2014. március 31., hétfő

Az igazán hosszú című előadás - József és az ő csodakabátja


József és a színes, szélesvásznú álomkabát!


Időpont: 2008-2011 között, 6 alkalommal megtekintve
Helyszín: Madách Színház
Előadás: József és a színes, szélesvásznú álomkabát


A Madáchban ezt az előadást nagyon sokszor láttam, szám szerint 6 alkalommal. Andrew Llord Webber művéről beszélünk, amit a teátrumbeli csapat újra feldolgozott, és szebb, színesebb tálalásban prezentálta a nagyérdeműnek. Igen szórakoztató vidám darab, első pillanattól fogva megszerettem. A zenét Webber szerezte, míg a szöveg megírásában Tim Rice segédkezett. Ez az előadás még Webber fiatal éveiből való, kipattant a fejéből, hogy megalkosson társával olyan darabot, amely egy bibliai történetet dolgozz fel, Józsefét, a kiválasztott fiúét. Semmi prózai szöveg, csak tisztán a zene szól. Beszereztem az első, eredeti szereplőgárdával készített zenei felvételeket is - Youtube - Köszi! :)

Az első változatban Paudits Béla alakította Józsefet, váltótársa, Lippai László volt. A Narrátor szerepét megosztva, Hűvösvölgyi Ildikó és Szerednyei Béla énekelte. A Fáraó szerepében Vikidál Gyula volt látható. Jákobot, József édesapját Zenthe Ferenc játszotta.


A jelenlegi felállásban, a bemutató óta történtek kisebb-nagyobb változtatások a szerepkörökben, most szemléltetjük őket:

A címszerepet, álomfejtő Józsefet három színész alakította - Nagy Sándor, Puskás Péter, Serbán Attila. 

Nagy Sanyi a prózai darabokban kapott lehetőséget a bizonyításra, régóta dédelgetett álma volt, hogy prózai oldalát bemutathassa. Így ő, már nem játssza a főszerepet

Puskás Petit nagyon szerettem Józsefnek, kedves fiú, jól és ügyesen táncolt, nem volt esetlen, hozta azt a formát, ami ehhez a karakterhez kell. Gyakran sírtam a Börtöndal alatt. 

Serbi, azaz Serbán Attila esetében azt írhatom, hogy amikor először láttam vele, egy aranyos fiúnak találtam, tehát értsd kedves Olvasó ezt úgy, hogy valóban egy gyermeknek láttam, mivel ő sem a magasságáról híres. Kisfiús arcával elvarázsolt, kedvem lett volna összedörzsölni, pusztán kedvességből, mert a kisgyermekek ezt váltják ki belőlem. :) Józsefként lubickolt a szerepében. A tánc részét, mivel eredetileg táncszakot végzett, mesterien hajtotta végre. A Börtöndal nála is nagyon meghatóra sikeredett. Volt, mikor olyan közel ültem a színpadhoz, láthattam, hogy könnyek hullottak az arcáról.

A három Józsefből kettővel láttam a darabot, nos Sanyi mindig kimaradt, érthetetlen okokból kifolyólag. Állítólag a hangja sem volt már olyan jó, sőt ezt sokan állítják, és én is hallottam őt mostanság énekelni. Viszont a koreográfiában ő is hibamentesen teljesített.



Narrátor: Úgy emlékszem mindhárom hölggyel láttam. A karaktert Gallusz Nikolett, Ladinek Judit és Polyák Lilla jelenítette meg a színpadon. Nehéz a választás, melyiküket kedvelem jobban, ráadásul az első két hölgy még egy másik karaktert is játszik (ha nem ő a Narrátor) a darabban. Potifárné két soros szöveget tudhat magáénak, ezért gyakran a színésznők a tapsrend végén nem jelennek meg, hanem korábban távoznak (megfigyelés alapján) a színházból. Mindhárman remekül táncolnak. Polyák Lillával az a bajom, hogy ordít, Gallusz Nikivel is olykor-olykor megesett, hogy felemelte a hangját, Judittal kapcsolatban nem voltak ilyen megállapításaim. Helyesek, kedvesek, de azt hiszem itt Gallusz Nikit találom legjobb Narrátornak, mert erős a hangja, kellemes látványt nyújt a színpadon, bár szívem szerint Juditot választanám, mert sokkalta aranyosabb művésznőnek tartom.
 
 
Fáraó: Ez nem lehet kérdés, nekem itt egyértelműen Posta Victor viszi a pálmát! Érdemes megnézni a videómegosztón az "Így készült a József és a színes..." című videót vagy ehhez a címhez hasonlót. Itt betekintést nyerhetünk a kulisszákba, hogy készültek a színészek az előadásra. A próbafolyamatokról, a karakterrel való eggyé válásról, illetve jelmezes próbákról és díszletről is hallhatunk érdekességeket. Nos, e videó alapján állíthatom, hogy Victorban van tartás. Nem is értem a színház igazgatóját, hogy egy olyan kaliberű embert, mint ez a Gáspár Laci - hogy volt képes beletenni ebbe a darabba? Azt gondolta, vele majd bevonzza az embereket? Értékes színészei vannak, akik nagyon jól dolgoznak, és erre egy ilyen embernek adja ezt a szerepet? A videóban is nagyon unszimpatikus ahogy beszél a próbafolyamatokról, úgy tűnik neki minden nagyon nagy problémát jelenthetett. Sajnos, vele is láttam, és nem tetszett, sőt - egyáltalán nem voltam képes a viccesebb jeleneteknél nevetni... Posta Victor ellenben maga a tökély, lehet olykor kicsit sok, de a Fáraónak az én szemszögemből így kell viselkednie, így kell megjelennie. Victor bravúros. Pár éve új Fáraók is csatlakoztak a brigádhoz, Barát Attila, illetve Vastag Csaba személyében (akit megint miért? kérdéssel illetem). Úgy emlékszem még nagyon-nagyon az elején pár előadás erejéig Gesztesi Károly is játszotta a karaktert, aki leginkább az idős Elvis Presley-re hasonlított. Sajnos, mivel nem tudta a szöveget rendesen megtanulni -  ezt hallottam és voltak, akik a rajongói oldalon nyilatkozták ezt - nem sokáig maradt a darabban. Barát Attila állítólag jó, Vastagról már lehet vitatkozni. Nem tudom. Azt hiszem ideje lenne újra megnézni. :)


Apukák: Jákobról beszélünk, Koltay János és Lőte Attila. Nagyon kedves és tiszteletreméltó színművészek. Mindkettőjüket kedvelem. 


József testvérei: Rubent legtöbbször Barát Attila felfogásában láttam. Mindig erőteljes volt, és karakteres hangja van. Simeon a második legidősebb testvér, őt Sándor Dávid és Weil Róbert játszotta. Alapvetően Sándor Dáviddal elfogult vagyok, vele láttam a legtöbbször és remekül táncolt, viszont Weil Robi olyan színt vitt a karakterbe: "Rossz a menü, Natalie" - hogy dőltem a nevetéstől a párizsi jelenetnél. Juda a kedvencem, Szente Vajk és Arany Tamás karaktere. Vajkot bírom, de itt egyértelműen Arany Tomit választom kedvencnek, mivel a Benjamin megmentésért énekelt közös dalukban, a Szombréro fejfedő folyton az arcába esik, amit igazából poénból csinál. Jó kis gekk. - Megint a Madách vendégkönyvére kell utalnom, voltak olyan látogatók, akik kifogásolták a jelmezeket, mert ők úgy látták a színpadon szétestek. Pedig nem ez történt, mint a fent leírtak alapján ki lehet következtetni

Kedvenc jelenetek: Azt mondhatnám az egész darab, minden egyes pillanata, de akkor ki kell emelnem párat, ami eléggé nehéz döntés elé állít... A kedvencek: Az egy éjszakán, az álomkabát, a Börtöndal, a western és párizsi jelenet, a Fáraó "magányos " éneke (sírva tudtam nevetni rajta és az Elvis-utánzatokon), amikor a testvérek Benjaminért énekelnek, a nagy medley az előadás végén és a lepel felvonása. - Mindig mindenki úgy eltud ezen csodálkozni (még a színészek is! Főként Koltay János és Lőte Attila - bűbájosak!), fantasztikus! :))))


A darab végén egy nagy medley következik, amelyben meghallgathatjuk a már elhangzott dalokat, táncosok a színészekkel karöltve végig táncolják, és az ember kedvet kap ahhoz, hogy részese lehessen a színes forgatagnak. :)

 Kedvenc dalok: az összes (kiemelten: Egy éjszakán, Börtöndal, Szívkirály, Az álomkabát).

Díszlet: Kentaur keze munkája, aki a legkedvesebb musicalemnek is, Az Operaház Fantomja díszletének megalkotója is. Fergeteges, színes, vidám, imádom.

Jelmez: a Benjaminos dal jelmeze a fő-főkedvencem, de mindegyik tetszik, az álomkabát tényleg álomszerű :))

A megamix a darab végén. 

A darab legmeghatóbb zenéje: Börtöndal



További források:


Újdonság, hír (2015. április):
Szerencsére a megtévesztő hírekkel ellentétben a színház repertoárján tartja a darabot, így 2015/2016-os évadban is látni fogja a nagyérdemű! Januárban ünnepelték a 200. előadást.


A régi József előadásról egy felvétel: 
  • https://www.youtube.com/watch?v=Je77lU90OW8

Nincsenek megjegyzések: