2015. november 15., vasárnap

Falstaff - Verdi vígoperája

A véletlennek köszönhetően ismételten egy korábbi magyar nyelvű opera feldolgozásba botlottam az M3-as csatornán, szombat este 22.00 óra után.

Köztudott, hogy az operák történetében, többször előfordulnak félreértések, mert valaki beöltözött valakinek, vagy egyik szereplőről kiderül, hogy nem az, akinek hitte magát...És, persze ne feledkezzünk meg az állandó szabályról, akit leszúrnak, még egy 6 perces áriát képes kiénekelni magából, majd holtan összerogyni....Ami persze a valóságban nem zajlana le, az itt az operában kivitelezhető, ez az opera. Más műfaj.

Végre valahára találkoztam egy olyan operával, ami pozitív végkifejletet tartalmaz, tehát vígopera. Verdi Falstaff című darabját filmesítették meg. A főszerepben Melis Györgyöt láthattam, aki bravúros énektudással rendelkezik, csodás orgánuma van. Tokody Ilona alakította az egyik asszonyt, akit el akart csábítani.


A cselekményről
Falstaff egy léha borlovag, aki idejének nagy részét a kocsmában tölti. "Barátaival" kieszel egy nagy tervet: a westminsteri nőknek szerelmes leveleket küld, találkára hívja őket, és amint eléri, hogy belé szeressenek a hölgyek, ő ráteszi a kezét a vagyonukra. Ám, amiről nincs tudomása, hogy az elcsábításra választott hölgyek ismerik egymást. Így ők fondorlatosabb módon, kieszelik, átverik az öreg iszákos lovagot. Ford, a féltékeny férj is tudomást szerez a találkáról, váratlanul toppan be, de a nők elemében vannak, és kosárban kicsempészik Falstaff-ot, a Temzébe dobják. Következő alkalommal, szintén porul jár a lovag az erdőben. Viszont itt az elcsalt nő gyermekének házasságára is áldást ad Ford, aki a lány választottját nem szívleli, de álruha miatt nem ismeri fel... Nem történik  összeveszés, hadakozás, hanem csak egyszerűen boldog végkifejletet kap a néző. Mert, hogy a címszereplő megígéri, hogy a jövőben a westminsteri nők körül nem fog legyeskedni többé....

Zene
Semmi. Egyszerűen semmi nem ragadott meg belőle. Az "öreg Verdivel" úgy tűnik továbbra is rideg kapcsolatot ápolok. Eleddig bármelyi operáját láthattam, csak 1 vagy jobb esetben 2 dal volt megnyerő. Sajnos a versenyt nem veheti fel Bizet: Carmen című operájával, amiben kapásból 3-nál is több ismert dallam van. A zene viszont abból a szempontból jellegzetes volt, mert rá lehetett ismerni a "Verdi-féle szólamokra". Igazi nagy operai hangzás, de a vége katyvasz volt számomra. Kívácsni vagyok, hogy vajon olaszul hogyan hangozna a darab?


Jelmez, helyszín
Az öltözékek korhűek voltak, bizony megmosolyogtatott Falstaff az utolsó felvonásban, amikor a szarvasagancsokat viselte. A felvonás szerintem a Margitszigeten lett felvéve....

Előzmények
Az Operaház tavaly mutatta be a darabot. Persze, mint mindig most is kíváncsi voltam a történetére, nem baj, ha nem a helyszínen nézhetem meg, így tegnap (2015. november 14-én) megismerhettem az olasz zeneszerző ezen művét. 



 

Nincsenek megjegyzések: