2016. február 7., vasárnap

Emléktöredékek 20. - A Fantom mindenhol jelen van, még más darabokban is

Bejegyzés:
- A Spamalotban paródiát csináltak belőle, ahol nem PV-vel vagy NS-sel láttam, hanem Feke Pállal 

Eric Idle eljött megnzéni a magyar produkciót, tavaly nyáron

Köztudott, vagy legalábbis egyesek számára nem titok, hogy a Madách átemeli egyes darabjai filozófiáját, koncepcióját vagy éppen díszlet- kellékelemeit egy másik darabjába. Ráadásul, úgy mutatják be, mintha "elegük lenne belőle".... (ez az egyik változat) A Spamalot-tal is hasonló történt, vagyis ebben az előadásban is vannak átvett elemek - az eredeti, Monthy Pyton filmben is szóbeszéd van egy Erik nevezetű lovagról (aki tulajdonképpen szolga, de nálunk lovaggá ütötték). Jól tudjuk, hogy Az Operaház Fantomját, még ha a darabból nem is derül ki az igazi neve, de a regényből igen, (Erik), úgy a Spamalot-ban keresztnevén szólítják. A Madách színházban úgy oldották meg az "ő" jelenteit, hogy egyszer, megjelenik, mint önmaga, ki egy lovagot is képvisel. Midőn feltűnik, társul hozzá az ismert zene első taktusai. Máskor említésre, a zene megy, de a szereplők befogják a  fülüket, hogy még véletlenül se hallják meg a dallamot... 

Ez az egyik Fantomhoz kötődő idézés. A második konkrétan egy jelenet teljes átemelése a Spamalot-ba. 


Következőkben, hadd idézzek saját magamtól, a Spamalot-os bejegyzésemből:

Szóban forgó dalról - "Az Operaház Fantomjára hasonlít ez a jelenet, mert az átalakuláson átesett férfi és a nő, a férfi pajzsa mögé rejtőzve egy magától haladó csónakon érkeznek be a színpad közepére. Körülöttük mécsesek világítják meg az utat. A dal végéhez közeledve, a hangulat a tetőfokára hág, és a dallam erőssége magasságokba szökik, hogy még a csillárt is leéneklik a mennyezetről (ami azért furcsa, mert szabad Ég alatt vannak, és hát ott hol a csillár? :P). A lényeg, hogy a dalban szereplő kellékek a Fantomhoz tartoznak, és a darabom csónak jelenetének paródiája."

Posta Victorral vagy éppen Nagy Sándorral szerettem volna megnézni az előadást, végül Feke Pállal fogtam ki, ami nem v olt üdítő, ám rossz sem volt, de mégsem éreztem igazinak. Csövesnek nézett ki akkor is, amikor már daliának kellett volna lennie...ez esetben az átalakulás nem sikerült....


A Fantom jelensége feltűnik még a Madách más előadásaiban is, többek között:

- Csoportterápia - Amikor Lajos (hipochonder a baja a darabban) arról mesél, hogy a szomszédos szobában lévő csoport, a színjátszókörben, pont most musicalekkel foglalkoznak, és kifejti, hogy ő ezt a műfajt mennyire utálja, rühelli. Ezért inkább visszatért a problémáikkal küszködő csapat tagjaihoz... Visszaemlékezik arra a darabra, amit a múltkor látott, és ahol egy csillár leszakadt... 


- Fekete Péter - Ella az idős Károlyt el akarja csábítani, ismét idéznék magamtól: "Egyik jelentnél, amikor is Ella az Operaház Fantomja első taktusaira a palota sötét társalgójában sétál kezei között egy fátyolt tartva, majd a nő elcsavarja a férfi fejét, így amaz ébredést követően ezt meg is jegyzi, mintha valóban megtörtént volna a vázolt cselekedet..."



Egyszóval, a Fantom tényleg megint itt jár....
Mindenhol ott jár... :)


 

Nincsenek megjegyzések: