2015. június 1., hétfő

Jézus Krisztus Szupersztár

"Nekem tudnom kell!"

Időpont: 2011.
Helyszín: Madách Színház
Előadás: Jézus Krisztus Szupersztár


Volt évfolyamtársam és én nagy musicalrajongók vagyunk. Volt pár alkalom, hogy együtt mentünk megnézni egy-egy darabot, többek között a Spamalotot, a Fantom 10 éves előadását vagy a Csoportterápiát. És egy harmadikra is sor került, ez volt a Jézus Krisztus Szupersztár. Ez is Andrew Llord Webber által megírt mű, ami Jézus Krisztus utolsó napjait hívott bemutatni, kiváltképpen Júdás szemén keresztül. 

Sajnos, a színház beleesett abba a hibába, hogy kissé túlmodernizálta, és ami számomra idegenné tette, a jól megszokott lírai szöveg átírása volt.  

Míg az előadást néztük, folyton a szöveget mondtuk - természetesen úgy, hogy másokat nem zavartunk vele - a módosított szöveg kevésbé illet a darab drámaiságához, szerintünk. Nem éreztük magunkénak a művet. Ettől függetlenül végigültük, bár voltak olyan jelenetek, amiktől legszívesebben sírva vagy felháborodva hagytam volna ott a színházat (pl. Jézus kiűzi a templomból a kofákat - túlságosan modern, újszerű és erkölcstelen volt). 

Díszlet: nem igazán emlékszem rá, eléggé régen volt. 
Jelmez: korhű.

Zene: Webber zenéje átitatja az ember lelkét, néhol könnyed, néhol fokozatosan válik nehézzé. Nem könnyű "vinni" ezt az előadást, megrázó és a lelkünket megérinti. A legismertebb dalok a darabból: Jézus imája (- Getsemáne), Mária Magdolna éneke (- Mond, hogy szeressem őt, mond?), Júdás kesergése a pokolban (- Jézus Krisztus Szupersztár).

Jelenetek: Még ha a valós életben nem méltatom ezt az embert, Heródes dala és jelenete eléggé parodisztikusra sikeredett és lehetett rajta nevetni, eléggé elvont karakternek kell lenni ahhoz, hogy ezt jól tudják prezentálni. Számomra érdekes ez a dal, - Webber milyen embernek látta a királyt. Pilátus eléggé filozofikus természetű volt és drámai hatás neki köszönhető. Júdást az egész előadás úgy mutatja be, mintha nem tehetne semmiről sem, én mégis árulónak tartom őt, és elfogadhatatlan és legfőbb bűnnek tartom, hogy Jézust  elárulta.

Az est főszerepeiben többek között Csengeri Attilát láthattuk Jézus megformálójaként, Júdás volt Serbán Attila, Balogh Anna Mária Magdolnaként, Pilátus karakterét Posta Victor, míg Heródes szerepében Szerednyei Béla lépett a színpadra.
 
A 100. alkalomról megosztók egy linket:


A darab utóélete: A színház levette a repertoárjából, több mint 100 alkalmat megért előadást. Nem tudni, hogy valaha visszahozzák-e. Állítólag nagyon kevesen látogatták a darabot, a nézőtér fele sem telt meg, az előadás veszteséget produkált, ezért döntöttek a levétele mellett. Hasonló helyzetben volt az Anna Karenina is, ám itt a darab sokat köszönhet a nézőinek, mert úgymond "tüntettek" mellette a színház vendégkönyvében, ennek eredményeképpen a mű maradhatott, de évente minimális játszási alkalmakkal engedélyezték a létezését a rajongók nagy örömére. Mivel a Webber darab mellett nem igazán kampányoltak a látogatók, tehát nem képezett hiányt sokak számára, ezért nem maradhatott.


Nincsenek megjegyzések: