2015. május 28., csütörtök

Hattyúk tava a Magyar Állami Operaházban


2015. május 26.! - Hattyúk taváról

Utolsó előtti pillanatban szereztem tudomást az előadásról. Idei évadban nem sikerült jegyet szereznem rá, ám a tömeges rajongásnak köszönhetően készült felvétel az egyik produkcióról, amit a Duna Televízió adott le késő esti órákban, 2015. május 26-án, este 23.35-től. 

Ismét kedvcsinálóként bemutatom a videót, amivel az Operaház az előadást hirdeti. 





Sok újdonságot, teljes átalakításokat vélek felfedezni korábbi elődjéhez képest vagy bármely más nemzetközi feldogozáshoz viszonyítva. Egyúttal a legkiemelkedőbb jelenetekről is írok. 

1. Az udvari bolond nem fura, csörgőszerű kalapot visel, ruházata teljesen átlagos, kinézete is már-már daliásnak mondható. Ő inkább a herceg barátja, bizalmasa lehetne. Szeretem, ezt a fajta elgondolását a bolondnak. 

2. Odilia, a Fekete Hattyú jelmeze, sötétzöld és fekete tónusaiból összeállított balettruha. Nagyon szép az összhatás, de a tiaráját másként képzeltem volna el. Az utolsó jelenetben pár másodpercig ő is újra feltűnik, holott a főszereplőt alakító táncosnő már Fehér Hattyúvá visszaváltozott (mint tudjuk a két karaktert ugyanaz a művész formálja meg). A Gonosz Szellem a két lányt körbe-körbe táncoltatja, ezzel fokozva a herceg tétlenségét és esztelen cselekedetét, miszerint a bálon a Fekete Hattyút választotta, ezzel megszegte Odette-nek tett esküjét.


3. A Gonosz Szellem csúnya bagolyra emlékeztet...vagy másra, amit nem írhatok le, mert iszonyú...

4. Kedvenc karaktereim: A négy kis hattyú, és a főhősnő kettőssége. Kedvenc koreográfia: a hattyúk tava, és Odilia 32 forgása a jegyességi bálon és a három nápolyi táncosnő.

5. A négy kis hattyú imádni való volt, minden lépést egyszerre csináltak, végre a zene sem gyorsult fel irgalmatlan tempóban. Fenomenális és a legnehezebb mozgások egyike a quartett össztánca, szerintem.

6. A legszebb jelenetek közé sorolnám a hattyúk megjelenését kis tűllszoknyájukban, kecsesek, könnyedén és szépen táncolnak, igazi összhatást láthatunk. A palotai népek koreográfiájáról is érdemes szót ejteni, mivel rendkívül látványosak, színesek, ellentétben állva a tiszta hattyúkkal. 

7. A díszlet minden nemében szép. Rögtön magával ragadja az embert, de nem is számítottam másra, mert az Operaházunk kitesz magáért minden egyes alkalommal, ez a színi világ mesterfoka. 

8. Az előadás végén a herceg hal meg, a vízbe fullad, Odette és társai csak eltűnnek szem elől. A bolond érkezik, hogy megmentse urát, de már hiába próbálja felrázni. Érdekes megoldás, mivel más rendezésben, a kijevi balettben a herceg kiszakítja a Gonosz Szellem szárnyait, megöli, így a lányok feletti varázslata is megtörik. Egy másik feldolgozásban, egymás karjaiba omlik Odette és Sigfried, Az előbbit lentebb közölt - szintén saját bejegyzésemben - linken keresztül találjátok, úgy a szép összeölelkezés lezárást itt láthatjátok (Bolshoi ballet, teljes előadás): 



Visszatérve a magyar produkcióra: Az este sztárja volt, Nakamaru Shoko, aki 2013 óta az operaház magántáncosa. Az Operaház Fantomja 700. ünnepi előadáson volt alkalmam megcsodálni és páratlan tehetségéről tudomást szerezni.




Szeretném látni az Operaházban, remélem idén sikerül, mert ősszel újra táncolnak a tó környékén a szegény hattyúk...


További érdekességek

Nincsenek megjegyzések: