2015. október 27., kedd

Beteljesületlen ígéretek

 Tosca, mi motoszka? 

Időpont: 2015. október 25. (vasárnap) 19.00
Helyszín: Erkel Színház
Előadás: Tosca


Történet

Az előadás 3 felvonásból tevődik össze. Csupa ígéretekből áll, és reméltük, hogy az ígéreteken túl többet fogunk kapni.

A történet szerint egy rab elszökik az Angyalvárból, és a közeli templomban talál menedékre, ahol egykori kedves barátja, egy festő dolgozik. A férfi elbújtatja a fegyencet, csakhogy emiatt börtönbe kerül, de élete árán sem hajlandó elárulni a barátja rejtekhelyét. Megkínozzák, Tosca, a festő szerelme, arra kéri a rendőrfelügyelőt, Scarpia-t, ne büntesse szerelmét, ő felfedi a rab rejtekét. A kívánt információ megosztását követően, a festő utálattal tekint a nőre, hiszen elárulta a barátot. Majd érkezik a hír, miszerint Napóleon seregei győzedelmeskedtek az olasz hadakon, ekkor győzelmet kiált a rebellis festő, élteti az ellenséget. Scarpia a legsúlyosabb büntetést szabja ki rá, börtönbe veteti, és elrendeli másnapra a bitófán való kivégzését. Tosca ismételten könyörögni kényszerül a rendőrfelügyelőnek, aki számára a nő nem közömbös, gyengéd érzelmeket táplál iránta. Alkut ajánl, a nő megkapja a menlevelet, cserébe a szeretőjévé fogadja. Tosca beleegyezik, de titokban magához vesz egy kést. Az új utasítás szerint, a festőt golyó általi halálra ítélik, de vaktölténnyel hajtják végre a parancsot (legalábbis ezt állítja a báró). Vagyis a katonák tegyenek úgy, mint amikor Palmieri-t (utalás egy rabra, akit ténylegesen megöltek) végezték ki.... Tosca nem tudja, hogy megvezették, nincs kétsége a rendőrfelügyelő szava felől. Amikor a férfi meg akarja ölelni, Tosca lesújt és ledöfi a férfit. Ezt követően elszalad a festőhöz, hogy elmondja a jó hírt, miszerint vaktöltényekkel fogják másnap kivégezni, ő csak terüljön el, nem kell aggódnia, utána pedig tervezhetik közösen a boldog életet, szabadok lesznek. Ám a kivégzésekor kiderül, hogy élestöltényekkel dolgoztak, és közben megkezdik Scarpia gyilkosának felkutatását is, így más választása nem lévén, Tosca leveti magát az Angyalvár tornyából.


Alakítások, kiemelten
Floria Tosca: Bátori Éva
Mario Cavaradossi: Kiss B. Atilla
Báró Scarpia: Fokanov Anatolij
Cesare Angelotti: Cseh Antal
Sekrestyés: Szüle Tamás
Spoletta: Haramza László
Sciarrone:Káldi Kiss András
Többségében magyar énekesek szerepeltek, bár egy külföldi mégis akadt, a Scarpiat alakító Fokanov Anatolij. Sajnos nála, a pazar és fényes belépőjén túl, a hangját elnyomta az első felvonásban, a húsvéti körmenetben résztvevő hívők hangja. Így sokat nem lehetett hallani, ráadásul a zenekar is erős hangerő fölénnyel volt ellene... Érdekes hangszínt a sekrestyésnek (Szüle Tamás) titulálok a jelenetben. Kiemelten nem tetszett senki, de amikor meghallottam az ismerős dallamot a szünetben, nem hittem a fülemnek, hogy a harmadik felvonás kecsegtetni fog végre egy fülbemászó és ismert dallal. Valahogy a története ugyan érdekes, de zeneileg, - bocsássa meg Puccini - de semmilyen volt, lepattogott, egészen a harmadik felvonásig.


Színpadi díszlet, jelmezek

Jelmezeket venném először, korhű, Tosca köpenye és ruházata mindig túlságosan hosszúnak, terjedelmesnek tűnt, amivel szerencsétlen színésznő bajlódott, gyakran kellett megragadnia az anyagot oldalt, hogy el ne essen. Könnyed, légies hatást nyújt. Visszafogott színek, kedvenc a Tosca első megjelenésekor viselt jelmez. Látványra viszont egyáltalán nincs okunk panaszkodni, Vágó Nelly keze munkáját csak dicsérni lehet. 
A díszlet hasonlóan, kifogástalan értékelést kap tőlem. Gyönyörűen volt ábrázolva a templom, Scarpia dolgozószobája is lakályosnak tűnt, első látásra az Angyalvár nem volt felismerhető, pár perc múlva viszont megszoktam, az illusztrálás mögé láttam, így már elképzelhető volt számomra a jelenet a díszlet által. 


Érdekes jelenetek:
2. felvonás, helyszín Scarpia dolgozószobája. Miközben Tosca szerelmesének védelmére kel, a báró helyet foglal a munkaasztala mögött és míg a nő szinte szenvedve előadja az áriát, addig ő kényelmesen falatozik....
2. felvonás, helyszín Scarpia dolgozószobája: Scarpia örül, hogy Tosca beleegyezik és a szeretője lesz, cserébe a báró elengedi a festőt, úgy lesz kivégezve, mint "Palmieri" (a történések szempontjából jelentősége van, hogy erre az egyénre gondolnak). A báró megírja a menlevelet és ölelő karjaiba venné a nőt, ám az a gondolataiba merülve áll, az asztalról felvesz egy kést. Felocsúdik a "barátságos" szavakra, szembefordul a férfival, és hirtelen felindulásból Scarpiát többször leszúrja. Gyilkossá válik, ideges lesz, vér szennyezi kezeit, ezért  többször megmossa, majd az amúgy is vörös ruhájába törli. Az asztalról elveszi a gyertyákat, és a holtest mellé helyezi őket. Tisztelet a halott férfi felé, aki meg sem érdemli a gesztust, hiszen a nő ernyére is tört volna, ha hagyták volna kibontakozni... Tosca otthagyja. Ahogy kinyitja az ajtót, szembe találja magát egy egész alakos tükörrel, amin át felfedezi önmaga ijedt és kétségbeesett ábrázatát. Meg kell őriznie a hidegvérét, változtat a testtartásán, vállkendőjét kecsesen a hátára dobja, és méltósággal távozik a helyszínről.
2. felvonás, helyszín Scarpia dolgozószobája: A festő Napóleont élteti: Vittoria! Vittoria!
3. felvonás, helyszín Angyalvár. A festő elénekli a csodálatos Levél-áriát, Tosca győzködi, hogy nem kell félnie, hiszen vaktölténnyel fognak rálőni. Amikor a kivégzésre sort kerítenek, nem engedi beköttetni a szemét. Eldördül a sortűz (nagyon feszült voltam, amíg nem pukkantak a fegyverek, utána meg összerázkódtam - sosem bírtam a zajjal járó hangos effekteket...), a férfi holtan esik össze, a katonák elvonulnak, Tosca hátramarad, hogy a férfit felélessze, de az nem reagál. Ekkor visszatér a börtönőr és a katonák, a nő a pillérre felmászik, majd elkiáltja magát: Avanti Dio! vagyis Megtérek Istenhez! - leugrik az Angyalvárból. De ennek a jelenetnek a kidolgozottsága fontos, szerintem kell, hogy hihető legyen (Bolygó Hollandiban nem fulladt meg a nő a vízben...sőt még víz sem volt, csak kivetítőn egy hajó süllyedt el...), hogy valóban tragikus legyen a pillanat. Ez meg volt, igazi szenvedéllyel játszotta Bátori Éva Tosca alakját.

 
Zene
Két legismertebb dallam a darabból, Tosca imája, Sümegi Eszter énekel:


És a leghíresebb, amiért két felvonást meg kellett várni és, ami zeneileg a legkiemelkedőbb az előadásból, a leghíresebb tenorista, Pavarotti előadásában:

 
Puccini ezt a darabot egymaga írta meg (Bohémélet társszerzővel készült), holott volt jelentkező a Tosca történetének megzenésítésére, de végül a vetélytárs elállt a szerzemény megalkotásától. Érdemes megnézni, opera kedvelőknek ajánlott. Ráadásul, most úgy érezhettük az előadáson magunkat, mint a korabeli 18-19. századi előkelőségek, merthogy az Olasz heteknek köszönhetően olasz felirattal olvashattuk a szöveget, így legalább figyelhettük, ha tévesztés történt és nyelvet, nyelvtant is tanulhattunk egyszerre. :) Mindenképpen érdekes volt így végigülni egy előadást. :)



Híres emberek a nézőtéren:
Harsányi Gábor pont előttünk foglalt helyet a páholyban, a családjával.

Ülőhely:
Emelet, 1. sor széle. Jó rálátást biztosított. Nekünk bevált, ajánlatos a hely lefoglalása. :)


Link: http://www.opera.hu/musor/megtekint/tosca-2015/eloadas-201510251900/
A képgaléria: http://www.opera.hu/v/tosca-kepgaleriaja


Nincsenek megjegyzések: