múltjáról mesélt. Most nem volt az igazi, és csak az utolsó 15 percben sikerült engem meggyőznie a mélyebb érzelmekről, a tapsrendnél hu-t küldtem neki. 





Homonnay Zsolt Raoul-ja a legkidolgozottabb a három férfié közül.  Ő az a Raoul, akit egyszerre utálok és egyszerre szeretek. Azért jó, mert sokféle arcát mutatja meg a hősszerelmesnek. Nem csupán egy bárgyú figurát jelenít meg, aki sodródik az árral, célzatosan fenyeget, de közben nem tesz semmit. Küzd, harcol Christine szerelméért, és védelmezi. Van benne birtoklásvágy, tűz, erő, amitől a vikomt vikomt lesz. Jól felépített a karaktere. Amit kedveltem: beront az igazgatók szobájába egy cilinderrel a fején. Madame Giry-vel és a lányával is kommunikál, mindezt csak pillantásokkal jelezve, próbáltak kapcsolatot létesíteni egymás között. (Maszkabál jelenetet követően Madame Giry-től magyarázatot követel, és ez is olyan misztikusra sikeredett pillanat volt.) Ahogy képtelen elviselni a két igazgató győzködését, hogy a Primadonna ne hagyja el őket, látványosan unott arcot vágva, egyszerűen fogja magát, és leül az egyik direktor székébe.  Az, hogy a temető jelenetben megragadja a dublőr Fantomot, így próbálván demonstrálni, ő aztán nem engedi, hogy az álarcos férfi bármiféle hatással is legyen a szerelmére. Mosolyogva cinikus arcot vág, amikor a Fantom hangjával kísért a Don Juan bemutatója előtt, Zsolt rángatta a függönyt, keresvén a Fantomot. Szóval, az ő Raoul-jára egyáltalán nem mondhatjuk, hogy nem kreatív és többarcú. Roppantul izgalmasan oldja meg a jeleneteit, ezért sosem unalmas a figurája. Ellenben az operaház tetején zajló események nem tudtak most úgy meghatni, mint máskor. Lehet, ennek Mahó Andi is az oka volt. Ámbár, hozzá kell tennem, hogy Homonnay nem érte be, csupán egy hosszú csókkal, amit a dal alatt váltanak, még megcsókolta a dallam lezárását követően is Andit, aki aztán elszakadt tőle, a közönséghez lépett, mintha hallgatózna, megérintette egy kezével a fejét (mint, akinek migrénje van), zavartan megcsóválta, rájött, hogy le kell mennie a társaihoz, hogy befejezzék az előadást. A második felvonás végén, Zsolt a rejtekhelyre való érkezésére várni kellett, talán ez volt az egyetlen nagyobb bakija, már a rácsra vetült a fény, ő meg nem jelent meg azonnal, csak kicsit késve, de kifulladva, ezt meg lehet magyarázni, hogy megerőltető volt a labirintusba való eljutás. Az is tetszett, sőt a többi Raoul-tól nagyon is eltér, és még imponálóbbá teszi a Homonnay Raoul-t, ahogy a tóba ugrásnál Christine nevét elrebegi, mint egy imát. Mint egy végső mentsvár, amibe kapaszkodhat, így tudja ábrázolni, hogy Raoul Christine-ért teszi, amit tesz. Érte küzd. Victor nem húzta szorosra a pandzsam lasszót, így Zsoltnak kellett ugrálnia, míg elérte a hatást, aztán körbe-körbeugrált, fulladozást mimmelve. Zsolt sokszor szeret változtatni a szövegén, ettől is színesebbé és egyedibbé válik a figurája. Persze, csak itt-ott kisebb, szövegbeli módosításokat hajt végre, amik nem okoznak fennakadást a darab előre haladtában.  Hangilag már nem is igazán figyeltem, inkább a játékára koncentráltam. Tőlem is kapott hu-t. 



Carlotta és Umberto, azaz Röser Orsolya és Pankotay Péter: Megint csak kifogtam őket. Nem voltak rosszabbak, mint múltkor. Pankotay továbbra is előszeretettel veszi el Carlotta két sorát a Primadonna című szám alatt. Továbbra is dühkitöréseivel teszi színesebbé a Don Juan próbáját. Inkább ő a hisztis díva. Viszont, a kettejük viszonya tetszett, ahogy ragaszkodtak egymáshoz. Pankotay valamiért nagyon el szerette volna tulajdonítani a Primadonna retiküljét…tapsrendnél ez feltűnt.




Firmin és André: A két kedvenc igazgatómat kaptam (Weil Robit és Szerednyei Bélát), és holott remekül játszottak, mégsem lett huhu-zás a tapsrendnél. Sajnáltam, mert ők szoktak a totális lökött páros lenni, a feszültséget feloldó karakterek. Aztán persze a vasfüggöny előtt meghajoltak egyszerre, megfordultak és neki mentek, a közönség is vevő volt a tréfára. Galbenisz Tomasz (a cuki) mindig megtörli a kezével a földet, hogy társa tisztább felületre léphessen. Weil Robi még egy pofont is bevállalt a megnevettetés céljából (Első felvonás - Primadonna), látszott is rajta, hogy maga is röhög a dolgon. Úgy esett, hogy Umberto (Pankotay) a fehér kendőjét lebegtette, és, amint eloldalazott a fél térdre ereszkedett igazgató mellett, arcon csapta a kendővel. Szerednyei pedig a bámulatos balett-tudásáról adott bizonyságot. Szeretem az igazgatókat, nagyon vicces figurák.




Madame Giry és Meg Giry-ként Bajza Viktória és Lóránt Enikő állt a színpadra. Bajza figurája, sokkalta szigorúbb volt, nem is fogta a lánya kezét az igazgatók irodájában. Nem volt kettejük között kötödés. Lóránt továbbra sem hajlandó táncolni az Il Muto-ban, Mahó Andival viszont aranyosak voltak, amikor egymás mellett térdeltek a Gondolj rám szám alatt, amit a Primadonna felfogásában kellett végighallgatniuk, illetve, hogy szorosan egymásba kapaszkodtak, amikor az Il Muto-ban Carlotta lebékázta Christine-t. 

Baki: a Fantom rejtekhelyén a mennyezetről három petróleum lámpa lóg alá, az egyik nem égett. Nem igazán számít hibának, inkább életveszélyes tudatlanságnak, a temető jelentben, amikor Zsoltnak el kell távolítania Andit, Victor és a dublőrjei közeléből, itt folyton futnak, majdnem az egyik tűzbomba őket találta el…





Kedvenc jelenetek

Primadonna-Levelek: mindenki nagyon jó volt, sokat lehetett rajta nevetni, és a szokásához híven ez a szám érthetetlen volt. A csillár felemelkedésének mindig van egy bája. A csillár zuhanásának mindig van egy ördögi hatása, legalábbis ha magamat figyelem, én rettentően várom, és úgy viselkedek, mint valami tébolyult. Victorról meggyőződtem, hogy imádnivaló Fantom, hangilag nem találtam egy hibát sem nála. Az Éj zenéje csodálatos volt, sajnáltam is, hogy hamar abbamaradt a dal, még hallgattam volna az előadásában. Jelen volt, ahol jelen kellett lennie, kellően gonosz, viszont mégis a lágyság, egyfajta finomság van a játékában, amitől rabul ejtett. A csókjelenet nagyot szólt, azt gondoltam, ez az egyik legszebb változat, amit eddig láttam. Mahó Andi lassan odatipeg hozzá, megsimítja a csúnya arcfelét, majd megcsókolja, átöleli nagyon szorosan, és a Fantom is viszont. Még a csók előtt volt egy közeli, színpad széli pillanatuk, amiben a megvilágítás, az arcuk mimikája, a színek nagyon domináltak, olyan jó összképet alkotott. A csókot követően, szétrebbentek, mindketten az ajkukat fogták, majd Homonnayt is kiszabadították. Andrea higgadtan sétált oda az összeesett férfihoz, felemelte, de közben a szoknyája széle fennakadt valahogy, amint majdnem a színpad szélére kerülve, gyorsan lehúzta magán a ruhát, mert kivillant a lába. Homonnay elengedte, mert a lány Victorhoz akart menni, magával vinné, végül Victor sürgette őket a távozásra, és meglökte mindkettejüket, menjenek már, és ne totojázzanak. Most is szép volt az összkép, a távolban egy szerelmes pár elmenekült a csónakon, közben a kettejük balladai zenéje felhangzott, ez alatt a Fantom a köpenyébe burkolva állt a színpad közepén, búskomoran, lehajtva tartotta a fejét, majd kiénekelte az utolsó záróhangot. Szép befejezés.

A legünnepeltebbek: Victor és Zsolt volt. Nekem is ők jelentették az elsődlegességet, mert velük láttam először. Remélem, majd valamikor újra sorra kerül az első trióm. Mahó Andinak is remélem, hogy legközelebb ügyesebb lesz.

Videóérdekesség: Mahó Andi és Homonnay Zsolt tolmácsolásában a darab egyik legszebb zenéje (2006-os felvétel):




Napi hírlapok beszámolói:


Nincsenek megjegyzések: